Öt év a mérlegen

2015. június 03. 21:34

Kis hazánk szándékosan vesz részt abban a Kelet-Európában folyó öldöklő adóversenyben, amelynek célja az elsősorban külföldi forrású működő tőke idevonzása.

2015. június 03. 21:34
Torba Tamás
Magyar Nemzet

„A Fidesz–KDNP ötéves kormányzását értékelte Orbán Viktor miniszterelnök május 29-én a Várkert bazárban. A konferencián Matolcsy György jegybankelnök az ország 2010 és 2015 közötti, általa sikeresnek minősített válságkezeléséről tartott előadást. Ebben több olyan elem fedezhető fel, amelyre érdemes kitérni.

Az első az úgynevezett új merkantilizmus. A merkantilista gazdaságpolitika a XVII. században élte virágkorát, legismertebb képviselője és egyben kidolgozója Jean-Baptiste Colbert, XIV. Lajos francia király minisztere. Lényege dióhéjban az exporttöbblet; a merkantilista országból több árut és szolgáltatást exportálnak, mint amennyit behoznak. A közvetlen cél akkor az volt, hogy megakadályozzák a nemesfémnek, a pénz alapanyagának kiáramlását az országból. Az ennek eléréséhez felhasznált eszközök között szerepeltek az ország iparát védő vámok és az állam aktív gazdasági szerepvállalásának keretében az iparosoknak nyújtott anyagi támogatások. A merkantilizmus ezáltal elősegítette a polgárosodást is.

Ma a védővámok Magyarország uniós tagsága és egyéb nemzetközi egyezmények miatt nem alkalmazhatók. Működnek viszont a támogatások, és az exporttöbbletre törekvés is jelen van. Ennek bizonyítéka a folyamatos, évek óta pozitív külkereskedelmi szaldó. Szintén változott a hazai fizetőeszközhöz való viszony, tudniillik manapság a gyengébb forint számít az export egyik elősegítőjének. De ne feledjük: a Napkirály korában nem volt infláció, a francia frank pedig nemesfém-fedezetű pénz volt. A mai magyar politikában az állam szintén aktív gazdasági szereplő, az uniós források és a hazai nemzeti támogatások elosztója; s a kormányzat által deklarált elvek betartása esetén valóban nagyfokú hasonlóság volna felfedezhető a mai és a néhány évszázaddal korábbi gyakorlat között. Az aktuális helyzet a teljes mértékben célzott támogatáselosztást nem teszi lehetővé, bár a kormány a maga részéről mindent megtesz. Colbert vélhetőleg borzadva szemlélné az előző kormányok időszakából itt maradt, neoliberális alapokon nyugvó szerződéseket. Külföldi beruházóknak szinte teljes adómentességet és kvázi területenkívüliséget garantáltak üzleti titoknak minősített szerződések keretében. Továbbá multinacionális tulajdonban lévő hipermarketek magyarországi leánycégei működhetnek veszteségesen az idők végezetéig, üzleti eredményüket az adózási szempontból legkedvezőbb feltételeket kínáló adóparadicsomokba transzferálva, teljesen törvényesen és az adóhivatalnak tetsző módon.

