„A magyar közbeszéd kétosztatúsága, a közös nevező megtalálásának nehézkessége, a kulturális állásfoglalások átpolitizáltsága közismert tény – legalábbis sokak számára annak tűnik. Mind a sajtó, mind a fogyasztók előszeretettel használnak a »magyar néplélekre« vonatkozó közhelyeket, olyan általánosításokat, melyeket a rockopera új előadásai után kialakult vita sokak szemében megerősített. Ezek között találjuk, hogy a közbeszéd a politikai jobb- és baloldal mentén tagozódik, a »magyarok« képtelenek megegyezni bármiben, »mindent csak ócsárolni tudunk«. Minderre válaszul rendszerint a »megbékélés« és a meddő vita beszüntetését követelő véleményekkel találkozunk. Azonban, ha megvizsgáljuk a rockoperával kapcsolatos megjelenéseket, azt látjuk, hogy ez a klasszikus szerkezet szinte már csak berögzült közhelyként él, a valóság ezt már meghaladta.
Foglaljuk össze először is az alapvető számokat. A szegedi bemutatóra augusztus 17-én, a televíziós közvetítésre 20-án, a budapesti bemutatóra pedig 30-án került sor. Az elemzés a 17-e és 29-e közöttimédia-megjelenéseket vizsgálja, azok közül pedig kizárólag azokat, melyek az Alföldi-féle rendezés szegedi előadásaihoz köthetőek. Tehát se az 1983-as, se a jelenlegi békéscsabai vagy kolozsvári bemutatók cikkeit nem vizsgáltuk (kivéve persze, ha összehasonlításképp említették a szegedi produkciót).
A másfél hét alatt mindösszesen 442 releváns tartalomról beszélhetünk. Ezek között 97 nyomtatott cikk, 9 televízió-, 9 rádióadás, 328 online hírportálokon található írás és 84 blog-bejegyzés található. A számok önmagukban nem sokat mondanak. Összehasonlításképp: a kolozsvári előadás 47 cikkben köszönt vissza összesen, annak ellenére, hogy Balog Zoltán miniszter is nyilatkozott a témában és csaknem ötvenezer ember előtt zajlott a produkció. A szegedi előadás cikkeinek elérése 32,7 millió fő, ami azt jelenti, hogy a 15 évnél idősebb magyar lakosság átlagosan több mint 3-szor találkozott erről szóló tartalommal. Ebből két dolog szűrhető le: először is igaz az, hogy az előadás hosszabb ideig tematizálni tudta a közbeszédet, és a napirendet dominálta; másodszor: a blogok és a nyomtatott lapok magas aránya arra utal, hogy a témában kialakult egyfajta »populáris« és egy »értelmiségi« diskurzus, amely gyakran egymásra reflektálva, de eltérő logikával felépülve létezett egymás mellett.
A megjelenéseket három csoportba osztottuk: kritikai tartalmak (243), a kialakult vitáról szóló cikkek (83) és említések (117 cikk). A kritikai megjelenések pedig elemeztük értékítélet (pozitív, negatív, semleges), valamint a negatív véleményeket kategorizáltuk a kritika tartalma alapján.