Az internetes kommenttársadalomban a mérsékelt álláspont és a konszenzusra törekvés nem éppen sikk, gyakran a végtelenül leegyszerűsítő gondolkodás és a követhetetlen összeesküvés-elméletek váltakozó zuhatagát találjuk cikkek és közösségi bejegyzések alatt. E napokban előbbire a „talán nem kellett volna megsérteni mások vallását”, a „máshol még több ember hal meg” és a „nem véletlen, hogy nem keresztények követnek el ilyesmit” típusú érvelések szolgáltatnak eklatáns példát. Ezen vélemények mögött hasonló kényszer húzódhat képviselőjük tudattalanjában: egyrészt divatos rinocéroszbőrt növesztve elkerülni azt a kellemetlenül szorító gyomortáji érzést, amit a részvét és a lesújtó döbbenet okoz, másrészt megspórolni a történteken való elmélyültebb töprengést, ami végül úgyis a világ dolgaival szembeni tehetetlenség érzését váltja ki az emberből.
Ám ennek a hamis érzésnek nem szabad engednünk, és nem szabad megspórolnunk a gondolkodást arról, hogy milyen értékekben hiszünk, az emberélet szentségétől a szólásszabadságig. Ezért érzem fontosnak rögzíteni, hogy miért tartom a szólásszabadság mártírjainak a Charlie Hebdo szerkesztőit, ugyanakkor a hőseinek miért nem.
A karikatúra gúny, amely szükségképpen sértés. Az a karikatúra, amely nem tartalmaz legalább csekély mértékben sértő elemet, vagy nem is karikatúra, vagy nem jó. Más kérdés, hogy mit, hogyan és mennyire sért, illetve, hogy azok, akikkel szemben sértő, hogyan reagálnak. De remélhetőleg abban mindannyian egyetértünk, hogy a karikatúráknak van létjogosultsága. Abban a szubjektív kérdésben viszont, hogy vannak-e tabuk, és ha vannak, hol húzódnak a határok, sokan sokféleképpen gondolkodunk. A Charlie Hebdo azt a szemléletet képviselte, miszerint nincsenek tabuk a társadalmat, az emberiséget érintő kérdések megvitatása során.
Ilyen mindnyájunkat érintő kérdés az is, hogy a különböző vallások szabályait mindenkinek be kell-e tartania, beleértve azokat is, akik nem követői az adott vallásnak. A konkrét esetben: ábrázolhatja-e Mohamed prófétát az, aki nem muszlim, így az ezt tiltó vallási normának nem címzettje. Ebben a kérdésben a karikaturisták saját eszközükkel, karikatúrával foglaltak állást: Mohamedet rajzoltak. Sokszor, sokféle kontextusban. Olyanban is, amelyre sokan mondhatják, hogy ízléstelen.
Ha én karikaturista volnék, valószínűleg nem rajzolnék Mohamedet. Nem azért, mert azt gondolom, hogy rám is vonatkozik az iszlám tilalma, és így nem terjed idáig a szólásszabadságom. Nem is azért, mert azt gondolom, hogy ezzel gyilkolásra adnék okot. Mindössze azért, mert a gondolataim kifejezésének igyekeznék olyan utat választani, ami – a mondanivaló kompromisszummentes megtartása mellett – a lehető legkevesebb olyan embert bántja meg, akiket nem célom sérteni.