NYUGDÍJRÖGZÍTÉS, RÉSZIDŐS NYUGDÍJ
Az ország erejét meghaladó mértékben költ nyugdíjellátásra, ennek következménye, hogy Európában – Luxemburg mellett – egyedül Magyarországon magasabb a 65 év felettiek mediánjövedelme, mint a fiatalabbaké. A dolgok állása szerint a nyugdíjrendszer mai befizetői évtizedek múlva alig számíthatnak állami nyugdíjjárandóságra, ami óriási igazságtalanság, és előbb-utóbb komoly feszültségekhez vezethet. Ezért javasoljuk, hogy az állam három éven át csak a nyugdíjak nominálértékének megőrzését garantálja, ami jelentős (és ráadásul évről évre összeadódó) könnyebbséget jelent a költségvetésnek. A 65 éven felüliek esetében a közösségi közlekedés legfeljebb 67,5 százalékos kedvezménnyel legyen igénybe vehető a jelenlegi ingyenesség helyett. A nyugdíjkorhatárnak követnie kell a várható élettartam emelkedését. Mivel 55 éves kor fölött a legtöbb munkakörben csökken a teljesítőképesség, nő a regeneráció időigénye, ezért érdemes lehetővé tenni a részidős nyugdíjat: előbb napi 6, majd napi 4 órás munka mellett addig megszerzett nyugdíjjáradéka negyedét, majd felét kapja meg a jogosult.
KÉSZPÉNZ HELYETT
A gazdaság és az állam érdekei is azt diktálják, hogy a készpénz helyett minél inkább az elektronikus fizetési megoldások domináljanak: előbbinek komoly megtakarítás, ha nem kell a készpénzkezelésre költeni, utóbbi számára a feketegazdaság elleni egyik leghatékonyabb eszköz, ha digitális nyoma marad az egyes ügyleteknek. Ezért javasoljuk a készpénzes tranzakciók (sárga csekk, pénzfelvétel) illetékterhelésének növelését, az ingyenes készpénzfelvétel megszüntetését, az elektronikus műveletek (átutalás, kártyahasználat) illetékeinek kivezetésével párhuzamosan.
BÚCSÚ AZ ALÁÍRÁSI CÍMPÉLDÁNYTÓL ÉS A NULLÁS IGAZOLÁSTÓL
Számos állami eljárás van, ahol vállalkozásoknak (vagy éppen magánszemélyeknek) olyan adatok és igazolások beszerzésére van szüksége, amit másik állami szerv(ek)től kell beszerezniük. Ez abszurd és anakronisztikus. Az aláírási címpéldány kiváltható egy közhiteles, online nyilvántartással, amiben bárki megnézheti, hogy ki jogosult cégjegyzésre, így a személyi igazolvány és az azon található aláíráskép segítségével ellenőrizhető, hogy egy adott dokumentum hiteles-e. A nullás igazolás beszerzésre is felesleges – és időigényes, így költséges – tortúra az ügyfél számára, hiszen ugyanebben az online nyilvántartásban minden vállalkozás esetében naprakészen megtekinthető lehetne bárki számára, hogy nincs érdemi köztartozása.