„Egy másik problémát is látnunk kell azonban a fenti helyzet elemzésével kapcsolatban. Azt is szükséges vizsgálnunk, hogy vajon a nyugdíj szolgálati járandósággá történő alakítása kirekeszti-e az adott csoportot az ellátásból. A jelenleg hatályos szabályozás ugyan megteremti annak a lehetőségét, hogy a nyugdíjkorhatár betöltése után ez a járandóság nyugdíjjá változzon, amíg azonban erre nem kerül sor, addig azok, akik korábban korkedvezményes nyugdíjra voltak jogosultak, most ki vannak zárva abból, így egy csoportot a nyugdíjellátásból kirekesztenek; igaz, csak meghatározott ideig. Az Alkotmánybíróság pedig rögzítette: »[a] jogbiztonság megköveteli, hogy a kialakított rendszer valóban rendszerként működjék, és az egyes részletszabályok önkényesen és alkotmányosan elfogadható indok nélkül se időlegesen, se átmenetileg ne rekesszék ki az ellátásból a rászorultak kisebb vagy nagyobb csoportját«.
Ezzel összefüggésben azonban már ellentmondásosnak tekinthető a taláros testület érvelése és logikája. Hiszen a nyugdíjrendszerből kizárta az eddigi nyugdíjasok egy bizonyos csoportját, még ha ideiglenesen is. A fenti idézet alapján, amelyet az Alkotmánybíróság 1995-ben még magáénak tudott, ez az álláspont 2013-ra módosult. Egy újabb döntés értelmében ugyanis »[a] szerzett jogok tekintetében (…) az Alkotmánybíróság leszögezi azt is, hogy a korábbi jogcímen szerzett jogosulti váromány az új juttatás megállapításával nem szűnt meg. Egyrészt magát az új ellátást is a korábbi járulékfizetésre tekintettel állapította meg a törvény, másrészt pedig a váromány az öregségi nyugdíjkorhatár betöltésekor (…) megvalósul«.
Azt a következtetést vonhatjuk le tehát, hogy az Alkotmánybíróság ma már nem tekinti a jogbiztonság részének azt, hogy ideiglenesen senkit ne lehessen a társadalombiztosítási ellátásból kiszorítani. Láthatjuk, hogy bár ugyanazokra az elvekre építenek a fent bemutatott juttatások tekintetében, húsz év elteltével ezek tartalmát már máshogyan értelmezi a testület. Teszi mindezt úgy, hogy egy 2012-es határozatában deklarálta, hogy a jogállami értékek megváltoztathatatlanok. Erre hívta fel a figyelmet a fent idézett 2013-mas határozathoz fűzött különvéleményében Dr. Lévay Miklós is.