„Rendszerbontás” népszavazási kérdéscunamival?

2015. március 17. 07:26

Nem csak a kormány nem érti, hogy mi a lényege és mik a lehetőségei a népszavazásnak és az állampolgári részvételnek, hanem az „ellenzéki civil demokraták” sem.

2015. március 17. 07:26
Bakó Bea
Mandiner

Nagyon nem működik az állampolgári részvétel a magyar demokráciában – ennek az egyik jele volt például, hogy az új alkotmányban a kormány irreálisan magasra, ötven százalékra emelte a népszavazás érvényességéhez szükséges részvételi küszöböt; ezzel párhuzamosan pedig rászokott, hogy ehelyett inkább pár százezer ember által kitöltött nemzeti konzultációk eredményére hivatkozva bizonyítsa be egyes hajmeresztő ötletei társadalmi támogatottságát. 

A másik jele meg az, hogy az ellenzéki „civil” demokraták szemmel láthatóan ugyanígy nem értik, mi a lényege a közvetlen néprészvételnek, ugyanis 19 kérdéssel borzolják mostantól a választók idegeit. 

Az összehasonlítás kedvéért: az új alkotmány előtt csak annyi kellett egy érvényes népszavazáshoz (persze a kezdeményezésen és az aláírásgyűjtésen túl, de ez most is elég könnyen megy), hogy az összes választó 25 százaléka ugyanúgy szavazzon. Tehát például elképzelhető volt, hogy ha a résztvevők nagy többsége igennel szavaz, akár már harminc százalék körüli részvétellel is eredményes lehetett egy népszavazás. Ezt megelőzően szintén ötven százalékos küszöb volt előírva a kilencvenes évek első felében, ezt a NATO-csatlakozás miatti népszavazás miatt szállították lejjebb, mert attól tartottak, hogy nem lesz érvényes. Nem is lett volna: a NATO- és később az EU-csatlakozásról szóló népszavazáson is kevesebb, mint a választásra jogosultak fele jelent meg. Eddig mindössze két olyan népszavazás volt Magyarországon, amely meghaladta a most előírt ötven százalékos részvételi küszöböt: az első a négyigenes népszavazás, majd pedig 2008-ban a Fidesz által kezdeményezett „háromigenes” a tandíjról, a vizitdíjról és a kórházi napidíjról – de ez utóbbi esetben is mindössze 0,4 százalékkal haladta meg a részvétel az ötven százalékot. 

Ezen körülmények között valamiért a civil ellenzéki demokraták mégis úgy gondolják, hogy ma Magyarországon 19 kérdéses népszavazással lehet „rendszert bontani”

A kérdések olyan szempontból legalább profin vannak összeállítva, hogy első ránézésre a nagy többségük nem ütközik tiltott népszavazási tárgyba (amikből egyébként eddig is túl sok volt és az új alkotmánnyal se lett kevesebb), legfeljebb az egyértelműség hiánya miatt kaszálhatja el egyiket-másikat az NVB. A választók többsége viszont valószínűleg már az első négy kérdésnél vissza fogja utasítani az egészet az egyértelműség hiánya miatt – főleg, ha meglátják, hogy még mennyi kérdés van. Ez persze örök dilemma, hogy miként lehet eléggé egyértelműen megfogalmazni a népszavazásra bocsátott összetett problémákat úgy, hogy az NVB-nek meg a választóknak is jó legyen, de hogy ezt tizenkilencszer nem lehet megcsinálni, az tuti.

