2010-ben megszűnt a baloldali médiafölény és a Fidesz részben lebontotta a '89-es rendszert. A baloldal bukásával és a Fidesz hatalomra kerülésével nem lehetett volna rendezni ezeket a szimbolikus kérdéseket?
Egyrészt nem vagyok olyan biztos ebben a baloldali médiafölényben, másrészt a Fidesz nem bontotta le a rendszert. Sőt! A kétharmados szisztémát nem felszámolta, hanem kiterjesztette a gazdasági szférára. A választási rendszer aránytalanságait nem hogy csökkentette volna, még fokozta is. Abszolút nem bontotta le a rendszert, hanem még jobban saját magához igazította a hatalom megtartása céljából. Jóhiszemű ember lévén anno nem zártam ki, hogy a Fidesz kihasználja majd a kétharmados lehetőséget az ország érdekében. Hogy kétharmaddal bármit meg lehet csinálni, be lehet gyújtani a gazdaság motorját, meg lehet szüntetni a nemzeti fájdalmakat. Eszük ágában nem volt ilyesmi.
Hogy mi történt 2010-ben? Kezdjük hátulról: Magyarországot négy ponton lehet megkülönböztetni a többi posztkommunista országtól. Az első a köztes-európai szabványtól eltérő politikai intézményrendszer. A második a két egyedi történeti tapasztalat, a magyar nacionalizmus sajátos sérelmi jellege, ami a Trianon-fókuszáltságból ered, meg a létező szocializmus alatti jólétnövekedés túlságosan is vonzó emléke. A harmadik, nagyon fontos: a veterán állambiztonságiak érdekkörének nyomasztó ereje – ez inkább Oroszországhoz közelíti az országot, mint a térség országaihoz. Egyik sem változott, sőt inkább súlyosbodott. A negyedik pedig a középosztály árulása: nem polgárságként tekint magára, hanem mint az állam birtokosára, amelyet saját érdekei szerint használhat fel. Szerintem 2010 után ez érvényesült, legalábbis ez sikerült a középosztály egy számottevő részének.
Sokan azzal érvelnek a Fidesz mellett, hogy egy erős nemzeti középosztályt akarnak kiépíteni.
A középosztály Magyarországon szereptévesztésben van: az autonómia iránti igény hiányzik belőle. Minden, amit a Fidesz a középosztály érdekében tesz, az a középosztálynak mint az államtól függő fogyasztónak az erősítését szolgálja, nem pedig az államtól független, autonóm, vállalkozó, önállóan gazdagodni vágyó osztály megerősítését. Pedig ez több más köztes-európai országban megtörtént. Az észtek például azért vezették be az egykulcsos adót annak idején, hogy gazdag embereket „csináljanak”. Magyarországon azért vezették be az egykulcsos adót, hogy aki már gazdag, az ne veszítsen a vagyonából, és közben ezer más adóval, piactorzító szabállyal akadályozzák, hogy bárki más, akármilyen tehetséges, a felső jövedelemkategóriákba jusson. Igaz, újabban, az államháztartási hiány csökkentésének kényszerében, már elfeledkeznek a „fogyasztó középosztályt nem bántjuk” aranyszabályáról. Miből lett a legnagyobb tiltakozás? A netadó tervéből, ami már tényleg azt veszélyeztette, amit a középosztály az életformája elválaszthatatlan hozzávalójának tart, egyébként joggal.
Felmerült a titkosszolgálatok szerepe az átmenetben. Mennyire lehet újságíróként erről az ismeretlen, szürke zónáról érvényes állításokat tenni?
