A dobókocka-lecke – Kölnről és az emberi természetről

2016. január 20. 08:49

A rasszista alapvetően téved, amikor az egyéntől feltétlenül azt a viselkedést várja, amit a sokaságtól. A liberális akkor téved, amikor tagadja, hogy egy adott sokaságtól megjósolható viselkedés várható.

2016. január 20. 08:49
Bencsik Gábor
Bencsik Gábor
Mandiner

A matematika a természettudomány költészete. Ahogy a vers, a számtudomány is alkalmas a valóság jelenségeinek sűrített megragadására és leírására. Amikor tehát a tapasztalati valóságot sehogy sem tudjuk értelmezni, jól tesszük, ha a matematikához fordulunk segítségért. Nem fogunk csalódni.

Senki számára nem lehet kétséges, hogy a kölni szilveszter éjszakán történteket értelmeznünk kell. Az eddigi viták alapján a legfontosabb eldöntendő kérdéssé az vált, hogy van-e összefüggés az elkövetők etnikai hovatartozása és a cselekmények között, vagy csupán elvetemült egyének egyidejű, alkalom szülte tetteiről van szó. A magát liberálisnak tekintő értelmezés az utóbbit úgy fogalmazza meg, hogy „nem érdekel a bűnözők bőrszíne”, egy másik értelmezés viszont törvényszerű kapcsolatot lát az etnikum és a magatartás között.

A dobókockáról és a jóslásról

Kinek van igaza? A válaszhoz a matematika egyik rendkívül izgalmas ága, a valószínűségszámítás vihet közelebb. A legjobb a klasszikus eszközhöz, a hatlapos dobókockához fordulnunk (más számú lappal határoltak is léteznek, bár azokat csak az egyszerűség kedvéért nevezhetjük kockának). 

Vessünk tehát dobókockát. Mindnyájan tudjuk, hogy a kockának „szabadságában áll” bármelyik lapra fordulni, méghozzá azonos valószínűséggel. Az eredményt tehát nem tudjuk megjósolni. 

Most vessünk tíz dobókockát. Ebben az esetben is igaz, hogy külön-külön egyiknek az eredményét sem tudjuk megjósolni, mind a tíz ugyanolyan eséllyel fordulhat bármelyik lapjára. Csakhogy alapvetően más a helyzet, ha a tíz eredmény összegét nézzük. Erről már bátran jósolhatunk: a legvalószínűbb a 30 és 40 közötti eredmény lesz, a legkevésbé valószínű pedig a két szélsőérték, a 10-20-as és az 50-60-as sáv. (Rövid magyarázat: a rengeteg lehetséges esemény közül csak az ad 10-et, ha mind a tíz kocka 1-est mutat, de például a 35-ös eredmény nagyon sok lehetséges kombinációval kijöhet.)

Íme az ígért paradoxon: egyetlen kockákról nem lehet megjósolni, hogyan viselkedik majd, a belőlük álló sokaságról azonban igen. 

Jön a következő kérdés: az emberi viselkedés hasonlítható-e a dobókockáéhoz? A válasz igen. Az indoklást a kulturális antropológia adja meg, amely szerint – noha minden ember „tiszta lappal” születik – felnövekvésünk során a szüleinktől, rokonainktól, a minket körülvevő közösségtől, tágabb értelemben a kultúránktól átvesszük a hiteinket, vágyainkat, félelmeinket, törekvéseinket, az egész világhoz való viszonyunkat. Claude Lévi-Strauss volt az a társadalomtudós, aki teljes részletességgel kidolgozta ezt a megfigyelést. Az ő immár több mint fél évszázados munkásságából tudjuk, hogy ha akarjuk, ha nem, egymástól eltérő társadalmi struktúrákba illeszkedve élünk, és ezek a struktúrák döntően befolyásolják a világhoz való viszonyunkat. 

Törekvéseink száma és jellege meghatározott

De kanyarodjunk vissza a dobókockához. Az emberi szellem milliárdszor bonyolultabb, mint egy hatlapos dobókocka, lapjainak (hiteinknek, vágyainknak, félelmeinknek, törekvéseinknek) száma és jellege mégis meghatározott. 