A kérdések ráadásul nem csak, hogy az átlag választó számára érthetetlenül vannak megfogalmazva, de egy részük ráadásul az átlag választó számára teljesen érdektelen témákat is érint. Nem valószínű ugyanis, hogy tömegeket mozdítana meg a kamarai tagdíjakról, az EU-s környezetvédelmi irányelvről vagy épp az Európai Ügyészségről szóló kérdés. Ennek a 19 kérdésnek a jó része, ha az NVB-n nem is, de az aláírásgyűjtés során már valószínűleg el fog vérezni, és akkor még ott van az emlegetett 50 százalékos küszöb. Talán az állambiztonsági iratok nyilvánossága és a paksi titkosítás feloldása lehetnek olyan témák, amik esetleg tényleg megmozgatnák az embereket, de például a trafikokkal vagy az autópályamatricákkal már nem igazán lehet a szavazók nagy tömegeit annyira feldühíteni, hogy a szavazófülkéig elmenjenek.

De tegyük fel mégis, hogy az ellenzéki civileknek sikerül kétszázezer ember számára magyarra lefordítani, hogy miről szólnak a kérdések, és összegyűjtik mind a 19 kérdéshez mind a kétszázezer aláírást. (Ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a népszavazáshoz szükséges aláírások száma nem változott, csak néhány adminisztratív előírás lett más, de ez lényegében nem változtat azon, hogy most is viszonylag egyszerű népszavazást kezdeményezni: négy hónap alatt kell csak ezt a kétszázezret összegyűjteni.) Ami nem egyszerű, az a részvételi küszöb: az kell a sikerhez, hogy az összes választó 50 százaléka ezeket a kérdéseket felfogja és elmenjen szavazni, és ezeknek a fele plusz egy (tehát összességében a választók egynegyede) igennel szavazzon. Ez eléggé utópisztikus. Gondoljunk bele, hogy a legutóbbi parlamenti választáson volt 61 százalék a részvétel: egy népszavazásra eleve ennél jóval kevesebb ember kíváncsi, főleg, ha azt olyan balos pártok által támogatott civilek kezdeményezik, amelyekre ennek a 61 százaléknak összességében a negyede szavazott tavaly tavasszal. 

Merthogy civilségük hangsúlyozása mellett a kezdeményezők azt is hangoztatják, hogy ez a népszavazási kezdeményezés az ellenzéki pártok utolsó esélye. Lattmann Tamás nemzetközi jogász, az egyik kezdeményező az ATV-ben szépen összefoglalta, hogy ez a népszavazás „egy utolsó esély egyes ellenzéki politikai pártoknak arra, hogy épkézláb programot fogalmazzanak meg. Ha nem tudnak ezzel élni, az az utolsó utáni bizonyítéka annak, hogy valóban alkalmatlanok és akkor a választási versengésben a választók szemében már nem kell, hogy tényezők legyenek”. 

Többek között ez az, amiért eleve szkepszisre ad okot a népszavazás: ugyanis egyes tökéletesen béna és inkompetens ellenzéki pártoknak nem biztos, hogy érdemes bármilyen utolsó utáni esélyt adni, hogy aztán az aláírásomra vagy a népszavazási részvételemre mutogatva magukat igazolják – mint valami álságos mártírok például a korrupció elleni harcban. Ugyanezért nem járok az úgynevezett civil tüntetésekre sem. 

