Az elnök úr még egy kicsit elaborálhatta volna, mit jelent a közösség rovására történő adatigénylés, amikor ő is pontosan tudhatja, jogerős bírósági ítéletek szegélyezik az információszabadság ügyét hazánkban, beleértve az anyagi ellenszolgáltatásra vonatkozó igényeket is.
A »nem finanszíroznák őket« kitélel pedig végleg méltatlan az alkotmánybírósági hagyományokhoz. Képzeljük el, amint húsz évvel ezelőtt az Egyesült Államokban William Rehnquist, a Legfelsőbb Bíróság elnöke arról elmélkedik, hogy a jogvédő szervezetek kinek az érdekét szolgálva, kinek a támogatását bírva járnak el az igazság érdekében saját testületénél.
Lenkovics Barnabás meglehetősen egyszerű, a jogerős magyar bírósági ítéletekkel ellentétes szellemben nyilatkozik a menekültek és bevándorlók kérdése ügyében is: »Óriási probléma, hogy emberi jogokról beszélnek, hangsúlyozzák azok egyetemességét, és a közben a valóságban valami egészen, ordítóan más történik. Kiállított a világ, az ENSZ, az unió egy csekket az egyetemes emberi jogokról, de ez egy fedezetlen csekk. Ezek az emberek, akik most menekültként elárasztják a világot, hangoztatják az emberi jogaikat és Európa kötelességét. Nem a saját államuk kötelességét, hanem a nyugatét, hogy róluk gondoskodjon. Az a vita, ami róluk meg a kerítésről zajlik, csak a felszín.«
A kerítés ügyében az elnök úr gyáva egyenes mondatot mondani, és közben pedig teljesen elkeni az emberi jogok és a menekültekkel szemben emberi bánásmód szempontjait.
A melegek jogkiterjesztése és házassága ügyében pedig ugyan elmondja a tiszteletreméltóan konzervatív álláspontját (amellyel mindenkinek joga van egyetérteni és egyet nem érteni), de minimális érzékenységet sem mutat e vita változó társadalmi kontextusára, amikor éppen a házasság-fogalom kiterjesztő értelmezésével kaptak most sokan jogot az Egyesült Államokban.
Azon pedig csak én akadok már fenn, ha valaki a saját, személyes, természetjogi alapúnak tekintett melegjogi álláspontját nem mint saját véleményt, hanem mint tényt ismerteti. Szerintem egy plurális demokráciában éppen azzal ismerjük el mások létezését is legitimnek, hogy érzékenyek vagyunk mások álláspontjának legitimitására, és így is beszélünk erről, nem pedig abszolutizáljuk saját álláspontunkat.