Az ölés és a halálbüntetés fogalma nem azonos, az egyiknek a közvélekedés és jog alapján oka, alapja van, nem bűn; míg a másik esetben nincs meg a közakarat, közvélemény és jog támogatása, csak valami érdek.
Legegyszerűbb példa talán a zsidóság körében ősi hagyományként élt megkövezésnek mint büntetésnek az esete, amelyet ismereteim szerint a Biblia, sőt az Újszövetség sem tilt. Ez esetben mindig van egy bűnös (vagy bűnösnek gondolt, vagy annak kikiáltott) személy, létezik a halálra vonatkozó közakarat, de nincs határozott, az életet kioltó, megnevezhető személy. Ez a halálbüntetés olyan egyértelmű esete, ahol nincs gyilkos, nincs megnevezhető személy, aki ölt volna.
Ha valaki ellenpéldaként a parázna asszony ismert esetét hozná fel, amikor Jézus azt mondta, hogy az vesse rá az első követ, aki bűntelen; ez félreértett példa. Jézus nem a megkövezés intézménye ellen lépett fel, nem azt minősítette. Figyelmeztetésének oka az egész földi tevékenységét átható szeretetre és megbocsátásra való törekvés volt, továbbá a saját bűnök felismerésére, az önvizsgálat szükségességére vonatkozó figyelemfelhívás.
Az ember/emberek megölésének, elpusztításának tilalma a Teremtő Istenre egyértelműen nem vonatkozik. Gondoljunk csak Szodoma megbüntetésére vagy az özönvízre, amikor is emberek ezrei, milliói haltak meg vétkeik miatt isteni döntés/ítélet alapján. Ezen esetekben felfogásom szerint nem alkalmazható az ölés fogalom, csak a halálbüntetés, vagyis az élet kioltása nem oktalanul, nem ártatlan embereken került végrehajtásra, vagyis az elpusztított emberek valamilyen szabály, törvény megszegése folytán rászolgáltak erre az ítéletre.
Az sem igaz, hogy a fenti példák azért kivételek, mert azokban az esetekben a Teremtő Isten maga hajtotta végre az emberek elpusztítását. Ki ne ismerné Ábrahám és egyszülött fiának, Izsáknak megrázó történetét. Isten úgy tette próbára Ábrahám hitét, illetve hűségét, hogy felszólította fiának megölésére, feláldozására. Ábrahám kész volt fia életének kioltására, ha Isten így rendeli, bár Izsák bűntelen, ártatlan volt. Ez nem egy büntetés végrehajtása lett volna, hanem gondolkozásom szerint emberölés, és nem minősült volna bűnnek, sőt inkább dicséretes engedelmességnek; igaz, a tízparancsolat „ne ölj” mondata Ábrahám életében még nem létezett.