„Menekültkérdés
1. A Konferencia elengedhetetlennek tartja, hogy széleskörű összefogással keressük a megoldást a menekülthelyzetből adódó társadalmi problémákra. Az adott helyzetben a politika minden résztvevőjének felelős magatartást kell tanúsítania, ugyanakkor az értelmiségnek, a szakemberek széles körének is együtt kell működnie a szükséges teendők kimunkálása, majd megvalósítása érdekében. Ebben az iskoláknak, a pedagógusoknak is megvannak a feladatai.
2. Amennyiben a probléma kezelése elmarad, annak tragikus következménye is lehet. A félelem talaján keletkező gyűlölet mérgező hatása kihathat egész köz- és mindennapi életünkre, különösen a kellő immunitással nem rendelkező fiatalokra. Ez még tovább gyengítheti – az amúgy is gyenge – szolidaritás-érzést.
3. A menekültkérdést, a humanitárius ügyeket nem szabad (párt)politikai csatározásokra felhasználni.
4. Egyértelművé kell tenni: a menekültek is emberek, nem dehumanizálhatók!
5. Az iskola feladatai
a. A történelemórákon hiteles, tényszerű ismereteket kell adni diákjainknak a menekülteket érintő kérdésekben is. Fel kell hívni figyelmüket a tények és híresztelések közötti különbségre, a forráskritika fontosságára.
Meg kell ismertetni tanítványainkat
- az iszlám mai világával, és ennek fontosabb történelmi előzményeivel,
- az eltérő a kulturális diverzitás fontosságával és problémáival,
- kultúrák azonosságaival és különbségeivel,
- a migráció főbb okaival a különféle korszakokban, helyszíneken,
- a kérdés hatályos európai és magyar jogi szabályozásának alapjaival.
b. Az ismeretek mellett fontosnak tartjuk az attitűdök formálását:
- a nyitottságot, kíváncsiságot a másfajta kultúrák (és képviselőik) iránt,
- a kultúrák egyenrangúságának fel- és elismerését,
- a sajátosságok megismerésével egyidejűleg a saját (nemzeti) identitás, sőt, a segítés gesztusának átélésével a nemzeti büszkeség erősítését is,
- a pedagógiai munka erkölcsi hozadékaként a befogadó gesztus, a szolidaritás, a közösségi tudat erősítését.
c. A menekült-témával való foglalkozás nem csupán a történelemtanár feladata. Minden pedagógus legyen nyitott a téma tárgyalására, legjobb tudása szerint válaszoljon a diákok ezzel kapcsolatos kérdéseire.