A kritika nem könnyű műfaj. Többek közt azért sem, mert nem elég hozzá a kritikus, produkció is kell. Azok a kulturális jelenségek pedig, amelyeket Magyarországon a tömegmédia az átlagpolgár elé okád, az esetek nagy részében még kritikára sem alkalmasak.
Bevallom, hogy ki nem állhatom sem Ákos, sem Majka munkásságát, de ők legalább létrehoznak valamit, létezik produkció, amit ugyan rohadt idegesítő hallgatni, de legalább lehet rá reflektálni. Nyomasztó szembesülni a profi módon hangszerelt kenetteljes semmitmondással, ezek az előadók azonban tagadhatatlanul képviselnek valamit, van egy saját elbaszott világuk, és azon belül törekszenek valamire. A minőség ostromlása helyett a saját bréjüket szopkodják ugyan, ez azonban már tagadhatatlanul valami, amivel lehet a maga jogán foglalkozni, más szóval érdemei szerint lehordani.
De mit kezdjen a kritikus egy fröccsöntött plasztikpicsával, akit egy globális formátumot másolva gyártottak le nekünk, gondosan ügyelve eközben arra, hogy minden balkániságunk is az öntőformába kerüljön? Magára a jelenségre lehet ugyan reflektálni, a konkrét produkciókra térve azonban a kritika lehetősége fel sem merül, a bármilyen ízlésű ember ilyenkor már csak a fikázódhat. Képtelenség külön-külön kritikákat írni a Lola meg a Barbee nevezetű pophercegnőkről vagy akár Oravecz Nóráról, ők ugyanis már annyira tartalom nélküliek és megegyező szabványúak, hogy kizárólag a frizurájuk meg a testmagasságuk alapján lehet őket azonosítani. Szellemi-kulturális-művészi teljesítményük egymástól el nem választható, meg nem különböztethető.
Még nehezebb helyzetben találja magát a kritikus, amikor az ember és kultúra alatti létezés számos virulens életformájával találkozik a nyilvánosságban. Fekete Pákó vagy Kiszel Tünde sokkal inkább jelenthet kihívást az orvostudomány, mint a kritikusi szakma számára, a média kreátorai mégis képernyőn tartják őket, ők ugyanis a modern kor elefentámberei, szakállas asszonyai és két fejű borjai. A Való Világ, az Éjjel-Nappal Budapest, vagy Hajdú Péter talkshow-ja pedig még csak nem is tévéműsorok, hanem merényletek a magyar társadalom ellen. Kevés cinikusan elfordítani a tekintetünket vagy fölényeskedve lesajnálni a zsigerekig pusztított ízlésű tévénézőt, ezek a képernyős gennypárlatok ugyanis egy ország esztétikai és erkölcsi érzékét rombolják nap mint nap megátalkodott igyekezettel.