Több mindenből lehet következtetni. Az egyik: ahol megtörtént a tényleges átvilágítás és lusztráció, tehát a titkosszolgálati összefonódások felkutatása és az exponáltabb emberek kizárása a közéletből, ott óriási arányú behatolásra derült fény. Az ÉS-ben például megírta Marija Ivancseva 2007-ben, hogy Bulgáriában volt egy nagyobb feltárás. Az Európai Parlament bolgár képviselői közül hat, a Legfelsőbb Bíróság tizenöt tagja, három alkotmánybíró, valamint a köztársasági elnök is érintett volt. Magyarországon is sok mindenkiről kiderült. De ha éppen nem nyílt a dolog, mint tavaly a rendészeti államtitkár esetében, amikor először mindenki hümmögött, hogy „hát ezt nem kéne”, aztán gyorsan elfelejtette. Minden ilyen esetben működésbe lép egy jogászi manipuláció: pert indítanak az ellen, aki közli a tényt. A pert megnyerik, a dolog le van tudva. Erre mondta Ungváry Krisztián, hogy Magyarországon ügynök ellen még senki sem nyert. Az érintettek oldalán lévőket ez meg is nyugtatja: ezek szerint ő nem volt SZT-tiszt, nem jelentett, volt kérdés, nincs kérdés. De azért ezeket a vesztett pereket mégiscsak meg lehet jegyezni. Ami fontosabb: a Kenedi János vezette szakértői bizottság jelentésének előszavában érintik azt a kérdést is, hogy Magyarország különleges szerepet kapott a Varsói Szerződésen belül: a '80-as években ez volt az egyetlen nyugaton is szalonképes rendszer, jó kapcsolatokkal. Ezért a műszaki hírszerzés és a technológiacsempészet élvonalába kerültünk. Virágzó gazdasági ág volt a csempészet, a hadiipari export, a harmadik világbeli országok segélyezése – egy csomó mostani vagyon eredete ott keresendő. De az akkoriban liberalizált „civil” külkereskedelemben is sokat segítettek az állambiztonsági kapcsolatok, nem nyilvános jogosítványok. És az állambiztonságot nem kötötte a Btk. Az Oroszországgal foglalkozó jelenkor-történeti munkákból kiderül, hogy a halódó Szovjetunióban két olyan csoport volt, amelyik többletinformációkkal rendelkezett és nem kötötték különböző viselkedési szabályok: az egyik a titkosszolgálatt, a másik a szervezett bűnözés. A kettő össze is fonódott. Ugyan miért állt volna meg ez a folyamat Magyarország határán? Egy nevet mondok: Szeva bácsi. Magyar nevet nem mondok.
Tehát lehet olyan állítást tenni, hogy Magyarországon kialakult és a mai napig aktívan működik egy törökhöz hasonló „mély állam”-jellegű kapcsolatrendszer?
Én meg vagyok győződve róla.
Az LMP állambiztonsági múlt feltárását célzó javaslata megoldaná a helyzetet?
Schiffer András az egyetlen, aki nem ügynöknyilvánosságot, hanem dossziényilvánosságot követel. Ez két más dolog. Hogy az ügynöklisták nyilvánosak legyenek, rég esedékes lett volna, de ez kevés. Pont a legfontosabb dolgok, a gazdasági kapcsolatok, informális szövetségek nem derülnek ki a III/III-as listákból, másfelől a hasznos jelentések nagy része olyan emberektől származott, akik nincsenek a hálózati nyilvántartásban: társadalmi, szakmai kapcsolatoktól. Ebben egyetértek az LMP-vel.
A Bárányvakság végén leírt egy programot, amiről azt gondolja, hogy egy felelős pártnak képviselnie kéne Magyarországon. Azt is leírta, hogy Magyarországon egy ilyen programra senki nem fog szavazni. Tényleg semmi esély erre?
Most nem látok rá esélyt. Vannak olyan szakemberek, szakértők, akik a mostani kormánypárti és a mostani baloldali beszédmódot is zsákutcának tartják. Az én programommal, ami végül is csak egy gondolatkísérlet, a mostani választási rendszerben nem lehetne egyről a kettőre jutni. Eleve ahhoz, hogy megmagyarázzam, hogy miért kell teljesen új választási rendszer, olyan nyilvánosság kellene, ami most nem áll rendelkezésre. A '89-estől és a 2010 utánitól is gyökeresen különböző választási és intézményrendszert kellene létrehozni. Bár ez igazából nem lenne új, csak igazodás a köztes-európai szabványhoz, amitől mindenben különbözünk. Máshol nincsen ilyen kiterjedt rendszere a kétharmados törvényeknek, mindenhol közvetlen elnökválasztás van, sehol nincs ekkora súlya az Alkotmánybíróságnak. Az például illúzió, hogy ha visszaadjuk az Alkotmánybíróság teljes jogkörét, akkor minden rendbe jön. Nem. Az Alkotmánybíróság tagjait 2010 előtt is a szabad választásoktól függetlenül, nem nyilvános háttéralkuk eredményeként jelölték. Ez nem garancia a döntések politikai tisztaságára, ellenkezőleg. Semmi jó nem származik attól, ha a választás eredményét mellőzve alkuval nevezünk ki hatalommal bíró embereket. Vissza kell téríteni a politikai hatalmat a szabad választásokhoz. Aztán: a térségben többnyire kétkamarás parlamentek működnek. Ez szintén egyfajta hatalommegosztás, bár nem a Montesquieu-féle hármas megosztás, aminél mindenki le van ragadva. Vagy: Magyarországon teljesen leépítették a területi önkormányzatok rendszerét, ami a túl erős központi végrehajtó hatalom ellensúlya lehetne. A megyei önkormányzatoknak gyakorlatilag semmi politikai funkciójuk nincs már. Pedig ha létezik magyar államszervezeti hagyomány, akkor az az erős vármegye és a megyei önigazgatás.
