A német rendőrök, akik egyébként példás határozottsággal szoktak fellépni anarchista és szélsőjobboldali tüntetők ellen, Kölnben leszerepeltek. Pedig aligha túlzás azt állítani, hogy tizenöt kellőképp szervezetten, határozottan fellépő rohamrendőr hamar meg tudta volna fékezni a 150 fős zavargó keménymagot, ami után a maradék 850 passzív támogató magától szétszéledt volna.
Az erőt tisztelik
A kölnihez hasonló esetek megelőzése érdekében fontos ismerni a közel-keleti és az észak-afrikai közösségek kultúráját. A keleti társadalmak (török, arab, kurd, berber, stb.) nagy hatalmi távolságúak és a tekintélyt, az erőt tisztelőek. Ez a hozzáállás pedig nem vallásfüggő: ugyanúgy érvényes a muszlimokra, mint a keleti keresztényekre vagy akár a földrajzilag kissé távolabb található hindukra. Az ilyen társadalmakban minden fontos szocializációs fórum – a család, az iskola, csakúgy mint a politika és a vallás is – hierarchikus. A tekintélyelvűséget az emberek nem feltétlenül elnyomásként, hanem sokkal inkább biztonságként élik meg. Ennek is köszönhető, hogy a térségben a legelnyomóbb diktatúrák is legitimen tudnak működni.
Az ilyen szocializációval Európába érkezők sokszor csak filmekből, elmondásokból, félreértelmezett narratívákból ismerik a Nyugatot, így az ottani „szabadságot” szabadosságnak, káosznak, anarchiának érzékelik. A megértést, engedékenységet sokszor gyengeségként élik meg. A műveltebbek természetesen tisztában vannak a nyugati társadalmak szabályaival, morális fékeivel és a szabadsággal járó felelősséggel. Velük általában nincs is probléma. Igyekeznek betartani a szabályokat és megindulnak az integráció útján.
A tekintélytisztelet olyan mély kulturális kód, mely a diaszpórákban is megmarad. Tanulságos a ZDF 2009-es felvétele, amelyen egy német biztonsági őr tesz helyre egy arab vagy kurd fiatalembert:
Miután alulöltözöttsége miatt nem engedték be a szórakozóhelyre, a férfi fenyegetőzni és lökdösődni kezdett. Ekkor vonta félre kellő határozottsággal a biztonsági főnök, aki egyébként jól ismerte a helyi bevándorló hátterű közönséget. Egyetlen egy pofonnak sem kellett elcsattannia. A volt kick-box edző (személyes autoritás) biztonsági ember megfenyegette a fiatalembert, hogy bepanaszolja bátyának, akit régen edzett (családi autoritás). A hőbörgő bocsánatot kért és megszégyenülve távozott. Félreértés ne essék. Az európai rendfenntartóknak nem kell személyesen ismerniük a kevésbé integrált migráns közösségek tagjait ahhoz, hogy tekintélyük legyen. Körükben ugyanis az erős családok, klánok, tisztelete természetes reflex. Ha a rendőrség határozott fellépéssel a legerősebb „klánként” szerez tekintélyt magának, akkor aligha lesz olyan, aki tiszteletlenül merne beszélni akárcsak egy százhatvan centis szőke rendőrnővel is. Az erőszak efféle alkalmazása mellesleg nem precedens nélküli Európában.