Vádirat a háborúk ellen
A Pán – A belső sziget című film egy sajátos eszközökkel filmre vitt, fájóan aktuális látomás. Győrffy Ákos filmajánlója.
Az utóbbi, durván tíz év alatt egyszerűen kivesztek Hollywoodból az ún. mid budget, vagyis közepes költségvetésű filmek.
„És ezzel helyben is vagyunk: azok az alkotók, írók, rendezők, színészek, akik komolyabb filmet akarnak csinálni, de nem aprópénzből, lassan elszivárognak a tévébe. Steven Soderbergh például 2013-ban unta meg a banánt, amikor a Matt Damon főszereplésével tervezett Túl a csillogáson (Behind the Candelebra) című életrajzi filmjét (büdzsé: 23 millió) egyetlen stúdió sem volt hajlandó finanszírozni – végül elvitte a projektet az HBO-hoz, és szépen besöpörte érte a kritikusi méltatásokat és az Emmy-díjakat. Aztán nekiállt a Cinemaxnál (HBO-tulajdon) az utóbbi évek egyik legjobb és legeredetibb új sorozatának, a A sebésznek (The Knick), amelyben Clive Owen játssza a főszerepet – az összes epizódot maga Soderbergh rendezi, októberben jön a második évad.
Soderbergh pedig csak egyetlen példa, David Fincher is egyre inkább a tévé felé kacsintgat: nem csak a Kártyavárra (House of Cards) kell itt gondolni Kevin Spacey-vel (ebbe egyébként olyan egyéb rendezők is beszálltak, mint Carl Franklin, Joel Schumacher vagy Jodie Foster), hanem a brit Utopia remake-ére és a Video Synchronicityre is. Ugyan mindkettő pont az utóbbi napokban esett kútba az HBO-nál, szóval jelenleg úgy tűnik, mégsem fognak elkészülni, de az már a szándékból is világos, hogy Fincher távolodik a mozifilmektől.
És ott van David Lynch, aki tíz évvel az Inland Empire után a Showtime-nál tér vissza a Twin Peaks harmadik évadával (elvileg az összes epizódot ő fogja rendezni). És Frank Darabont, aki a The Walking Dead adaptálása és az első rész rendezése után a TNT-nél próbálkozott a Mob Cityvel (igaz, bukott vele). És Jonathan Nolan, aki testvére forgatókönyvíró-társaként kezdte a Tökéletes trükkben és a Batman-filmekben, és aki mostanra végleg megállapodott a tévénél (Person of Interest, a jövőre érkező Westworld és Asimov Alapítványának adaptációja). És José Padilha, aki az Elite Squad 1-2 és a Robotzsaru-remake után a Netflix drogháborús drámája, a Medellin kartellről szóló Narcos producereként és rendezőjeként lép színre. Még ennél is hosszabban lehetne sorolni a vászonról a dobozba költözött A-listát sztárokat – tíz éve elképzelhetetlen lett volna, hogy egy Kevin Spacey kaliberű színész egy tévésorozatban játsszon főszerepet.”