„Jéghegynek ütközött és léket kapott a Fidesz hajója – írja a Lakinger Média. A mérnöki precizitással, gondosan megtervezett, rekeszes hajótörzzsel rendelkező, elsüllyeszthetetlennek vélt luxusgőzös tegnap este, nyílt vizeken hajózva váratlanul jéghegynek ütközött. Bár az elmúlt hónapokban a Fidesz számos figyelmeztető jelentést kapott hasonló útvonalon haladó hajóktól, a kapitány és legénysége nem vette figyelembe azokat. Egyes szakértők szerint a távírászok túlterheltsége miatt a jelzések egy része nem jutott fel a hídra az ütközés előtt. Mindazonáltal a kapitánynak és a tiszteknek is tudniuk kellett a veszélyzónáról, máig nem tisztázott, hogy miért nem csökkentették a szokásoknak megfelelően a sebességet.
Korai volna még következtetéseket levonni, de a monstrum fekete dobozát jelentő hajónapló szerint több, egymást követő stratégiai mulasztás vezetett a balesethez. Annyit tudni lehet, hogy a távírópóznák megadóztatásának ötlete felbőszíthette a távírászokat, így azok nem adták le időben a jégjelentéseket. A kantin vasárnapi nyitvatartási tilalma kiváltotta a matrózok dühét, akik az ütközés előtti pillanatban dacból a jéghegynek fordították a járművet. A kapitány és az első tisztek urizálása megbontotta a fegyelmet, ezért fordulhatott elő, hogy a jég a vártnál nagyobb felületen szakította fel a hajótörzset. Súlyos statikai baklövés volt stadiont építeni a fedélzetre, mert az vészesen megemelte az egyébként is orr nehéz jármű súlypontját. További nagy hiba volt brókerekre bízni a kazánt, ami a kritikus pillanatban fel is robbant.
A legénység kapitányhoz hűséges magja jelen pillanatban is nagy erőkkel dolgozik a fedélközben, a munkálatok elsődleges célja a lék eltömítése. Ha ez megtörtént, sorra kerülhet a károk felmérése és megpróbálni menteni a menthetőt. Nagy kérdés, hogy sikerülhet-e maradéktalanul helyrehozni a károkat, sikerülhet-e megszüntetni az ütközéshez vezető, súlyos hibákat és győzelem reményében indulhat-e újra a Fidesz gőzöse a három év múlva esedékes, Föld körüli útra? (Lakinger Béla, Lakinger Média Jeges-tenger)”