Mi garantálja, hogy nem fognak vele visszaélni?
Amire sajnos nincs megnyugtató válasz, az az, hogy mi garantálja, hogy nem fogják apróságokra ráhúzni a „jelentős terrorfenyegetettség vagy terrortámadás” fogalmát, és csak indokolt helyzetben fogják kihirdetni a terrorveszélyhelyzetet? De erre ugyanígy nincs megnyugtató válasz négy év óta a váratlan támadás esetében sem, hacsak nem az a valamennyire megnyugtató tapasztalat, hogy eddig nem rendelték el − bár viszonylag rövid idő telt el. Persze mivel ebben az esetben fegyveres támadásról van szó, így az elég nyilvánvaló lenne, ha egy kormány ilyet „bekamuzna” azért, hogy kihirdethesse a különleges jogrendet. A terrorveszélyhelyzet viszont (amint az az alkotmánymódosító javaslat indokolásából kitűnik) nem csak fegyveres, hanem például kibertámadásra is vonatkozna. Ezt olvasva felmerülhet az emberben a rémkép, hogy mi történik, ha egy napon valakik viccből meghekkelik mondjuk a kormany.hu-t, mire a kormány azonnal elrendeli a terrorveszélyhelyzetet, kitelepíti fél Magyarországot, megtiltja a külföldiek beutazását és a magyarok külföldre utazását. És ezt fenntartja hatvan napig.
Valószínűleg az történik, hogy annak a kormánynak a pártja elveszíti a következő választást. Egyszerűen nincs más garancia, csak a közfelháborodás, vagy szebben mondva a „demokratikus kontroll”. Ez egy patthelyzet: ha minden különleges jogrendhez parlamenti beleegyezés (esetleg minősített többség) kellene, akkor a hirtelen intézkedést igénylő helyzetekben az állam képtelen lenne reagálni. Ne forduljon elő, de sajnos elképzelhető olyan helyzet, hogy nincs idő és mód a parlament összehívására és a kormánynak gyorsan cselekednie kell.
Eddig a Fidesz stratégiája az volt, hogy amely szabályozási területet exkluzívan magának akart fenntartani, azt kétharmados szabályozási körbe utalta. Mára elolvadt a parlamenti kétharmad, így ez már nem járható út. Azt azonban nem árt észben tartani, hogy amit az alkotmány szerint a kormány rendelhet el, azt mindenkor a kormány rendelheti majd el – akkor is, amikor a kormány már nem fideszes lesz (talán, egyszer, majd, a távoli jövőben). Talán azért ebbe a fideszes honatyák is belegondoltak – már akkor, amikor az első, kormány által elrendelhető különleges jogrendeket kodifikálták az alkotmányban.
Miért nem jó a szükséghelyzet?
Többször felmerült az alkotmánymódosítási javaslat kritikusai körében, hogy a jelenlegi szükséghelyzet is megfelelő lenne egy terrorveszély kezelésére. Ezzel szemben azonban – azon túlmenően, hogy a parlament kétharmados döntését megelőző egyezkedés végzetes időhúzást jelenthet – van még egy fontos ellenérv: szükséghelyzetben nem lehet választásokat sem kitűzni, sem megtartani. Vagyis pont, hogy a legfontosabb demokratikus jogokat nem lehet gyakorolni.
Ehhez képest a terrorveszélyhelyzet a parlamenti választásokat nem érinti. Viszont nem érinti a jelenleg létező váratlan támadás sem. Igazából a legegyszerűbb az lenne, ha a váratlan támadás szabályait alkalmaznák a terrorveszélyhelyzetre. Vagy ha nagyon muszáj, akkor egy kicsit igazítanának rajta, hogy arra is alkalmazható legyen: mondjuk meghatároznák, hogy maximum mennyi ideig tarthat (ami inkább 15, de maximum 30 nap lehetne a 60 helyett); és nem kellene, hogy feltétlenül rendkívüli vagy szükségállapottal végződjön az ügy. Viszont egy hatodik különleges jogrend leginkább csak feleslegesen bonyolítaná az így is elég macerás (bár remélhetőleg alkalmazásra sosem kerülő) rendszert, és politikailag is nehezebb megmagyarázni – mint ahogy a jelenlegi széleskörű felháborodás mutatja.
Egyelőre az is kérdés, hogy sikerül-e legalább pár ellenzéki szavazatot szerezni a módosításhoz. A balos pártok eleve ellenzik az egész ötletet, így a potenciális szövetséges a Jobbik lehet, bár a párt által követelményként állított négyötödös parlamenti felhatalmazás irreális és bénító. Mindenesetre megnézném Novák Elődöt, amikor kiadják neki, hogy igent kell nyomnia az általa mártír módon kiszivárogtatott „titkos” javaslatra.