Magyarországon viszont – ezen tüntetéseket leszámítva – úgy tűnik, csak két lehetősége van a „részt venni” vágyó állampolgároknak két választás között: a kormány részéről a pár százezer ember által megválaszolt, irányított kérdésekből álló „nemzeti konzultáció”; ellenzéki oldalról pedig a 19 kérdéses „rendszerbontás” – ami nyilvánvalóan nem fog sikerülni, és ez persze újabb bizonyíték lesz arra, hogy itt „diktatúra van”. Pedig egy 19 kérdésből álló népszavazás szinte borítékolhatóan még akkor sem lenne eredményes Magyarországon, ha ötven százalékos küszöb helyett csak a választók egynegyede kellene hozzá – de ezek szerint nem csak a kormány nem érti, hogy mi a lényege és mik a lehetőségei a népszavazásnak és az állampolgári részvételnek, hanem az „ellenzéki civil demokraták” sem.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Attila68
2015. április 03. 15:13
A népszavazás kezdeményezések elsősorban nem a feltett kérdésről szólnak, hanem, mint eddig minden esetben, egy alig burkolt bizalmatlansági indítványt jelentenek a hatalommal szemben. Ki emlékszik még a "négyigenes" népszavazás kérdéseire? A lényeg, hogy bukott a hatalom. (látszólag)
Zokni
2015. március 17. 11:24
Hát nem tudom. Akkor mit csináljanak? Azért van akceptálható indok. Egyszerűen az a remény élteti őket, hogy a népszavazással, mint a vizitdíjassal, össze tudnak hozni annyi szavazót, amennyi az orbán-rendszer felszámolására hosszú távon elegendő. A remény hal meg utoljára... Vagy csak a megnyert, de létszám hiányában nem sikeres szavazással (mint az állampolgárságival...) egy téglát lebonthatnak belőle. Ez utóbbira tényleg van esély.
kaktuszvirág
2015. március 17. 10:34
A NATO,meg az EU miatt levitték a komcsik 25%ra,ami egyértelmű csalás volt,mert ha nem teszik akkor most boldog EU és NATO nélküli független állam lenne Magyarország!Fáj nekik,hogy a szavazásra jogosultak 50%+1 fő dönthet az ország sorsáról és nem a 25%százalékot esetleg elérő bolsevik csürhe.
balbako_
2015. március 17. 09:03
Ezek a nesze semmi fogd meg jól dolgok azért vannak, hogy az egybegyűltekkel elhitessék van értelme annak, hogy kimentek az utcára. De egyben leleplezi fingjuk nincs mit akarnak, az ország vezetésére képtelenek és a jelenlegi kormánynak nincs alternatívája. Itt választ kéne kapni a választónak, hogy felvállalják-e a korábbi politikát ami ugyebár így szólt "Az MSZP kormányok gazdaságpolitikája abban merült ki, hogy folyamatos állami vagyoneladás mellett is 5% feletti államháztartási hiányt produkáltak, a megtakarításra képes magasabb jövedelműektől svéd adózási szinttel vették el a keresetüket, így nekik is alig maradt több mint egy minimálbéresnek, hiába tanult 6 évig az orvosin +4 év a két szakvizsga...arról nem is beszélve, hogy mindenkit adóelkerülésre ösztönzött ez a rendszer, nem elég hogy a 2millió minimálbéresből vagy fél millió kamu minimálbéres is volt, de még effektíven 0%-os szja-t is fizethettek, meg felvehették a gázártámogatást, az iskoláztatási támogatást, a kollégiumi támogatást, meg minden támogatást, hiszen a legalábbis jövedelmük alapján földönfutóak voltak. A 3,5millió szja fizetőből 1,5millió ember fizette be a bevételek 85%-át, egy 10milliós országban. És annak a 1,5millióna SEM TETTÉK LEHETŐVÉ, hogy megtakarítson, mert elvették az utolsó Ft-ot is tőle. A cégek jövedelemtermelő képességéről nem is beszélve, amit elsőként pusztítottak el, megfejelték azzal, hogy eladták az ország belpiacait, és aztán 15-20%-os kamatra talán kapott hitelt a hazai vállalkozás, amit termeljen ki ahogy tud:D miközben a francia 4%-os hitelből finanszírozta azt a keveset is, amiből megvette és felszámolta az itteni gyárat, és idehozhatja aztán a szart, amit termel." Vagy sem? Az egykulcsos adó eltörlésével újra lerabolnák a középosztályt, vagy sem? Az így kiesett jövedelmeket újabb IMF kölcsönökkel pótolnák, igen, vagy nem? Továbbra is eltékozolnák az állami vagyont igen, vagy nem? Paks leállításával kifizetnék a szerződéstől történő elállás költségeit és miből? Ha Paks I. kifut mivel pótolnák? És az mennyibe kerül?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!