A libiotizmus másik megnyilvánulása, szintén a libsi fejében kavargó ellentmondás feloldására, hogy egészen másról kezd beszélni: a fenti eset bírálóját azzal vádolja, hogy az elkövető származásáról beszélt, általánosított minden bevándorlóra – miközben erről szó sem volt. Vagyis úgy csúsztatja a témát, hogy az ő dogmatikus elvei ne sérüljenek – hiszen így nem is kell a tényekkel szembenézni, hanem rögtön át lehet menni „fasisztázó”, „idegengyűlölőző”, stb. üzemmódba. De ez már átvezet bennünket a következő kifejezéshez…
Libernáci.
Míg a libsi lehet simán csak egy liberálisan gondolkodó, ezt egy picit túltoló, ezáltal groteszkké váló, néha akár szerethető figura is, a libióta pedig pusztán saját énvédő mechanizmusainak rabja, ezért a legtöbb esetben rá sem lehet haragudni; addig a libernáci a legveszélyesebb, legelfajzottabb típus. Ő egy magát liberálisnak képzelő, valójában végtelenül intoleráns, agressszív megmondóember.
- Az európai baloldal kánonja által kötelezővé tett, politikailag korrekt, divatos szlogeneket szajkózza. Állandó kényszert érez ezek látványos kinyilatkoztatására.
- A tőle eltérően gondolkodókat, a liberális dogmáit megkérdőjelezőket azonnal megbélyegzi, lehülyézi, páriává nyilvánítja, önhatalmúlag kiírja a társadalomból, a közbeszédből.
Vitára, gondolkodásra, belátásra, önreflexióra teljesen képtelen, alkalmatlan.
- A logika és a tények nem zavarják.
Egy szemléletes példa a „libernáci” szó használatára: ha pozitívat mondasz Izraelről, a turbómagyarok hazaárulóznak, ha a muzulmán veszélyre figyelmeztetsz, a libernáci éceszgéberek fasisztáznak le és rekesztenek ki. Az élet nehéz.
Liberális.
Végül muszáj szót ejteni az eredeti, jobb sorsra érdemes kifejezésről is. A liberalizmus a piaci szabad verseny, az állampolgárok társadalmi-gazdasági életébe történő minél kevésbé aktív állami beavatkozás alapvetően jobboldali gondolatát jelenti. A szorgalmon, tehetségen, képességeken alapuló előbbre jutást hirdeti, ily módon sokkal közelebbi rokonságban áll a tradíciókat, a hagyományos értékeket fontosnak tartó, a tudással, kitartással elért, megérdemelt sikerek generációkon történő átörökítését valló konzervativizmussal, mint az állami újraelosztásban hívő, a hátrányos helyzetűeket kizárólag a tehetősebbek áldozataként beállító, szocialista felfogással. Hogy ennek ellenére ez a két tábor hogyan talált egymásra, hogyan született a mai „szociálliberális” utópia, arról érdemes elolvasni Sebes Gábor kitűnő írását.