„A döntés és sok más tanulmány alapján, amit a korábbi években készítettek civil szervezetek és független szakértők, nem az a legfelháborítóbb a mostani ítéletben, hogy a MAL Zrt. vezetőit felmentették, hanem az, hogy csupán ők ültek a vádlottak padján. Hiszen maga a bírósági ítélet is kimondja, hogy az átszakadt tározó építésekor halálra volt ítélve. A katasztrófa után megjelent egy tanulmány »Kolontár jelentés« címen, Jávor Benedek, a PM EP képviselője főszerkesztésében, ami több hatósági intézkedés hiányára és a törvényi szabályozások hiányosságaira is felhívja a figyelmet. Ebből most csak egyet emelnék ki, ami az ügy szempontjából a legérdekesebb. A jelentésben foglaltak szerint 2003-ban a MAL Zrt.-nek hulladékgazdálkodásának felülvizsgálatát kellett elvégeznie, és ekkor az elsőfokú környezetvédelmi hatóság a vörösiszap veszélyes hulladékként történő kezelését írta elő. Azonban egy 2001-es kormányrendelet alapján 2003. december 4-től a cég önmagát minősítheti, ekkor került át a vörösiszap olyan minősítési kódba, ami már nem számít veszélyesnek, és így végül a MAL dokumentáció alapján fogadta el a felügyelőség, hogy a vörösiszap nem veszélyes hulladék.
De emellett számos példát lehetne hozni, ahol az látszik, hogy a hatóságok az alumíniumipar privatizációja óta mennyire hiányosan teljesítik annak ellenőrzését. A most elérhető dokumentumokból például az is kiderül, hogy lehetett tudni, hogy a X-es kazetta évente folyamatosan 1 cm-t süllyed, és erről felvételek is készültek , az ellenőrzésekkor mégsem vették ezeket a felvételeket igénybe.
Miért nem csináltak semmit?
Itt persze felmerült az a laikus kérdés, hogy ezeket a problémákat nyilván észelnie kellett mind a MAL Zrt.-nek, mind a hatóságoknak, ha pedig nem észlelték, akkor Magyarországon nagyon súlyos problémák vannak a hatóságok és cégvezetők egy részének kompetenciái terén, vagy nagyon súlyos, és ahogy látjuk halálos áldozatokat követelő összefonodások vannak köztük.
Nem akarom Bakonyi Zoltán, volt MAL Zrt. vezérigazgató felelősségét enyhíteni, viszont az egyértelműen látszik, hogy a MAL Zrt. azért bánhatott ilyen felelőtlenül a tározókkal és azért következhetett be az iszapkatasztrófa, mert semmilyen törvényi és hatósági nyomás nem nehezedett a cégre, nem voltak rendes, vagy rendesen dokumentált ellenőrzések semmilyen kormány idején.”