A javasolt tisztán listás választási rendszer nem gyengíti tovább a helyi érdekek képviseletét? Az egyéni választókerületek rendszerének valahol ez az indoklása.
Ez az indoklása, mert valamivel indokolni kell a létjogosultságát. De a helyi érdeket a helyi önkormányzatnak kell képviselnie. Németországban az volt eredetileg az elképzelés, hogy az egyéni választókerületek rendszere mérséklő hatással lesz a pártharcokra, de ez tévedésnek bizonyult, ott az igazi ellensúly a közvetlenül választott tartományi kormányzatok rendszere, amiből összeáll a második kamara. A parlament nem kis területi érdekek lobbihivatala. Nem arra való, hogy ha van egy hetvenezer lakosú egyéni választókerületem, én annak az érdekeit képviseljem. A költségvetési törvényt széttrancsírozó módosító javaslatokon kívül milyen szavazáskor, kivel szemben? Ennek nincs sok köze a képviseleti demokráciához. Minden ilyen hatáskört helyben kéne megtartani.
Visszatérve a politikai tér polarizáltságára: milyen megoldást tudna ajánlani rövid távon?
Be kellene látni, terjeszteni és magyarázni, hogy mostani polarizáció mennyire manipulált. Hogyan hozták létre ennek az alapját pillanatnyi politikai megfontolásokból, részben naiv jó szándékból, részben lelkiismeretlen számítással 1989 táján. És aztán úgy is maradt. A másik az, hogy legalább egy párt legyen, amelyik nem a sérelmek jóvátételét követelné a másik oldaltól, hanem pozitívan akar valamit. Magyarországon például van egymillió vállalkozó, akiknek nincs pártjuk. Mindenki, akinek a családjában, ismeretségi körében van olyan vállalkozó, akinek nincs jó politikai kapcsolata, pontosan tudja, hogy a vállalkozásokat Magyarországon hogyan nyomorítják meg. Ők lennének pedig az autonóm polgárok. Egy olyan párt, amire csak ötszázezren szavaznak, már változtatna a politikai helyzeten. De nincs. A jobboldal nem jobboldal ilyen értelemben. A baloldalon vannak ugyan kisebb, pártokon belüli kezdeményezések, de mindig visszatérnek arra, hogy akkor mi lesz a szegényekkel, meg mi lesz a kisebbségekkel, meg mi lesz a melegjogokkal. Rendben van, ez mind nagyon fontos, de illúzió, hogy ha az egyes sérelmeket összeadjuk, abból valami győzedelmes kormányváltás lesz.
Szerintem például a szegények helyzetét a pénzügyi juttatások mellett hosszú távon csak az oktatás fejlesztésével lehet megoldani. Ez a vállalkozásoknak is érdeke. Ahhoz pedig nem elég a szolidaritás, nem elég az adakozás, sem egy-két jogszabály, hanem sok pénz kell, és működő demokrácia, ahol nem abból lesz a szakpolitika, amit smúzoló amatőrök súgnak a döntésképes nagyember fülébe. A pénz meg, ugye, adókból jön, és ha mától keményebben adóztatom a vállalkozást, akkor vergődik vagy tönkremegy, és jövőre esetleg sehogyan nem tud adózni. Tehát most éppen hogy csökkenteni kellene az adókat és mérsékelni a bürokratikus szívatást, megszüntetni a piacnyomorító kliensrendszert, hagyni a vállalkozásokat növekedni, hogy a cég, a tulajdonos és az alkalmazottak pár éven belül több adót fizethessenek. Ami a demokrácia és a piac kapcsolatát illeti: nemrég publikáltak egy MTA-intézeti kutatást a magyar középfokú oktatásról. Szépen le van írva, hogy az úgynevezett oktatási reformok hogyan nyírják ki hosszú távra a magyar gazdaságot és hogyan garantálják, hogy emberek évtizedekre szegények maradjanak. Ezen sürgősen változtatni kellene. Ha én párt lennék, ezt mindenekelőtt kitűzném a zászlómra.