„Bármit is kamuznak Czombáék, bárhogy is tereljen Rétvári, itt van a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosítási javaslata, amelyet Balog Zoltán emberi erőforrások miniszter jegyez, és itt a lényeg a gimnáziumok megszüntetése ügyében: »15. § (4) A szakképzési centrum az állami intézményfenntartó központtól átvett gimnáziumi intézményegységekben 2015. szeptember 1-jétől kifutó jelleggel gimnáziumi alapfeladatot is elláthat.« Vagyis: A FIDESZ KORMÁNY SZÁNDÉKA SZERINT CSAK KIFUTÓ JELLEGGEL MARAD GIMNÁZIUMI KÉPZÉS MINDEN INTÉZMÉNYBEN, AHOL A KLIK-TŐL AZ NGM VESZI ÁT AZ INTÉZMÉNYT.
Ezt támasztja alá Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár nyilatkozata is, aki a HírTV múlt heti kérdésére például azt hangsúlyozta, hogy felmenő rendszerben vezetik ki a gimnáziumi képzést az NGM-nek átadott iskolákban: »általában a képzési profilok szerinti fenntartó került meghatározásra, tehát nagy valószínűséggel abban a gimnáziumban, amely valamilyen több funkciót ellátó intézmény esetében az NGM fenntartásába került, mondjuk valamilyen szakközépiskola, szakiskola és gimnázium, itt valószínűleg többségi feladatellátásban a szakképzési feladatok vannak.« (…)
Többek között az alábbi kérdésekre várjuk a választ Orbán Viktortól:
- 2015. július 1-jén az NGM fenntartásába kerülő iskolák számára és a fenntartó NGM számára hogyan lesz elegendő 2 hónap a megfelelő átállásra? Mi a garanciája annak, hogy ez jobban fog működni, mint amikor a KLIK vette át az iskolák fenntartását – amelyet a KLIK-et átvilágító miniszteri biztos és az EMMI intézményfejlesztési főosztályvezetője is kritizált? Ez utóbbi esetben a KLIK-nek több ideje volt a felkészülésre.
- Folytatódik-e tartósan a gimnáziumi képzés azokban a vegyes iskolákban, amelyek az NGM fenntartásába kerülnek? Folytatódik-e tartósan gimnáziumi képzés azokban a vegyes iskolákban, amelyek speciális szakiskolai feladatai az NGM-hez kerülnek, illetve amelyek megosztásra kerülnek?
- Milyen intézkedésekkel kompenzálják, hogy egyes településeken, sőt térségekben a kormányrendelet nyomán legkésőbb néhány éven belül teljesen megszűnik a gimnáziumi képzés? Az ilyen településeken, illetve térségekben - mint például az Ormánságban - élő gyermekek számára hogyan garantálja a kormány a gimnáziumi hozzáférés szinten tartását?”