A legszabályosabb gavallér
Kétszáz éve, 1824-ben született Podmaniczky Frigyes, Budapest legendás városépítő és -szépítő személyisége, fővárosunk „vőlegénye”. Vele kezdjük Pest-budai arcok sorozatunkat.
Sajátos tartalmú sajtóközleményt kaptam a Liget Budapest Projekt szervezőitől. A beszámoló szerint visszaállítják a Városliget szélén álló Közlekedési Múzeum épületének eredeti, háború előtti állapotát.
„Elsőre teljesen képtelennek éreztem a dolgot, és az érzés napok elteltével sem múlt el. Hiszen mit is szeretnének valójában? Egy eklektikus, saját bevallásuk szerint »templomszerű«, agyondíszített, lényegét tekintve megsemmisült, elbontott, átépített, jelentőségét tekintve pedig marginális épületet újraépíteni.
Nézzük egyenként a fenti állításokat. Eklektikus, azaz korábbi történelmi stílusok eszközeiből a XIX. század végére fenntartás nélkül válogató építészeti stílusról beszélünk, amelynek ma az égvilágon semmi aktualitása nincs.
Nincs aktualitása a funkció nélküli rengeteg épületdísznek sem, amelyet Pfaff Ferenc, a MÁV egykori kiváló építésze anno alkalmazott – akkor teljesen érthetően, a kor igényeinek megfelelően. De mindennek a sok csipkének, pártának, kupolának, tornyocskának, tagozatnak és csúcsdíszeknek ma nem sok keresnivalója van az életünkben. 67 méter magas kupolát helyreállítani? Az kétharmada az Országház vagy a Szent István-bazilika magasságának!”