A liberalizmus csapdája

2015. augusztus 24. 10:11

És mi van akkor, ha bizonyos erkölcsi hagyományok egész egyszerűen összeegyeztethetetlenek és kizárják egymást?

2015. augusztus 24. 10:11
reposzt

„Lefejeztek egy lányt Indiában. Mégpedig a testvérei. Lehet szörnyülködni innen, Európából. Lehet az esetet kriminalizálni, s azt mondani, hogy itt egy szimpla bűntény történt. Csakhogy ez nem így van. Abban az összefüggésben, abban a kontextusban, abban a kultúrában ez a szörnyű büntetés az elkövetők és az ottani közösség számára is erkölcsi tettként tűnik fel. A büntetésnek ez a brutális módja ott az erkölcsi hagyomány része. Az is egy kultúra. Ezek a lefejezős fiúk amúgy bizonyára egészen kedvesek. Talán még egy jót beszélgethetnénk is, ha összefutnánk velük a világ valamely pontján. Ők ugyanis nem bűnözők. Szerették a testvérüket. Nem kétséges azonban, hogy egy európai, teljesen függetlenül a konzervatív, avagy a liberális nézőponttól, egy ilyen kultúra valódi mélységeivel nem tud azonosulni.  Meddig terjed az egyébként szép és megkapó liberális pluralizmus-hit határa? Valóban minden érték egyenlő, s a kultúrák és erkölcsi hagyományok együttélése minden további nélkül megvalósítható? És mi van akkor, ha bizonyos erkölcsi hagyományok egész egyszerűen összeegyeztethetetlenek és kizárják egymást?

Szerintem ez ma a legnagyobb elvi kihívás, amely előtt Európa áll. De miután Európát nagyban uralja a kulturális és vallási pluralizmusba vetett liberális hit, az a meggyőződés, hogy nincs semmiféle olyan érték, erkölcsi hagyomány, életfelfogás, amely valamely végső érv alapján a többi fölé helyezhető, nagy a zavar, hiszen ki kell derülnie, hogy a toleranciának igenis vannak határai. Ez viszont aláássa az értéksemlegességbe, a pluralizmusba, a multikultúrába vetett hit elvi alapjait. (...)

Ez a liberalizmus mai csapdája. Talán ki kellene mondani, hogy multikultúra ide vagy oda, bizonyos erkölcsi hagyományokból mi nem kérünk. Nem igaz az értékek egyenlősége, mint ahogyan nem igaz az sem, hogy Európa számára nincs olyan tájékozódási pont, amelynek alapján különbséget lehet tenni erkölcsi hagyományok között.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 67 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
naftalinernő
2015. augusztus 24. 17:14
A liberalizmus legnagyobb problémája az, hogy már semmi köze sincs a liberalizmushoz. A klasszikus célok zömét már elérték, a szabadság, demokrácia stb. szavakat kiforgatták, szabadság helyett szabadosságot teremtettek, a toleranciáért való folyamatos ajvékolás közepette ők a legkevésbé toleránsak azokkal, akik nem azt vallják, amit ők hirdetnek. Megcsúfolják a liberalizmust, de azokat is, akiket az őseiknek tartanak. Kossuth, Széchenyi, Deák és a többiek is elszörnyülködnének, hogy a hellerágnesek és dánielpéterek a "becsületes" "liberálisok".
arnaq
2015. augusztus 24. 16:18
"Abban az összefüggésben, abban a kontextusban, abban a kultúrában ez a szörnyű büntetés az elkövetők és az ottani közösség számára is erkölcsi tettként tűnik fel. A büntetésnek ez a brutális módja ott az erkölcsi hagyomány része. " Na azért nem hiszem, hogy az a lány olyan természetesnek érezte az eljárást. Persze ő nem számít innen nézve sem, fő, hogy a testvérei, rokonai jól érzik magukat a tettüktől. Nőket nyugodtan lehet kínozni, megölni, hiszen csak a szokások és kultúra része. Gondolom ezért jönnek ide is 90 %-ban férfiak háborús országból is, hiszen a nőkért nem kár.
balbako_
2015. augusztus 24. 16:02
Ott a baj, hogy a liberalizmus miután a nagytőke szajhájává vált, most felvállalja a nagytőkét tagadó világ hóhérának szerepét. Megideologizálja miért kell - ha a gazda úgy kívánja - másokat fegyverrel kényszeríteni kultúrájuk, vallásuk, identitásuk feladására, míg mások megtarthatják azt. Lásd Szaúd-Arábia minden bigottsága, kegyetlensége ellenére védett, vagy Izrael, míg másokat könyörtelenül szétbombáznak.
Vezetéknév Utónév
2015. augusztus 24. 15:08
A szerző alapfogalmakkal sincs tisztában, össze-vissza beszél. A liberalizmus nem értéknihilizmust jelent, hanem törekvést arra, hogy az állam a lehető legkisebb mértékben szóljon bele az egyén életébe, feltéve, hogy az törvényes kereteken belül marad. Ettől a bűncselekmény még bűncselekmény marad. Egyetlen liberális sem tolerálja a nemi erőszakot, rabszolgaságot, kínzást, lefejezést - akármilyen kulturális hagyományra is hivatkozzanak az elkövetők. Ezeket egyébként épp a liberalizmus ellenfelei szokták gyakorolni, lásd. nácik, bolsevikok, vallási fundamantalisták...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!