„Utoljára 1948-ban látogatott szülőhazájába, hogy néhány héten át dokumentálja a háborús pusztítást és a kommunisták magyarországi térhódítását. De nem volt Sztálin hasznos idiótája, így hamarosan továbbállt. Visszatért a harcmezőkre és ott dolgozott egészen 1954-ig, amikor Indokínában, Hanoitól délre exponálta élete utolsó felvételét, majd pár perccel később taposóaknára lépett. A francia alakulat ezredese szerint semmi esélye nem volt a túlélésre.
Néhány éve megírtuk, hogy Robert Capa hagyatékának megvásárlása révén, ha jelképesen is, de ismét, ezúttal végérvényesen hazatért szülőföldjére a világhírű haditudósító. Az előző kulturális kormányzat által lebonyolított vásárláskor meghozott önkéntes vállalást ugyanis a mostani kormányzat teljesíti. Ősszel, a tervek szerint Capa születésének századik évfordulóján Budapesten megnyílik a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ. Ennek azonban komoly ára van. A nagy múltú Ernst Múzeum megszüntetése által, s annak helyén létrejövő központ alapítása számos kérdést vet fel, mely rávilágít a jelenleg regnáló kultúrpolitika rendszerhibáira, sodródó, ad hoc jellegére.
Amint az képzőművészeti körökben egy ideje tudott volt, augusztustól már nem a Műcsarnok működteti a Nagymező utcai Ernst Múzeumot; hiszen annak helyén az Emberi Erőforrások Minisztériuma által alapított új intézmény, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kap helyet. A hírt azonban mind a szakma, mind a művészetkedvelő és kiállításokra rendszeresen járó közönség vegyes érzelmekkel fogadta. Pillanatnyilag minden jel arra utal, hogy egy alapvető fontosságú kezdeményezés, amely a kortárs magyar fotográfiát készül éppen magasabb szinten becsatornázni a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, finoman szólva sem alapos előkészítést követően nyílik meg, ráadásul leendő funkcióját tekintve alkalmatlannak tűnő helyszínen.