Iskolai szegregáció és az „elcigányosodás”

2014. november 20. 11:50

Az iskolai szegregációval kapcsolatban a hivatalos álláspont, hogy csúnya dolog, tilos, ezért nyilván nem is létezik.

2014. november 20. 11:50
AKörútonKívül
A Körúton kívül

Mit lehetne tenni? Pár lehetőség, szigorúan csak gondolatkísérletként:

A szabad iskolaválasztás megszüntetése, vagyis, hogy muszáj mindenkinek a legközelebbi iskolába mennie. A problémát csak részben oldaná meg, mivel a társadalmi rétegek a legtöbb településen lakóhely szerint is elkülönülve élnek, így ugyanúgy lennének »telepi iskolák« és elit intézmények is. Szóval valódi integráló oktatást ez nem idézne elő, idővel muszáj lesz a különböző típusú iskolákba speciálisan képzett tanárokat küldeni.

Kvóták: valódi integráló oktatást tulajdonképpen csak ezek segítségével lehetne elérni. Persze nem faji Numerus Claususra kell gondolni: a felzárkóztatás alapvetően szocializációs hátrányok leküzdésére szolgálna, így ilyen szempontok alapján működne ez is: az iskoláknak alacsony jövedelmű, tartósan munkanélküli, 40 négyzetméternél kisebb lakásban élő stb. családokból származó gyerekek közül kellene felvenni egy bizonyos százaléknyit. Fontos viszont, hogy a szám felülről is zárt legyen, hiszen az integráció csak akkor működik, ha az integrálandó gyerekek stabil kisebbségben vannak az integrálónak szánt közeghez képest. (Az ideális arányról megoszlanak a vélemények, van, aki szerint osztályonként 2-2 problémás gyerek integrálható sikeresen). Hozzá kell viszont tennünk: ez a módszer jó eséllyel megbuknak a szülők és az iskolák ellenállásán.

A szegregáció intézményesítése vagy engedélyezése: a legrosszabb lehetőség lenne, ha csak a kormány nem készíti nagyon alaposan elő, nem alapítanak külön a hátrányos helyzetű gyerekeknek szánt iskolákat (hasonlókat, mint a már említett nyíregyházi görög katolikus intézmény), és nem képeznek ezekbe különösen jól képzett tanárokat. Megjegyzendő viszont, hogy egy a témában lezajlott magyarországi kutatás azt állapította meg, hogy »az integráló iskolák jobb eredményeket értek el ugyanolyan családi hátterű tanulókkal, mint azok az iskolák, amelyekben a roma és a hátrányos helyzetű tanulók külön osztályokba jártak.«

A probléma valódi kulcsát valószínűleg a tanárok képzésében érdemes keresni. Valószínűleg a leginkább fájdalommentes az lesz, ha tudomásul vesszük, hogy ez a helyzet létezik, és a tanárokat felkészítjük ennek a kezelésére: az egyetemi-főiskolai tanárképzésben már felkészítést nyújtani a különböző összetételű osztályok kezelésére, az új iskolába érkező tanároknak továbbképzéseket tartani, az iskola összetételének megfelelően, valamint prémiumokkal jutalmazni a hátrányos helyzetű gyerekekkel dolgozó, jó eredményeket elérő tanárokat, és az őket foglalkoztató igazgatókat. Ugyanis önmagában az iskolák összetétele még keveset árul el: például sok, elvileg integráló, vegyes összetételű iskolában valójában belső szegregáció folyik, a problémás gyerekeket egyszerűen kisegítő osztályokba sorolják, ahol szinte semmit nem tanulnak, lényegében gyerekmegőrzőben vannak. Amíg a tanároknak nincsenek meg a megfelelő képességei, addig fölösleges bármilyen, akár integráló, akár speciális felzárkóztató oktatásról beszélni.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
orion
2014. november 20. 21:55
Látom, mindenkinek a Lauder ugrik be elsőnek. :)
GV0917
2014. november 20. 19:47
"Előbb utóbb speciálisan képzett tanárokat kell küldeni az iskolákba!" Nos, a tanár, az oktató-nevelő munkája során kapott anyagból dolgozik! Ez lehet nemesfém. Rugalmatlan kemény gránit, de lehet egy penetráns, viaszpuhaságú anyag is-anyagcsere termék!Lehet homok, sár, kő de lehet tölgyfa, nyárfa fenyő. Más más tulajdonsággal és megmunkálási hatékonysággal. Nagyon kell annak ismernie azt a húrt, amit penget, hogy megszólalásra bírja a sok a fals hang pedig őrületbe kerget.. Majd ha speciális alkalmassági módszerrel választják ki a TANÍTÓT-TANÁRT, akkor várjuk el, de csak kétszer akkora fizetéssel mint egy" Büfé - ruhatár szakot"oktató kamu főiskola, netán egyetem adjunktusának manapság megtömi a zsebét!
Brigadéros
2014. november 20. 17:21
Egy nem odavaló gyerek képes tönkretenni az órát! Lehet itt erőltetni az integrációt...az lesz az eredménye, hogy a szülők a "lábukkal szavaznak", még ha e miatt messzebb is kell vinni a gyereket iskolába...
yanoo
2014. november 20. 16:51
Pár napja vártam a vonatot a megállóhelyen.Nem messze tőlem egy jól öltözött úriember ( balra), a és egy nyolcéves forma cigánygyerek ( jobbra), aki vígan pöfékelt egy cigarettát.Megszólal az úriember, hogy :-Nézd már, tízéves sincs és cigarettázik.Mindjárt kiverem a szájából. Mondom néki:- Ugyan hagyd, legalább hamarabb megdöglik, kevesebb segélyt fizetnek az adónkból. - Igazad van- válaszolta.Kis idő múltán elgondolkodva mondta:- Lehet, hogy kötelezővé kéne tenni már az ovodában nekik? Egyetértően bólogattam.Aztán élveztük tovább a késő őszi napsütést, szívünkben béke, szeretet és megbocsátás honolt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!