A menekültek is emberek, nem dehumanizálhatók!

2015. október 05. 09:24

A történelemórákon hiteles, tényszerű ismereteket kell adni diákjainknak a menekülteket érintő kérdésekben is. Fel kell hívni figyelmüket a tények és híresztelések közötti különbségre, a forráskritika fontosságára.

2015. október 05. 09:24
Történelemtanárok Egylete
Történelemtanárok Egylete

Menekültkérdés

1. A Konferencia elengedhetetlennek tartja, hogy széleskörű összefogással keressük a megoldást a menekülthelyzetből adódó társadalmi problémákra. Az adott helyzetben a politika minden résztvevőjének felelős magatartást kell tanúsítania, ugyanakkor az értelmiségnek, a szakemberek széles körének is együtt kell működnie a szükséges teendők kimunkálása, majd megvalósítása érdekében. Ebben az iskoláknak, a pedagógusoknak is megvannak a feladatai.

2. Amennyiben a probléma kezelése elmarad, annak tragikus következménye is lehet. A félelem talaján keletkező gyűlölet mérgező hatása kihathat egész köz- és mindennapi életünkre, különösen a kellő immunitással nem rendelkező fiatalokra. Ez még tovább gyengítheti – az amúgy is gyenge – szolidaritás-érzést. 

3. A menekültkérdést, a humanitárius ügyeket nem szabad (párt)politikai csatározásokra felhasználni.

4. Egyértelművé kell tenni: a menekültek is emberek, nem dehumanizálhatók!

5. Az iskola feladatai

a. A történelemórákon hiteles, tényszerű ismereteket kell adni diákjainknak a menekülteket érintő kérdésekben is. Fel kell hívni figyelmüket a tények és híresztelések közötti különbségre, a forráskritika fontosságára. 

Meg kell ismertetni tanítványainkat
- az iszlám mai világával, és ennek fontosabb történelmi előzményeivel,
- az eltérő a kulturális diverzitás fontosságával és problémáival,
- kultúrák azonosságaival és különbségeivel,
- a migráció főbb okaival a különféle korszakokban, helyszíneken,
- a kérdés hatályos európai és magyar jogi szabályozásának alapjaival.

b. Az ismeretek mellett fontosnak tartjuk az attitűdök formálását:
- a nyitottságot, kíváncsiságot a másfajta kultúrák (és képviselőik) iránt,
- a kultúrák egyenrangúságának fel- és elismerését,
- a sajátosságok megismerésével egyidejűleg a saját (nemzeti) identitás, sőt, a segítés gesztusának átélésével a nemzeti büszkeség erősítését is,
- a pedagógiai munka erkölcsi hozadékaként a befogadó gesztus, a szolidaritás, a közösségi tudat erősítését.

c. A menekült-témával való foglalkozás nem csupán a történelemtanár feladata. Minden pedagógus legyen nyitott a téma tárgyalására, legjobb tudása szerint válaszoljon a diákok ezzel kapcsolatos kérdéseire.

d. A fentiek megvalósítására a tanárokat a témához értő civil szervezetek, szakemberek bevonásával továbbképzéseken, tréningeken, s gyakorlati tapasztalatok szerzésével fel kell készíteni, majd szükség esetén a megvalósításban is segíteni kell őket.

Pedagógus Etikai Kódex

A Történelemtanárok Egyletének Bizottmánya által kiadott Állásfoglalás a Nemzeti Pedagógus Kar által készített Pedagógus Etikai Kódex tervezetéről c. dokumentummal a Konferencia egyetért, aláíróként csatlakozik ahhoz.

