„Mennyi idő alatt tanult bele az alkotmánybírói hivatásba?
Az első két év nagyon nehéz volt. A bírói munkát mindig szolgálatnak fogtam fel. Szolgálni az embert. Mindig az egyes embert láttam az ügy mögött. Itt azonban jogszabályt kellett jogszabállyal, törvényt az alkotmánnyal mérni. Nem láttam mögötte az embert, és ez borzasztóan hiányzott. Egészen addig, amíg végre észrevettem, most nem egy ember, egy kis közösség ügye van előttünk, hanem az egész nemzeté! Attól kezdve nagyszerűnek éreztem a feladatot. Mi a rendszerváltás levezénylői voltunk, és amit tettünk, az történelmi küldetés volt. Nem akarom háttérbe szorítani a politikát, de azt, hogy itt a forradalmi változás alkotmányos jogállami keretek között történt, abban az Alkotmánybíróságnak elévülhetetlen szerepe volt. Annak idején mondogattuk, hogy amit most teszünk, ötven év múlva tanítani fogják az egyetemeken. Szakmai életem csúcsa volt ez a kilenc esztendő.
Melyek azok az alkotmánybírósági határozatok, amelyekre a legbüszkébb?
A legbüszkébb három különvéleményre vagyok. Az egyiket az abortuszhatározathoz írtam, és ebben visszacseng a tizenhét éves koromban ért csábítás, amit Aquinói Szent Tamás tanítása alapján a skolasztikus filozófiából merítettem, hogy igenis van természetjog. Sólyom László is vallotta, hogy az alkotmánynak értékrendje van, és nem csak formális alkotmány létezik. Ebből az értékrendből le tudtam vezetni a magzat élethez való jogát. Büszke vagyok az államosítással kapcsolatos határozathoz fűzött különvéleményemre is, amelyben leírtam: az államosítás alkotmányellenessége kiterjedt arra is, hogy az állam kártalanítást ígért, amit sohasem tartott be. A bírák jutalmazása kapcsán pedig kifejtettem, hogy megengedhetetlen és sérti a hatalmi ágak elválasztásának elvét, ha a kormány pénzt osztogat bíráknak.
2003 januárjától egészen tavaly nyárig a Pécsi Ítélőtábla elnöke volt. 2005 nyarán a Fidesz ismét jelölte volna alkotmánybírónak, de nemet mondott. Miért?