Gyulai súlyos problémának tartja a jogorvoslati lehetőségek kiüresítését, amelyekről elmondta, hogy korábban viszonylag jól működtek. 2014-ben a komoly menekültjogi szaktudást felhalmozó bíróságok az esetek harmadában bírálták felül a BÁH döntését. Az „elfogadhatatlan kérelmek” (Szerbiából érkezők) és a gyorsított eljárások esetében összesen három napja van a kérelmezőnek, hogy bírósághoz forduljon, a bíróságnak pedig nyolc napja van dönteni az ügyben. A strasbourgi emberi jogi bíróság korábban egy ehhez hasonlló, két napos fellebbezési határidőről már megállapította, hogy túl rövid.
Külön probléma, hogy megszűnik a jogorvoslati kérelem eddigi automatikus halasztó hatálya, tehát előfordulhat, hogy a bíróság felülbírálja a BÁH döntését, az erről szóló határozatot azonban már csak származási országában veheti kézhez a kérelmező. Az új szabályozás az MHB szerint a hajléktalanság veszélyét is növeli, mivel nem lesz kötelező a menedékkérők befogadó állomáson való elhelyezése, helyette pusztán egy megye is kijelölhető lesz tartózkodási helyként.
A menedékjog legalapvetőbb tilalmát sérti Gyulai Gábor szerint egy másik változás, amely szerint a mendékkérő kötelezhető lesz arra, hogy személyazonossága tisztázása végett felvegye a kapcsolatot származási országával, vagy ha éppen az állam elől menekül, akkor rokonaival, családjával. Ez sok esetben nehéz, hiszen mondjuk egy elmaradt afgán régió falujában nincs szélessávú internet. Ha viszont nem történik meg a kapcsolatfelvétel az eljárás 15 napja alatt, akkor a kérelem könnyen elutasítható lesz az „együttműködés hiánya” miatt.
Nem működik a dublini rendszer
A Dublin III rendszerrel kapcsolatban kérdésre válaszolva Gyulai elmondta, hogy a rendszer eddig is alacsony hatásfokkal működött, és a későbbiekben sem kell arra számítani, hogy tízezrével küldik vissza Magyarországra a menedékkérőket nyugatról. Ennek több oka van: egyrészt Magyarország felelőssége 12 hónap után megszűnik, és sok menedékkérő ennyi idő alatt nem kerül a nyugati hatóságok látókörébe; ha mégis, akkor sok egyéni esetben úgy döntöttek a bíróságok, hogy Magyarország nem biztonságos ország a menedékkérőnek. 2014-ben 827 menedékkérő érkezett vissza Magyarországra így. Például a német hatóságok 2900 megkeresése nyomán mindössze 42 menedékkérőt hoztak vissza Magyarországra.