Esélyegyenlősítés, felzárkóztatás? Az iskola nem egyenlő a családdal

2016. február 16. 10:04

Irreálisak az elvárások az iskolák és tanárok irányába: az iskola szüntesse meg a hátrányos helyzetet, a tanár varázsolja el minden nap és minden órán a személyiségével a legrosszabb diákot is. Ez nem fog menni.

2016. február 16. 10:04
Szilvay Gergely
Mandiner

oktatas_1.jpg

A magyar iskola nemhogy csökkenti, de még növeli is a társadalmi különbségeket – szólnak a sirámok évek óta, hozzátéve: az ügyben az OECD-tagországok listáinak a végén foglalunk helyet.

Mindezek egyik oka egyesek szerint az, hogy az iskola a középosztály tudását, értékrendjét, magatartásmintáit részesíti előnyben. A minap megírtam, hogy nem értem, mi ezzel a probléma: ha felzárkóztatunk, akkor valahova zárkóztatunk fel, ez pedig ma evidensen az úgynevezett középosztály tudása, értékrendje és magatartásmintái. Mi más lenne?

*

Itt és most azzal szeretnék foglalkozni, hogy egyáltalán mennyiben feladata az iskolának mindez, és mennyiben lehetséges a felzárkóztatás? Mindenekelőtt különböztessük meg egymástól a felzárkóztatást és az esélyegyenlőséget. A kettő persze összefügg, de a felzárkóztatás ideológiailag kevésbé terhelt. Az esélyegyenlőséget sokféleképpen értik (bemeneti, kimeneti, stb.) és sokféleképpen kívánják elérni is (a tehetséggondozástól az anyagi támogatáson át a kvótákig).

A cikk elején idézett sirámok mögött az a feltételezés húzódik meg, hogy az iskolának eleve feladata az esélyek egyenlősítése, a társadalmi különbségek kivasalása, de legalábbis csökkentése.

De miért lenne az? Mert „igazságtalanok” a társadalmi különbségek? Szerintem és a konzervatív alapfelfogás szerint nem azok. Régi ügy ez, lépjünk tovább.

Lehet feladat a halmozottan vagy szimplán hátrányos helyzetűek pozícióinak, életesélyeinek javítása. De ennek nem a „társadalmi különbségek” vagy épp az esélyek egyenlősítésének a kívánalma az oka.

Kit érdekel ugyanis, hogy mennyivel több esélye lesz jogásznak és nyugaton dolgozó közgazdásznak lennie a budapesti értelmiségi gyereknek, ha sikerült megteremteni az esélyét annak, hogy a faluvégi kisgyerek tisztes kétkezi melóból fog élni és nem akar segélyektől függni egész életében?

A háromszáz, spontán „szegregálódott” észak-magyarországi, leszakadó iskola feladata a legtöbb pénz és a legtöbb képzett-motivált pedagógus megléte esetén sem az lenne, hogy világhírű filozófusokat, hanem hogy valódi munkát végezni képes embereket, helyi értelmiségieket képezzen. A legtehetségesebbeket persze meg kellene próbálni eljuttatni az egyetemig, főiskoláig. De úgy érzem, amikor esélyegyenlőségről beszélünk, túlzottan a pesti belvárosi értelmiséget tesszük meg mércének. De akkor már miért nem a New York-i Greenwich Village, a bohémnegyed vagy a Szilícium-völgy a mérce? Mert akkor az egész ország halmozottan hátrányos helyzetben van és az Egyesült Államoknak kellene minket segélyeznie.

*

Ábrahám Béla, a szalézi rend tartományfőnöke azt nyilatkozta a Mandinernek a kazincbarcikai, hatszáz fős iskolájukról: „Az itteni tanulóknak közös jellemzője, hogy a manuális munka sokkal jobban leköti őket és sokkal több sikerélményük van benne. Arra nincsenek felkészülve, hogy ülnek a padban napi hat órát. Gyakran halljuk, hogy mi itt belekényszerítenénk valami szakmába a diákokat, és így állandósítjuk a hátrányos helyzetüket – pedig tanulhatnak utána mást is, és mit tegyünk, ha nekik ehhez van tehetségük. Egyébként egyáltalán nem biztos, hogy anyagilag rosszul járnak később, sokan dolgoznak a volt diákjaink közül Nyugat-Európában. A legsikeresebb szakmánk a hegesztő”.

Ezt nevezem felzárkóztatásnak. Magukhoz és másokhoz képest is nőttek a szalézi diákok esélyei, még akkor is, ha másoké, máshol, mondjuk a pesti Fazekasban és a Fasoriban exponenciálisan nőttek. Mit érdekli az őket, mi közük egymáshoz? Körülbelül semmi. A főváros meg azért főváros, hogy szellemi-gazdasági központ legyen.

