Tuskék nekimentek a lengyel-magyar barátság bázisának
A varsói Lengyel–Magyar Együttműködési Intézet sorsa hajszálon múlik.
Ha nem lehet arról beszélni, hogy a bűnelkövetések száma arányaiban magasabb a cigány származásúak között, mert ez úgymond rasszizmus, akkor gyakorlatilag a konkrét történeti valóság egy dogma csapdájába esett.
„A liberális gondolat ott megy félre véleményem szerint, hogy miközben okkal állítja, hogy fajiság és kultúra között nincs automatikus kapcsolat, s ennek alapján megteremti az elvont, eszmei embert, nem hajlandó tudomásul venni a történetiség, a kulturális beágyazottság, a közösségi-érzelmi meghatározottság, s az ezekből fakadó közösségi sajátszerűségek alapvető szempontjait a konkrét emberi valóság értelmezésében. Ez a logika viszont azzal jár, hogy az elvont ember ideája felől nézve minden sajátszerűség hozzárendelése valamely csoporthoz a rasszizmus színében tűnik fel, holott nem feltétlenül az. Ez a körülmény megbéníthatja a valóságról való beszédet.
Ha tehát vannak sajátszerűségek, s ezek valamilyen verbális összefüggésbe kerülnek egy-egy csoporttal, akkor abból még nem feltétlenül következik, hogy rasszista valóságmagyarázattal van dolgunk. Ha azt mondjuk például, hogy a kínaiak szeretik a kutyahúst, ezzel nem feltétlenül azt állítjuk, hogy ők, mármint a kínaiak azért szeretik a kutyahúst, mert kínaiak. A kínaiak nem faji alapon szeretik a kutyahúst. Én meg nem azért nem szeretem, mert magyar vagyok, jelentsen ez bármit is. Ennek ugyanis, mint mindenféle kulturális beállítódásnak semmi köze faji-vérségi vonatkozásokhoz. Annál inkább a fentebb említett kulturális-történeti síkhoz. Az a probléma tehát, hogy az emberi valóság értelmezésének két aspektusa keveredik itt ellenőrizetlenül, s a liberális feltételezés az, hogy a történeti-kulturális, stb. sajátszerűségek néven nevezése megsemmisíti az emberi nem egységének és egyneműségének egyébként igaz gondolatát.
Ha viszont nem lehet arról beszélni, hogy, mondjuk, a bűnelkövetések száma arányaiban magasabb a cigány származásúak között, mert ez úgymond rasszizmus, akkor gyakorlatilag a konkrét történeti valóság egy dogma csapdájába esett. Így születnek a tiltott szavak. Holott meggyőződésem, mint ahogyan fent írtam, szó nincs itt arról, hogy a mai általános gondolkodás, világnézeti beállítódástól függetlenül, egy ilyen kijelentést, mármint, hogy a cigányok között magasabb a bűnelkövetések száma, rasszista alapon értelmezne. Mintha bizony a faji-vérségi háttér bárkit is determinálna bármire is. Ez ma már elgondolhatatlan. Egy ilyen kijelentés nem magyarázó, hanem leíró jellegű, de valamely rejtélyes oknál fogva, a rasszizmus ellen küzdők ragaszkodnak ahhoz, hogy ez bizony egy magyarázó jellegű, rasszista állítás.”