Azok a közel-keletiek és észak-afrikaiak, akik Európában nőket zaklatnak, minden bizonnyal otthon is ugyanezt tennék a sajátjaikkal. A különbség az, hogy míg az individualista nyugati kultúrában a nő egyedül vívja harcait, addig a tradicionális társadalmakban egy közösség védelmét élvezi. Magyarán egy közel-keleti országban a zaklató soha nem tudhatja, hogy kinek a lányát, húgát, unokatestvérét készül éppen molesztálni. Ezért, amíg bírja, inkább magába folytja vágyait. Esetleg megelégszik egy olyan „beszólással”, amilyet Európában egy építkezés mellett elhaladva is megkapnak a nők.
Tény ugyanakkor, hogy a fejkendős lányokat kevesebb inzultus éri. Ez azonban elsősorban nem a muszlim szolidalitásnak, vagy a vallás tiszteletének tudható be, hanem sokkal inkább annak, hogy a fejkendő azt sugallja, hogy a lány konzervatív családhoz, vagyis egy védelmet biztosító kollektívához tartozik.
A 2011-es kairói Tahrír téri tüntetések tapasztalatai világosan megmutatják, hogy a potenciális zaklatók gyorsan felbátorodnak ha azt látják, hogy egy arctalan tömeg tagjaként elkerülhetik a felelősségre vonást. Ilyenkor mindegy, hogy az áldozat miniszoknyát vagy nikábot visel.
Eredeti hazáikban a potenciális zaklatók számára sokszor a társadalom a legnagyobb fék. Tudni kell, hogy a közel-keleti és észak-afrikai társadalmak szégyenkultúrák, ami azt jelenti, hogy a legfőbb visszatartó erő nem (csak) a lelkiismeret, hanem a közösség előtti megszégyenülés, arcvesztés. E sorok írója több alkalommal töltött huzamosabb időt a háború előtti Damaszkuszban, ahol számos ott tanuló, dolgozó európai nővel beszélgetett. Egybehangzó beszámolóik szerint a tradicionális muszlim és keresztény lakókörnyékeken soha nem váltak zaklatások, beszólogatások áldozatává. A gond mindig a nagy áthaladó forgalommal rendelkező pályaudvarokon, piacokon kezdődött, ahol a nem a környéken lakó férfiak felbátorodtak és nem túl kifinomult módon próbáltak közeledni. Ha viszont ilyenkor az európai nők hangosan kiabálni kezdtek, a helyi férfiak gyorsan a segítségükre siettek, hogy lakóhelyük, ezáltal pedig a saját becsületüket helyreállítva akár fizikailag is elégtételt vegyenek a zaklatókon. Az individualista Európában ilyen aligha történik meg.
Egymás érthetetlen reakciói