Friss kutatás: egy egész társadalmi réteg ellenzi Ursula von der Leyen legújabb tervét
A magyar gazdák ellenzik a brüsszeli javaslatot.
Évek óta az a vád éri az RTL Klubot, hogy ellenzékieskedik. Ez persze akkor sem volt, és most sem igaz. Interjú.
„Csak most, alig néhány hete született meg a magyar nézők fejében az az igény, amitől önök most utána mennek kormánypárti vagy hozzájuk közel álló emberek esetleges visszaéléseinek?
Évek óta az a vád éri az RTL Klubot, hogy ellenzékieskedik. Ez persze akkor sem volt, és most sem igaz. Ugyanis mi nem politikát csinálunk, hanem a politikának megyünk utána. Annak, ami benne van a levegőben. Nem mi gyártjuk a témákat, hanem az emberek által szóbeszéd tárgyává tett témákat dolgozzuk fel. Egyáltalán nem érdekli az RTL-t, hogy mi jó vagy mi rossz az éppen hivatalban lévő kormánynak: a rezsicsökkentés témája például benne volt a levegőben az elmúlt hónapokban és azért foglalkoztunk ezzel intenzíven, mert ez fontos téma az emberek között, mert közügy. És ez független attól, hogy ezzel a témakezeléssel esetleg – de nem szándékosan – használtunk vagy ártottunk a kormányzatnak. A médiának nem feladata, hogy segítsen vagy akadályozzon egy kormányt. Hanem, hogy reflektáljon arra, ami az embereket foglalkoztatja, ami az életüket érinti.
Én nézem a német RTL-t, s könnyűszerrel megállapítható, hogy az mindig is sokkal politikusabb volt, mint a magyar. Ellenben az RTL Klub csak most lett politikusabb. Történetesen akkor, amikor a reklámadó bevezetése közvetlen közelségbe került.
Az egyértelműen igazolható nézettségi mutatókkal, hogy a magyarok érdeklődése a belpolitika mindennapos ügyei iránt mostanában növekedett meg. Ez Németországban korábban indult be. Az RTL Klub híradóiban az utóbbi hetekben tárgyalt témák csak mostanában kerültek igazán az emberek érdeklődésének homlokterébe. Korábban mindig azt tapasztaltuk – erről is voltak méréseink –, hogy a legcsekélyebb érdeklődést a híradókban a politika váltja ki. Most viszont igazi, drámai fordulat van kialakulóban e téren! Híradóink legnézettebb részeivé váltak a politika vihart kavaró dolgai.
Ez ránevelés kérdése is. A média Németországban tisztában van ezzel a szerepével is.
Ez abszolút tévedés. Képtelenség felülről, a média oldaláról irányítani, hogy mi érdekelje a nézőt. A nézői érdeklődés önműködő, a média akkor sikeres, ha jól fürkészi ki, mi kell a nézőnek. (...)
Az RTL-csoport bizonyosan nem szólalt meg a médiatörvény elfogadását követően, nem emelte fel a szavát olyankor, amikor – például a Klubrádió ügyében – az Európai Parlament és európai kormányok megszólaltak. Ön is csak most beszél a sajtószabadság elleni csapásról, most, hogy reklámadót vezetnek be, és annak fő károsultja az RTL.
Mert ez mindent felülmúl. Ez nem egyes hallgatói, nézői csoportokat, bizonyos rétegeket érint, hanem Magyarország jövőjét. Hívogatnak telefonon komoly külföldi tőkéscsoportok vezető reprezentánsai, és nem csak arra kíváncsiak, hogy mi történik Magyarországon, hanem arra is: érdemes-e itt maradniuk, illetve magyarországi befektetéseken törniük a fejüket. Nagyjából mindenki érzékeli, hogy itt valami egészen drámai történik, mert bárkivel bármikor megcsinálhatják, amit most a médiával. Egy külföldi befektető nem érzi és nem is érezheti biztonságban magát ebben az országban.”