A felzárkóztatás tehát elsősorban azért fontos, hogy a hátrányos helyzetűek saját esélyei növekedjenek, valamint hogy ne legyenek segélyfüggők. Tudjanak a szociális háló nélkül is boldogulni az életben. Ez mindenki érdeke. Aztán ha találunk nagyon tehetséges diákot, jó lenne nem elpazarolni az esélyt.

*

Ám van egy probléma. Irreálisak az elvárások az iskolák és tanárok irányába: az iskola szüntesse meg a hátrányos helyzetet, a tanár varázsolja el minden nap és minden órán a személyiségével a legrosszabb diákot is. A tanár munkaeszköze a személyisége. Elvárjuk tehát a mai Magyarországon több százezer tanártól, hogy tökéletes ember legyen. Nevelje meg és varázsolja el azt a gyereket, akivel nem tudták ezt megtenni a szülei. Pedig a tanárnak is vannak erősségei és gyengeségei, miközben kevés a csúcstanár.

Lehet és kell is néhány felzárkóztató, esélyteremtő mintaiskolát csinálni és sztárpedagógusokat példaképnek állítani. De e minták tömeges elterjedése irreális kívánalom lenne. Már csak azért is, mert magas fizetések és jó körülmények között is ki fog égni a legjobb felzárkóztatásra éveket áldozó pedagógus. Ugyanis ez olyan meló, amibe rengeteg energiát kell fektetni és nagyon kevés a sikerélmény.

Az iskola nem egyenlő a családdal. Képtelen elvárásokat fogalmazunk meg. Egy kelet-magyarországi, halmozottan hátrányos helyzetűekkel kiemelten foglalkozó iskola igazgatója, aki továbbképzéseket tart a témáról, előadásai végén meg szokta jegyezni, oda szokta súgni a kollégáknak: ez bizony kemény meló és alig van egy-két igazi sikersztori. Vagy ez szinte lehetetlen is.

A diák nem tabula rasa: tehetségekkel és tehetségtelenségekkel születik, jó és rossz tulajdonságai egyaránt vannak.

Ez van, ez a realitás. Ne várjunk el lehetetlent a tanároktól és az iskoláktól. 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 71 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
totyalaci
2016. február 17. 15:17
Hát ha voltál KLIK-es minden elismerésem,mert én rendesen sajnálom őket. Úgy halottam a távolabbi kollégáimtól is, hogy a legtöbb helyen igyekeznek együttműködni az iskolákkal,d e arájuk szabott feladatok az esetek többségében nem igazán értelmesek,másrészt őket is nyomasztja a határidőkkel kapcsolatos anomália és leginkább a pénzhiány. A legnagyobb lehetőség az lett volna számukra, ha kreatívan az iskolákkal együtt és még az sem baj, ha központilag generálva pl. profin megcsinálhatták volna az összes kapcsolódó pályázatot. Másik nagy veszély:képtelenség egy 30-35 iskolát igazgató KLIK működése meg nem fizetett 5-6 fővel. Persze,hogy egy csomó negatívum jön le. Balfogás volt szerintem a kormánytisztviselői attitűd erőltetése is.(Bar vannak,akik ezen túl tudnak lépni)
totyalaci
2016. február 17. 08:41
Teljesen rendben van a cikk,viszont akkor meg el kellene magyarázni a mai oktatáspolitikusnak, hogy ne akarják egyformán gyengére leamortizálni az iskolákat. Ezért volt jó az önkormányzati rendszer,mert egy tehetősebb, vagy csak odafigyelősebb település a tehetősebb polgáraival sokkal jobban odafigyelt az az iskolájára. Nem kétséges persze, hogy voltak olyan települések, akik nem megfelelően menedzselték iskoláikat. Na ilyen helyen teljesen indokolt az állami beavatkozás. Egy létező társadalmi struktúrát rúgott fel a FIDESZ egy kommunisztikus egyenlősdis elképzeléssel a KLIK-es rendszerrel.
tevevanegypupu
2016. február 16. 20:03
Voltak ilyen tanárok, sokkal de sokkal több elfoglaltsággal és adminisztrációval. Kérdezzék meg a kedves kételkedők, akik annyira sajnálják a mai(legtöbbször buta, műveletlen, ápolatlan, korlátolt) tanárokat..de ne a szüleiktől, mert már ők sem voltak elkényeztetve, hanem a nagyszüleiktől..Vonatkozik ez óvodától egyetemig.Egy pedagógus nem adja le az anyagot, hanem átadja, oktat, elvarázsol, nevel. Akkor is hat, ha otthon a szülők buták mint a tök.Mert a gyerekek legnagyobb része tud különbséget tenni, tud ítélni és csalhatatlanul lát és ért. Megítél.
grün
2016. február 16. 18:47
az iskola okít a szülő nevel, persze a tanár is nevel valamilyen szinten a személyiségével, de nem varázsló...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!