„Valóban sikeres e a Balaton, mint turisztikai régió, vagy csak a SZÉP Kártya, dobta meg valamelyest a múlt évi mérlegét? Kik és mit tesznek a Balaton marketingje, poziciónálása, termékfejlesztése érdekében? Jól vizsgázott e tekintetben az immár negyedik évébe lépett Balatoni Regionális TDM Szövetség? A válaszok jó részét, kedden a szövetség tagjainak kell megadniuk, tihanyi tisztújító közgyűlésükön.
Bár a KSH még dolgozik az elmúlt év turisztikai mérlegének összesítésén, biztosra vehető, hogy a Balaton régióban is valamilyen mérvű növekedést fognak mutatni a számok. A Balaton turizmusáért felelős személyek és szervezetek, láthatóan elégedettek, úgy érzik, jó munkát végeztek. Kétségtelen, hogy a mögöttünk hagyott évben sok újdonsággal szolgált a Balaton és térsége, de számomra kérdéses, hogy az évről évre jelentkező növekedés mögött az érintettek ténykedése, vagy csupán egy világjelenség (növekvő turizmus) és a pihenőkártya (belföldi turizmus ösztönzés) népszerűsége áll e?
»A Balatoni Regionális Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetséggel egy olyan szervezet jött létre, amely azokat fogja össze, azoknak az erőit egyesíti, akik a régió turizmusáért felelősek: a régió turizmusának tulajdonképpeni tulajdonosai és letéteményesei.« – áll 2011. október 20.-án közzétett alapító nyilatkozatukban. Érdemes azt is megtekinteni, hogy mi mindent vállaltak magukra, és hogy ebből az elmúlt bő három évben mit sikerült teljesíteniük. A helyben, önállóan amúgy többnyire jól működő TDM-ek együttese, e tekintetben nem sokat tud felmutatni. Még egy nyamvadt honlapot sem, melyen az érdeklődő nyomon tudná követni a szervezet működését, megtekinthetné éves beszámolóit, mérlegét, terveit, és az elnökség, vagy a tagok elérhetőségét. Az átláthatóság pedig a mai világban igen fontos követelménynek tűnik, különösen egy ekkora feladathalmazt magára vállaló – állami támogatást váró – egylet esetében.
No de nézzük az eredményeket! Sajnos ezeket is csak szorgos kutatómunkával, sajtóelemzéssel tudja feltárni az ember. Létrejött (működik?) egy beszerzési klaszter, volt számos (a fentiek tükrében azt kell mondjam) önfényező sajtótájékoztató, egy 20 főt megmozgató flasmob, kezdeményezői és szervezői voltak a Happy Balaton (véleményem szerint elkapkodott) forgatásának, és persze lebonyolítói voltak a »szezonyitó«. Nyitott Balaton és az Ősszel is Balaton akcióknak. Ennyit találtam a sajtó tükrében. Az interneten keresgélve azonban belefutottam Hoffmann Henrik elnök számára készült (az eredményeket az ő olvasatában bemutató) perzibe, melyet valószínűleg majd a tisztújításon vetít le a leköszönő elnökség munkáját értékelő, tagszervezetek delegáltjainak. (Ha ezt összevetjük a fent linkelt célokkal… De mondom: nem az én feladatom megítélni ezt!)