Felvilágosította a Fidesz Magyar Pétert: elbújhat a tiszás szégyenében
„Aki azt gondolja, hogy minden nőt megkaphat, az egy nőt sem kap meg igazán” – jegyezte meg a Fidesz-frakció.
Ennek a közösségnek a hangadóit leginkább egymás véleménye érdekli. Ez szorosan összefügg az önreflexió és az önkritika hiányával is.
„A fölszólalók gondos összeválogatása szavatolta, hogy föl se merülhessenek olyan, az egybegyűltek számára kellemetlen kérdések, mint hogy mi volt az MSZP (és az SZDSZ) felelőssége a rendszerváltást követő újkapitalista rendszer szélsőséges igazságtalanságaiban, a »liberalizmus« és a »baloldaliság« lejáratásában, a pártfinanszírozás és a szervezett bűnözés összefonódásában, Orbán Viktor kétharmados többségében, és az alkotmányos demokrácia bukásában.
A kritikai érzékét régóta elvesztett Heller Ágnes helyett pedig mennyivel érdekesebb lett volna például Kis János előadását hallgatni arról, hogy miként vezetett »a magyar jobb- és baloldal közti százéves háború anakronisztikus kiújulása« a köztársaság hanyatlásához. Milyen izgalmas lett volna, ha Somogyi Zoltán helyett, aki a választások előtt egy évvel még amellett érvelt, hogy »szükség lenne egy Fidesz-MDF kétharmadra«, az egybegyűltek Tamás Gáspár Miklóst hallgatják, arról, hogy miért tartja veszélyes tévútnak a »balközép értelmiség« világnézetét, amely a legvédtelenebbek emberi jogai iránti elvi elköteleződést vegyíti a piaci fundamentalizmus doktrínájával.
Mennyivel hasznosabb lett volna, ha az Orbán Viktoron gúnyolódó kabarék helyett a szervezők felkérték volna Havas Gábort, mondja el, miért gondolja az MSZP-SZDSZ kormányok társadalompolitikájáról, hogy »ami akkor történt, az nagyjából a gettó csinosítása volt«. (Nem kellett volna nagyon messzire menni, a szervezők közvetlen ismerőseiről, az SZDSZ egykori tagjairól van szó.) Ha kicsit még bátrabbak a szervezők, akkor elhívhatták volna Udvarhelyi Éva Tesszát, hogy mondja el: miért elengedhetetlen a szegénységben élő emberek bevonása a baloldali politikába ahhoz, hogy az Orbán-rezsim leváltása ne csak elitcserét, hanem mindannyiunk számára érezhető rendszerszintű változást jelentsen.
Ezek a szempontok persze fölszólalásokat követő vitában is felmerülhettek volna – ha lett volna ilyen. A »tanácskozás« koreográfiája azonban nem adott teret az ellenvéleményeknek, a vitáknak, még a kérdéseknek sem. Ez egyrészt jól mutatta a Balatonszárszón uralkodó szellemiség áthidalhatatlan távolságát az elmúlt évben a parlamenten kívüli ellenzéket meghatározó mozgalmak vitakultúrájától (így például itthon a diákmozgalom által elterjesztett fórumokról, amelynek alapeleme, hogy mindenki lehetőséget kap a felszólalásra). Másrészt nehéz volt elkerülni, hogy mindez megerősítse az emberben azt a benyomást, hogy ennek a közösségnek a hangadóit leginkább egymás véleménye érdekli. És ez persze szorosan összefügg az önreflexió és az önkritika hiányával is.”