Egy új feminizmus felé 2. – A pekingi csalódás

2015. április 16. 15:30

A szerző nem vitatja, hogy léteznek belénk nevelt nemi szerepek, de a „nem” az nem csupán egy társadalmi konstrukció, hanem belső lényeg.

2015. április 16. 15:30
Kölnei Lívia
Talita

„1995-ben rendezte az ENSZ a nők IV. világkonferenciáját Pekingben, amitől a nők helyzetének javulását remélték. De nyertek-e a nők Pekinggel? És a családok? (...)

Az az elv, hogy »a gyerekeket meg kell tanítani a biztonságos szexre«, egyfelől csökkenti a párválasztás felelősségét, másfelől előfeltételezi, hogy a fiatalok szexuális életet élnek. Ez mára szinte normává válik: a fiataloknak szexuális életet kell élniük, mert az a trend, a normális. Ez komoly nyomást fejt ki rájuk, kevesen tudnak ellenállni az elvárásnak. (...)

Gender-feminizmus – »nem is érdemes vele foglalkozni!«

»A társadalmi nemi (gender) feminizmus arra a lételméleti alappillérre támaszkodik, hogy a 'nőiesség' és a 'férfiasság' csak társadalmi konstrukció. Tehát a fő cél nem a szabadság, hogy önmagunk legyünk hiteles férfiak és hiteles nők, hanem éppen e hitelesség létezésének a tagadása. Ez az elmélet annyira távol esik a mindennapi tapasztalattól, hogy nem is érdemes vele foglalkozni.«

A férfi és a nő nemiségének mélyebb tartalmait (Ki vagyok én mint férfi? Ki vagyok én mint nő?) leginkább az apaságban és az anyaságban lehet megtapasztalni, ez adja a férfi és női lét kiteljesedését. A gyakorlatban e kettő – természet adta módon – kiegészíti egymást.