PÖCS-ök

Az iskolák most szembesülnek a Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS-ök) működtetésének kötelezettségével. A megnevezés megtévesztő, a betűszó kínos. Megtévesztés önértékelésről beszélni, hiszen valójában központi előírások alapján történő, több körben megvalósítandó ellenőrzés várható (önellenőrzés, a kolléga, az igazgató ellenőrzése; szakértő ellenőrzése; a minősítés során történő ellenőrzés). 
Az ellenőrzéseket, majd a minősítést egy igen részletes szempontsor alapján kell végezni, melyeknek egyes elvárásai szakmailag vitathatóak. A mai magyar közoktatási rendszer helyzetében (például a pedagógusok, iskolák túlterheltsége miatt) irreális elvárás ezek együttes teljesítése. Ennek következtében bárkinek a munkájában bármikor találhatóak majd hibák. Ebben a rendszerben mindenki ellenőriz mindenkit, s valamennyi jelentés egy központi adatbázisba kerül. Ezáltal az ön- és kolléga-, továbbá szülői feljelentés rendszere épülhet ki. A PÖCS-rendszer azon túl, hogy súlyos etikai kérdéseket vet fel, szakmai szempontból is elfogadhatatlan, mivel az értékelés adott rendszere tarthatatlan helyzetbe hozhatja a szakmai munkájukban önálló, autonóm pedagógusokat.

Tankönyvek

A Konferencia megismétli korábbi álláspontját: értéknek tekinti a tankönyvek szabad választását, szakmailag elfogadhatatlannak tartja a tankönyvpiac megszüntetését, a tankönyvválasztás megakadályozását, az egyes esetekben már kötelező egytankönyvűséget.

Új történelmi atlaszok

A konferencia szakmailag és erkölcsileg is elfogadhatatlannak tartja, hogy a 2015/16. évi tanévre számos iskola a megrendelt történelematlasz helyett az OFI által készített, szakmailag kifogásolható új állami atlaszt kapta. Ez a tankönyvválasztásra mért újabb csapás. Nem értünk egyet azzal, hogy csak ezt az atlaszt lehet használni 2017-től az érettségi vizsgán azoknak is, akik eddig nem ezzel dolgoztak.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hátakkor
2015. október 05. 17:05
Kedves töritanárok, a tatár, oszmán, német, szovjet, stb. azok menekültek voltak? A galiciaiak, indiaiak integrálódtak? Mennyi idő alatt nem? 1400 óta sem integrálódtak.
hátakkor
2015. október 05. 17:03
Már az 1. pont botlik.. "széleskörű összefogással keressük a megoldást a menekülthelyzetből adódó társadalmi problémákra" A menekülthelyzetből semmi probléma nincs, évi párszáz menekült jöhet repülőn kb.. Mert szárazföldön minden szomszédos ország biztonságos. A milliós népvándorlás, illegális határátlépők hordáiból eredő problémákra kevés lesz a töri tanárok széleskörű összefogással keresés.
puszika
2015. október 05. 16:17
Tisztelt Egyesület! A vélemény első részét tessék eljuttatni azon országok vezetőihez,akik részesei voltak a nagy keleti "demokrácia exportnak".Talán lenne némi dolguk az önök általjavasolt kérdések megválaszolásában,és TALÁN önök is MEGÉRTENÉK,a nagy összefüggéseket amelyet láthatóan óvatosan kerülnek. A vélemény második részéhez pedig az alábbiak. Feltételezem, hogy tudják mi az a "Minőség Biztosítási Rendszer".Az országban egyre több helyen kérik ennek alkalmazását,mert ez garantálja a minőségi munkát.Ezt a rendszert az arra felhatalmazottak rendszeresen ellenőrzik.Adott esetben megerősítik vagy visszavonják. Nos, ha nem vették volna észre az oktatás világában is ennek a rendszernek a bevezetése folyik.Bizony mindenkit rendszeresen ellenőrizni szükséges ha minőségi munkát kell kiadni a kezeik közül.Persze ez szokatlan a 2002-2010 közötti évek kontrollálatlan pedagógiai tevékenysége után.Rend a lelke mindennek,tisztelt pedagógusok. A rendetlenség anarchiához vezet!!!! Még a Történelemtanárok Egyletében is.
népoldali56
2015. október 05. 16:08
Röhej.Lejárt lemezek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!