A hatásvizsgálat arra kíváncsi, hogy egy konkrét beavatkozás esetében mi történik a gazdaságban, ahhoz az állapothoz képest, ha arra nem kerül sor. A hatásvizsgálat tehát mindig egy összehasonlítás, a hatás maga egy különbség. Egy ilyen modell például meg tudja mondani, hány milliárd forinttal nőhet a GDP egy adott beavatkozás vagy csökkenhet valamilyen katasztrófa hatására – egy egyébként várható növekedési pályához képest.
A gyakorlati életben mire használják ezeket a modelleket?
Vannak olyan modellek, amelyek abban jobbak, hogy előrejelezzék a gazdasági mutatókat, számba vegyék a környezeti tényezők változásának összhatását. Egy másik modellcsalád mélyebb, strukturális elemzéseket tesznek lehetővé. A legfőbb különbség abban rejlik, hogy az utóbbi csoportba tartozó modellek a gazdaságot részeire bontva ragadják meg. Több bennük a részlet, ennek az az ára, hogy több feltevéssel dolgoznak. Inkább hatásvizsgálatra, mint előrejelzésre valók.
Az előrejelző modellek elsődleges alkalmazási területe a monetáris politika. Emellett újabban elég sok kísérletet látok arra, hogy a fiskális politikai döntések makrogazdasági hatásainak, a gazdaság növekedésére gyakorolt hatásainak vizsgálatára is használják.
A másik megközelítést főleg strukturális reformok kapcsán alkalmazzák. A ’80-as években például előszeretettel vették elő a külkereskedelmi liberalizáció makrogazdasági hatásainak vizsgálatához. Itt azért volt fontos a részletesebb ágazati bontás, mert egyes ágazatok többet exportálnak a többinél, ezért a vámok eltörlése egészen másképpen hatni rájuk. Hasonló szempontok alapján kerültek fókuszba az adópolitikai változások strukturális hatásai. A 21. század elején pedig új alkalmazási területként jelent meg a klímapolitikai, energiahatékonysági és környezetvédelmi projektek hatásvizsgálata.