Ha a nemi szerepeket csak társadalmi képződményeknek és a szocializáció termékeinek tartjuk, akkor hallgatólagosan azt ismerjük el, hogy semmi nem létezik, amit önmagában véve nőiesnek vagy férfiasnak, apainak vagy anyainak tekinthetnénk. Ez a felfogás – bár minden tapasztalatnak ellentmond – nagy hatást gyakorol a politikára és az egyetemi körökre. Holott a mindennapi tapasztalat azt mutatja, és a természettudományos kutatások is bizonyítják, hogy meghatározóbbak a természetes adottságok és különbségek, mint a nevelési-szocializációs folyamatok. Azok a csoportok, amelyeket nők irányítanak, másmilyenek, mint a férfiak által uralt csoportok. A szerző nem vitatja, hogy léteznek belénk nevelt nemi szerepek, de a »nem« az nem csupán egy társadalmi konstrukció, hanem belső lényeg. A férfiak és a nők természetüknél fogva alapvetően különbözők, de ugyanaz a méltóság és egyenlő emberi jogok illetik meg őket.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kjkj945
2015. április 17. 08:11
Egy szülő gyermekkel: 561 ezer Egyszülős családban élő gyermek: 797 ezer És főként az anyával élnek. Hol tanulják meg a fiuk a férfi életet. Az iskolákban is főként nők tanítanak.
1000bocs
2015. április 16. 22:04
A genderisták kijelentik, hogy a világ nem igazságos - mint a komcsik. Kijelentik, hogy ők jobbá teszik a világot - ahogy a komcsik. Nem csak ott avatkoznak be, ahol bizonyíthatóan vannak problémák, alapjaitól átstrukturálnak mindent - ahogy a komcsik. A gernderisták nem fogadják el hogy az emberek nem klónok, nem egyformák - mint a komcsik. A genderistákkal "sokat fog nyerni az emberi faj" - mint a komcsikkal. Ha a genderisták álma holnaptól valóra válna, az élet nem lenne boldogabb. Mert a megbecsülés, a tisztelet, az elismerés nem kikényszeríthető, ahogy ők képzelik. Ami kikényszeríthető, az egy megváltozott hatalmi leosztás. És hát a genderisták is a hatalomért nyomulnak, ami nem milliárdnyi nő hatalmát jelenti természetesen:) "Azok a csoportok, amelyeket nők irányítanak, másmilyenek, mint a férfiak által uralt csoportok." Nők által uralt csoportok max akkor hatékonyak, ha férfiak is vannak bennük:) Csupa nőkből álló csoportoknál nagyobb a káosz és a "furka", mint a férfiakból álló csoportoknál. Ez nem természettudomány, hanem a való világ. Persze a valóság hazudik, mert van statisztika, ami ellentmond:) Kurv@ vicces lenne ez az egész gender baromság, tiszta stand-up comedy az egész. A probléma ezzel az, hogy a békés emberek világát akarják már megint a feje tetejére állítani, csak hogy keveseknek jobb legyen. Ha megkérdezel egy nőt, akar-e több hatalmat, persze hogy azt mondja igen. Kérdezd meg akar-e több pénzt, elismerést - azt fogja mondani igen. Ha megkérdezed, akar-e felsővezető lenni, szerinted mit válaszol? A probléma az álságos kérdésfelvetéssel van: ugyanezeket férfiak MILLIÁRDJAI is akarják maguknak. És nem azért nem kapják meg, mert egy titokzatos hatalmas ellenállás elnyomja őket. Ahogy a férfiak, úgy a nők is versenyben vannak. És a nők milliói is hátrébb végeznek ebben a versenyben, ugyanúgy mint a férfiak milliói. Férfiak milliárdjainak létezik az "üvegplafon", ami náluk annyit tesz - szop@s van, rossz helyre születtél, rossza családba, rossz városba, rossz országba. Egyébként pedig, ahogy a graffiti mondja: "ha a feministáknak gondja van az eltérő férfi-női bérezéssel, akkor először oldják meg hogy a férfi modellek, dzsigolók és pornósztárok ugyanannyit kapjanak, mint a női modellek, "hostessek" és pornósztárok."
Zokni
2015. április 16. 17:55
Több dolog van, amire reagálnék, de... A legfontosabbnak azt látom, hogy Szerző egyszerűen HAZUDIK. Sajnálom. De unom. Már sajnos nem lehet egyebet mondani, hiszen ez az egész "szemlélet" ősrégi. Legalábbis abban az értelemben, hogy a fenti véleményalkotók - tehát a könyv szerzője és az ismertetője - tudatra eszmélése ELŐTT megfogalmazták már a gender elvi-gyakorlati alapjait. Tehát ez a mondat, hogy "a társadalmi nemi (gender) feminizmus arra a lételméleti alappillérre támaszkodik, hogy a 'nőiesség' és a 'férfiasság' csak társadalmi konstrukció" - egyszerűen nem igaz! Ugyanis a női-férfi tulajdonság-együttes nem CSAK társadalmi konstrukció eredménye, hanem biológiai adottság is. Csak a gender elmélet, és az azon alapuló feminizmus, azt mondja, hogy a biológiai meghatározottság a nemi meghatározottságban jóval kisebb jelentőségű, mint a társadalmi meghatározottság. (A korai feministák idáig nem mentek. Ők csak azt mondták, hogy legyen a nőknek több, addig a férfiak kiváltságnak nevezett lehetőségük, több joguk, több örömük a közösség életében.) Itt kapcsolódik egy kijelentés, ami szintén a levegőben lóg, és gyakori a vallásos meggyőződésű vitázóknál: "...Holott a mindennapi tapasztalat azt mutatja, és a természettudományos kutatások is bizonyítják, hogy meghatározóbbak a természetes adottságok és különbségek, mint a nevelési-szocializációs folyamatok...." Ugyebár a mindennapos tapasztalatok az ilyesmiben rossz tanácsadók, ezért felejtsük el őket. De a természettudományos kutatások meg ilyesmit nem bizonyíthatnak, hiszen a jelenség elsősorban NEM "természettudományos", hanem "társadalomtudományos", ami a bizonyítás igényességére nem, de a módjára bizony hatással van. Tehát milyen kutatások, és mit is bizonyítottak?
Riwen
2015. április 16. 16:23
"A társadalmi nemi (gender) feminizmus arra a lételméleti alappillérre támaszkodik, hogy a 'nőiesség' és a 'férfiasság' csak társadalmi konstrukció." Színtiszta marxizmus.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!