A kétharmados fölénnyel diadalmaskodó kormánypárt elhitte önmagáról, hogy rendelkezik a társadalom tényleges kétharmados többségével, így elégnek ígérkezik ötletelni, és minden döntéshozatali szintet kikerülve egy-egy politikus elképzelését egyértelmű helyeslés fogja követni. Fontos jelnek tartom azt is, hogy a kormányzat, a frakció és a párt PR-ja, amelyeknek egymásra épülőnek kell lennie, szétcsúszni látszik. Igyekszem sorba venni, hogy a szűk három hónap alatt melyek voltak azok a területek, amelyek a drasztikus népszerűség vesztéshez vezettek. (Mint politológusnak, azonban jeleznem kell, hogy nem feltétlenül a kommunikációs hibák okozták a Fidesz szavazói közül nagyobb tömeg eltűnését. A kétharmados többség hosszú távon nem gyakori jelenség, annak kialakulásában számos tényező közrejátszik. Amint változik a politikailag releváns kérdések tartalma, jelentős fordulat állhat be a választói attitűdben.)
Az információk ellenőrzésének, vagy irányításának (news management) első és legfontosabb pontja a gondos tervezés. Azt gondolom, nem kell teljesen kifejtenem mit jelent a tervezés szó: mindenkinek világos, hogy a felmerülő probléma megvizsgálásától az ötleten át, a konkrét intézkedés megszületéséig és bemutatásáig a lehető legtöbb lépést át kell vennie a kormánynak, az adott területért felelős minisztereknek és annak a stábnak, amelyik bemutatja a „megoldást”. Elemzésem szempontjából az utolsó dimenzió érdekes. Az internet-adóként elhíresült adónem bevezetésének kapcsán először „botlott” meg a kormány a „megoldás bemutatásakor”.
Nincs afelől kétségem, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban a költségvetés hiányának várható növekedését érzékelték, megvitatták, sorra vették a lehetőségeiket és annak hatásait megvizsgálták. Azonban a bejelentése félresikerült. Varga Mihály, az NGM minisztere a következő évi költségvetési tervezet ismertetésénél egy újságírói kérdésre válaszolva fejtette ki, miképpen akarják fenntartani a költségvetési hiány alacsony értékét. Sok várható intézkedést felsorolt, így az egyik mondatában érintette a távközlési adó kiterjesztését az Internetre. Nem állt meg, nem hangsúlyozta ki ezt az adónemet, nem árult el részleteket. Azonban a sajtóban már aznap szerepelt, hogy a kormány meg kívánja adóztatni az Internetet. Másnapra tiltakozók zöme követelte, hogy a még be sem terjesztett törvényt vonja vissza a kormány. Maga az Internet-adó kifejezés is a sajtóban született meg. A kormány ezután teljesen elvesztette proaktív szerepét, nem tudott konkrét szakmai kérdésekre válaszolni, a tüntetők, a sajtó és az ellenzék kérdéseire reagálva fejtette csak ki, hogy miképpen képzeli el a törvényt. Marketing szempontból kiemelt helyet érdemelt volna egy ilyen kérdés, politikai szempontból pedig a lehető legrosszabb stratégia a defenzívából való támadás.
A miniszterelnökhöz való újságírói hozzáférés korlátozása, mint a news management következő pontja mindeddig kiszámíthatóan és jól működött. Orbán Viktor a 168 óra című rádiós műsorban mindig az aktuális ügyekről, a kormány irányvonaláról beszélt, mindezt tehette azzal a szabadsággal, amelyet az egyedül megnyilatkozó tehet. Azonban ez a korlátozás most túllőtt a célon. A távközlési adó kiterjesztése, a drogteszt, az amerikai korrupciós vádak kapcsán már csak reagálni tudott az eseményekre. Elegánsan, de későn hátrált ki az internet-adó bevezetése mögül. Ügyes, begyakorlott fordulattal élt, amikor azt hangsúlyozta, hogy meghallották az emberek hangját, és elállnak a jelenlegi tervezettől, de a nemzeti konzultáció indítása már süket fülekre talált. Ebben az esetben ez már csak kármentésre volt elég. Sokkal előbb, a tüntetések több tízezresre növekedésekor célszerűbb lett volna a miniszterelnöknek a vezető szerepében fellépni.