Ez utóbbi félmondat át is vezet a következő, a miniszterelnök által megfogalmazott érdekes gondolathoz, miszerint a hazai adórendszer és az azt létrehozó adóreform az elmúlt öt év sikertörténetének alapköve, s ezt minden körülmények között meg kell védeni bármifajta változtatási szándék ellen, mert különben »nem lesznek megtermelt jövedelmek«. A kormányfő korábbi megnyilvánulásaiból, valamint a nemzetgazdasági politikát alakító döntéshozók nyilatkozataiból egyértelműen kiderül, hogy kis hazánk szándékosan vesz részt abban a Kelet-Európában folyó öldöklő adóversenyben, amelynek célja az elsősorban külföldi forrású működő tőke idevonzása. A versenyben részt vevő országok úgy gondolják, ez az egyetlen, jelen körülmények között járható út a hazai kibocsátás és export növelése, a pozitív külkereskedelmi szaldó, s ezáltal a gazdasági növekedés mint unikális cél eléréséért. Az EU-tagállamok közül nem egy, köztük Magyarország is ellenzi a közös uniós adópolitikát, síkraszáll az adózás nemzeti keretek között tartása mellett. Ám a legújabb kutatásokban napvilágra került adatokból levonható olyan következtetés (is), hogy ez az út nemcsak téves, de hosszú távon katasztrofális következményekkel is járhat egész Európára nézve.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mich
2015. június 04. 14:24
Mi az, hogy "Kis hazánk szándékosan vesz részt"...?! Még jó hogy nem véletlenül követi azt a politikát, amit követ... Ő biztos az akarta mondani, hogy a kormány 'önként' (=nem csak kényszerből) választotta az útját, amit 'nyitott szemmel' jár (tudatosan, a veszélyeket és ellentmondásokat is látva)... - csakhogy háta mögött az indulatos és beteg Simicska fújtatásával nehéz egyszerűen és pontosan fogalmazni... Az jó, hogy a szerző két fogalmat ('merkantilizmus' és 'adó[csökkentési]verseny') vizsgál (vagy inkább csak érint) mai, magyarországi szemszögből. De ugyancsak vizsgálhatná, mit jelent és milyen következményekkel jár ma Magyarországon (pl. az 1870-es évekkel összevetve...) a 'nemzet', a 'nemzetépítés', a 'polgárosodás/polgárosítás', 'gazdasági verseny', 'államháztartás', annak 'egyensúlya', mindezek egy 'parlamentáris demokrácia' viszonyai között (többek között: kormányzati helyzetbe kell kerülni és ott meg is kell maradni egy ideig)... - persze anélkül, hogy elvtelen, automatikus obstruálási kísérletbe menne át... A fiatal Piketty a nyugati újraelosztást illető meglátásai jogosak, de nem tartalmazzák a reális megoldást (pl. akkor, amikor Kína stb fújtat a hátunk mögött...).
2015. június 04. 10:00
Ha a ténylegesen nagy foglalkoztató hazai mikro- és kisvállalkozások támogatására fordították volna azokat a brutális támogatásokat, amelyeket a multik megkaptak, akkor lehet, hogy valamennyivel kevesebb multi érezné magát ilyen kivételezett helyzetben jól, de nem is lenne 600 ezer gazdasági menekült, arról nem is beszélve, hogy egy egészen más minőségű gazdasági gondolkodás indulhatott volna el. Igaz, ehhez az oktatásra is többet kellett volna áldozni, és nem elvenni tőle. Az ostoba és degenerál politika következtében az ország lakossága 25 év alatt nagyjából ugyanennyi százalékkal csökkent, és akkor még nem beszéltünk a belső etnikai arányok megváltozásáról. Még szerencse, hogy a kormányok meg a politikusok Churchill óta megbíznak a maguk által készített statisztikában! Persze, az értelmesebbek meg már bennük nem.
lucabrasi
2015. június 04. 09:48
Ma is üzent lajosunk:)
Berecskereki
2015. június 04. 08:50
A „Napkirály korában nem volt infláció,” állítás csak annyiban valós, hogy az infláció szó nem volt ismert, de a tartalma létezett, mivel az árak változtak. Vázlatosan a merkantilizmus megjelenése Cobert gazdaságpolitikájában. - Egységes nemzetgazdaság kialakítása, ennek érdekében az állam aktív szerepvállalása. - Egy ország gazdagsága alapvetően attól függ, hogy mennyi kincset, nemesfémet tud felhalmozni az ország. Ennek érdekében olcsón kell vásárolni és drágán eladni. - A felhalmozás növelése az iparfejlesztéssel és külfölddel való kereskedéssel növelhető, amely növekedést lényegesen elősegíti a gyarmatokkal való kereskedés. - Az iparfejlesztés érdekében bevezetik a védővámokat, a kereskedést támogatásokkal ösztönzik. Az iparfejlesztést kölcsönökkel, állami támogatásokkal, külföldi szakemberek „importjával” ösztönzik. - Colbert új közvetlen és közvetett adókat vezetett be. Így a vagyonadót és a forgalmi adót. Pl. só kereskedelem után fizetendő gabelle, továbbá a szeszes italok adója. - Colbert csökkentette a közvetlen adó mértékét és növelte a közvetett adókat. A colbertizmus jól jellemzi a tőle származó idézet: „Ha a pénz csak az országon belül forog, ez önmagában még senkit nem gazdagít, mert mindig ugyanaz a mennyiség cserél gazdát.” A kérdés; Miképpen jelentkezik mindez az EU belül? A fejlett uniós országokban a magasabb jövedelem miatt nagyobb arányt képviselnek a közvetlen adók (pl. SZJA), alacsonyabbak a közvetett adók (pl. ÁFA), amelyek a belső fogyasztás ösztönzését szolgálja. Létezik a szakember elszívás, a gyarmatok helyett a fejletlenebb országok. Ebből következik – lásd a csatlakozó országok kereskedelmének megszerzése – az olcsó alapanyag beszerzés, az olcsó munkaerő kihasználás és ennek visszaáramoltatása a kereskedelmi láncokkal. Nem véletlen, hogy elsődlegesen a fejlett gazdasággal rendelkező országok szorgalmazzák az unióban az egységes adótételek bevezetését. Az uniós támogatásokat pedig részeiben érdemes vizsgálni, mert akkor lesz látható, hogy ebből mennyi az amelyik visszaáramlik a fejlett országok gazdaságába. Magyarország az uniós csatlakozással feldolgozó iparának döntő hányadát elveszítette. Lényegesen csökkent a belföldi fogyasztásra termelés aránya és növekedett az import, amely a kereskedelmi láncokon keresztül bonyolódik. Az export tekintetében elsősorban a gépek, berendezések növekedése jelenik meg, amely döntően az összeszerelést tartalmazza. A jövedelmek a fejlett országokéhoz alacsonyak. Ebből eredően – a szakemberek elvándorlásának csökkentése érdekében – nincs más lehetőség, mint a közvetlen adók csökkentése, amely jelenleg az egykulcsos adó alkalmazásában jelenik meg. A 2010 év előtti időszak azt bizonyítja, hogy a jegybank az irányadó kamattal csak korlátozottan tudja befolyásolni a fogyasztás-megtakarítás ösztönzést. Ezt egészíti ki, hogy a közvetlen adózással szemben 2010 után nagyobb arányt képvisel a közvetett adózás. Magyarországon szükséges a gazdaság szerkezetének a megváltoztatása, ezen belül a belső fogyasztásra való termelés növelése. E cél elérését szolgálná az uniós támogatások rányitott felhasználása, kedvező kamatozású beruházási hitelek – MNB forrásbővítés – biztosítása, adókedvezmények. Mindezek kialakítása, megvalósulása tekintetében fontos és szükséges – ahogy ez Colbert idejében volt - az állam aktív szerepvállalása.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!