Két számmal leírható a teljes EU-s gazdaság: egyik tragikusabb, mint a másik
Elszomorító gazdasági elemzést közölt a Telegraph.
A kormány nem veszi észre, hogy olyan cégeket támogat, amelyeket nem áll érdekében.
„Nem eredményezheti azt, hogy a hirdetéspiac még jobban áttolódik a digitális felületekre? Hiszen a globális szereplők az adómentesség miatt sokkal kedvezőbb árakat tudnak majd kínálni.
A kormányzatnak két nagyon fontos üzenete volt. Az egyik, hogy ne érintse a fogyasztót, a másik hogy a kisebb vállatokat ne sújtsa az adó. Az eddig is versenyhátránnyal küzdő kis-és közepes szereplők még jobban ellehetetlenednek a globális szereplőkkel szemben. Ez egyértelmű, hiszen a globális szereplők árai nem fognak növekedni. A kormány nem veszi észre, hogy olyan cégeket támogat, amelyeket nem áll érdekében.
Nemzetközi példák vannak arra, hogy megadóztatták a globális szereplőket?
Franciaországban volt példa arra, hogy a Google helyi hozzájárulást fizetett. De ez egy nagyon erős kormányzati lobbi eredményeként valósult meg. Azonban sem az Európai Unióban, sem az USA-ban nincs olyan precedensértékű jogi szabályozás, ami a globális szereplőket helyi szinten bírná adófizetésre. A Google-nek van magyarországi cége, azonban a reklámbevételeket az írországi cég számolja el. Nagyon sok előnye van a két globális szereplőnek, amelyeket ők bőven ki is használnak. L.Simon László az online szerencsejátékok szankcionálását hozta fel példának. Az ilyen felületek hozzáférése hatósági úton korlátozható, illetve tiltható. Ez azt jelenti, hogy a Google vagy a Facebook hozzáférését is tiltani kellene. Azt gondolom, hogy ez eléggé sajátos lenne.
Európában hét országban van reklámadó. A magyar adóval kivitelezési problémák vannak, vagy egyáltalán nem kellene reklámokat adóval terhelni?
Magyarországgal kapcsolatban teljesen mindegy, hogy máshol van-e reklámadó vagy sem. Minden egyes országban, ahol van valamilyen reklámadó, annak kormányzati, gazdaságpolitikai, kulturális hagyományai vannak. A legtöbb országban általában helyi reklámadót vezettek be, amelyek önkormányzati adók. Ezzel nincs is olyan túl nagy probléma. Ha közterületen helyezünk el egy reklámfelületet, azt nem tudjuk kikerülni. A TV-t nem muszáj bekapcsolnunk, egy weboldalt sem kötelező felkeresnünk. Viszont egy járókelő az utcai reklámok ellen nem tud védekezni. A reklámtáblák negatívan befolyásolják az utcaképet. Ezek a médiumok fizetnek helyi adót, amit az önkormányzatok kulturális célokra használnak fel. Nagyon pontosan meg van adva, hogy mire használják fel ezeket a bevételeket. Ausztriában is van öt százalékos reklámadó, amely minden reklámot öt százalékosan súlyt.”