Ez azonban az egyént éppúgy nem determinálja, mint a dobókockát a sok kockával várható eredmény. A paradoxont a társadalomra így lehetne lefordítani: a strukturális antropológia semmit sem tud és nem is állít az egyénről, de nagyon sokat az egyének által alkotott sokaságról. 

A rasszista alapvetően téved, amikor az egyéntől feltétlenül azt a viselkedést várja, amit a sokaságtól – mintha minden dobókockánál hármas vagy négyes eredményre számíthatna. A liberális akkor téved, amikor tagadja, hogy egy adott sokaságtól megjósolható viselkedés várható – mintha magát a valószínűségszámítást tagadná. 

Kölnben szilveszter éjszakáján egy valószínű esemény következett be: két kulturális struktúra ütközött össze, és ezúttal az európai struktúra húzta a rövidebbet. Ebből azonban továbbra sem következik, hogy a konfliktust okozó struktúra bármely tagja személyében megítélhető a konfliktus alapján. 

Ennek a paradoxonnak a megértése, a megértésből a megfelelő következtetés levonása most Európa egyik legnagyobb leckéje. A másik a biológiai reprodukció képességének visszaszerzése – de az már egy másik történet.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Pinter68
2016. május 26. 18:14
"A rasszista alapvetően téved, amikor az egyéntől feltétlenül azt a viselkedést várja, amit a sokaságtól. A liberális akkor téved, amikor tagadja, hogy egy adott sokaságtól megjósolható viselkedés várható." Ez tipikus esete annak, amikor valaki rossz alapfeltevésből kiindulva szükségszerűen rossz következtetésre jut. Ugyanis a fenti állítás egyike sem igaz. A rasszista pl. éppen fordítva, az egyén cselekvését húzza rá általánosítva egy sokaságra. (Értsd. Mivel ismerek egy lopós cigányt ergo minden cigány lop. De legtöbbször még konkrét egyéni tapasztalat sem kell hozzá, megelégszik hallomásokkal). A liberálisok pedig nem tagadnak olyasmit, amit a szerző nekik tulajdonít. Ugyanis a liberalizmus eszmerendszerének nem része sem a tömegpszichózis, sem a valószínűségszámítás. Azt viszont mondja (nagyon helyesen), hogy senkit sem lehet megítélni csak a bőrszíne, a vallása vagy a származása alapján. A kölni (és a többi) eset kapcsán is erős a törekvés a leegyszerűsítésre és a könnyen beazonosítható bűnösökre való rámutatás. És mi sem egyszerűbb annál, mint hogy kijelentsük, a muzulmánok (meg az őket "beengedő" liberálisok) a bűnösök. Csak éppen közben arról az "apróságról" felejtkezünk el, hogy él Európában pár tízmillió muzulmán, akinek semmi köze ezekhez a cselekményekhez, sőt legalább annyira elítéli, mint bárki közülünk.
Pinter68
2016. május 26. 18:14
"A liberálisok szerint, azt az 500-az is lehet kezelni érzékenyítő tréninggel, az értelmesebbek inkább a B választ érzik célravezetőnek." És vajon mi alapján válogatná ki az "értelmesebbje" azt a csoportot, akit nem engedne össze a másikkal?
Pinter68
2016. május 26. 18:14
"Természetesen egyikükről sem állíthatom, hogy bűnöző, de az a helyes viselkedés, hogy mindegyikükről feltételezem." Akkor ebből egyenesen következik, hogy mi a 9,5 millió potenciális bűnöző országa vagyunk. Ezzel szemben, a liberális jogrend eljutott odáig (mindannyiunk nagy szerencséjére), hogy mindenkit ártatlannak kell tekinteni, amíg a bűnössége be nem bizonyosodik. És szintén eljutott odáig, hogy elutasítja a kollektív bűnösség fogalmát. Próbáld elfogadni, hogy minden becsületes ember szempontjából sokkal jobb ez így.
Házmester
2016. február 23. 19:58
A rasszizmus és a liberalizmus egyaránt tévút. A Fidesz vezette polgári demokrácia az igazi út.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!