A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség által vezetett kormánykoalícióról az önkormányzati választások után hamar az a kép alakult ki, mintha hibát hibára halmozna. Ismételten pénzszerzési lehetőségeket keres, új adókat, díjakat vezet be, miközben semmivel sem tudja garantálni az emberek és vállalkozások számára, hogy a következő évben jobban megy majd a saját életük. Majdhogynem csak a november állt rendelkezésére a kormánynak, ezért minden intézkedését rohamtempóban igyekezett áterőltetni intézményeink rendszerén. Ennélfogva a kapkodást, a szakszerűtlenséget is fel lehet róni a kormányzat alkalmatlanságának bizonyítékaként.
Ellentétben a három választási kampányt sikeresen tematizáló Fidesszel, az önkormányzati választások óta eltelt időszakban a kormánypárt szinte mindig defenzívában van, védekezik, hátrálásból támad. Az Internet-adó felvetése után, az amerikai korrupciós vádak, az M0-ás körgyűrű fizetőssé tétele, a vasárnapi nyitva tartás kérdése és a minden kiskorú iskolásra kiterjedő kötelező drogteszt váltotta ki a legnagyobb ellenszenvet a társadalom tekintélyes részéből. Alábbi írásomban nem elemzem annak hátterét miért alakulhattak ki ilyen helyzetek, és az addig minden belső és külső feszültségét jól kezelő kormánynak és kormánypártnak miért nem sikerült azokat titokban intéznie. Nem kívánok kitérni arra sem, hogy milyen belső mozgások figyelhetők meg a Fideszen belül és a tüntetések vélt vagy valós irányítóira sem akarok semmilyen módon utalni, illetve megtenni őket bűnbakká. Arra sem utalok, hogy a választások alkalmával passzív tömegeket miképpen sikerült ezeknek az ügyeknek mozgósítania és a hirtelen kiábrándulás okait is meghagyom egy másik elemzés tárgyának.
Meggyőződésem, hogy a Fidesz, illetve a kormány tematizációs fölényvesztése és a kipattanó ügyek sokaságának látszata sokkal inkább egy, a politikai kommunikációban, annak is a marketing területén bekövetkezett, alapvető fontosságú stratégia elhanyagolása az oka. A politikai döntések tárgyainak, mint egy-egy termék eladásának a szemlélete, kulcsfontossággal bír. Ez megköveteli annak felmérését, hogy valóban szükség van-e egy adott törvényre, miképpen reagál rá az egész társadalom, a koalíció pártjainak biztos támogatói, a párttagok, és végül fogyasztható formában kell azt „tálalni” a médiában.
A kétharmados fölénnyel diadalmaskodó kormánypárt elhitte önmagáról, hogy rendelkezik a társadalom tényleges kétharmados többségével, így elégnek ígérkezik ötletelni, és minden döntéshozatali szintet kikerülve egy-egy politikus elképzelését egyértelmű helyeslés fogja követni. Fontos jelnek tartom azt is, hogy a kormányzat, a frakció és a párt PR-ja, amelyeknek egymásra épülőnek kell lennie, szétcsúszni látszik. Igyekszem sorba venni, hogy a szűk három hónap alatt melyek voltak azok a területek, amelyek a drasztikus népszerűség vesztéshez vezettek. (Mint politológusnak, azonban jeleznem kell, hogy nem feltétlenül a kommunikációs hibák okozták a Fidesz szavazói közül nagyobb tömeg eltűnését. A kétharmados többség hosszú távon nem gyakori jelenség, annak kialakulásában számos tényező közrejátszik. Amint változik a politikailag releváns kérdések tartalma, jelentős fordulat állhat be a választói attitűdben.)
Az információk ellenőrzésének, vagy irányításának (news management) első és legfontosabb pontja a gondos tervezés. Azt gondolom, nem kell teljesen kifejtenem mit jelent a tervezés szó: mindenkinek világos, hogy a felmerülő probléma megvizsgálásától az ötleten át, a konkrét intézkedés megszületéséig és bemutatásáig a lehető legtöbb lépést át kell vennie a kormánynak, az adott területért felelős minisztereknek és annak a stábnak, amelyik bemutatja a „megoldást”. Elemzésem szempontjából az utolsó dimenzió érdekes. Az internet-adóként elhíresült adónem bevezetésének kapcsán először „botlott” meg a kormány a „megoldás bemutatásakor”.
Nincs afelől kétségem, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban a költségvetés hiányának várható növekedését érzékelték, megvitatták, sorra vették a lehetőségeiket és annak hatásait megvizsgálták. Azonban a bejelentése félresikerült. Varga Mihály, az NGM minisztere a következő évi költségvetési tervezet ismertetésénél egy újságírói kérdésre válaszolva fejtette ki, miképpen akarják fenntartani a költségvetési hiány alacsony értékét. Sok várható intézkedést felsorolt, így az egyik mondatában érintette a távközlési adó kiterjesztését az Internetre. Nem állt meg, nem hangsúlyozta ki ezt az adónemet, nem árult el részleteket. Azonban a sajtóban már aznap szerepelt, hogy a kormány meg kívánja adóztatni az Internetet. Másnapra tiltakozók zöme követelte, hogy a még be sem terjesztett törvényt vonja vissza a kormány. Maga az Internet-adó kifejezés is a sajtóban született meg. A kormány ezután teljesen elvesztette proaktív szerepét, nem tudott konkrét szakmai kérdésekre válaszolni, a tüntetők, a sajtó és az ellenzék kérdéseire reagálva fejtette csak ki, hogy miképpen képzeli el a törvényt. Marketing szempontból kiemelt helyet érdemelt volna egy ilyen kérdés, politikai szempontból pedig a lehető legrosszabb stratégia a defenzívából való támadás.
A miniszterelnökhöz való újságírói hozzáférés korlátozása, mint a news management következő pontja mindeddig kiszámíthatóan és jól működött. Orbán Viktor a 168 óra című rádiós műsorban mindig az aktuális ügyekről, a kormány irányvonaláról beszélt, mindezt tehette azzal a szabadsággal, amelyet az egyedül megnyilatkozó tehet. Azonban ez a korlátozás most túllőtt a célon. A távközlési adó kiterjesztése, a drogteszt, az amerikai korrupciós vádak kapcsán már csak reagálni tudott az eseményekre. Elegánsan, de későn hátrált ki az internet-adó bevezetése mögül. Ügyes, begyakorlott fordulattal élt, amikor azt hangsúlyozta, hogy meghallották az emberek hangját, és elállnak a jelenlegi tervezettől, de a nemzeti konzultáció indítása már süket fülekre talált. Ebben az esetben ez már csak kármentésre volt elég. Sokkal előbb, a tüntetések több tízezresre növekedésekor célszerűbb lett volna a miniszterelnöknek a vezető szerepében fellépni.