Úgy tűnik, nemes hagyománnyá érett, hogy az év egy bizonyos szezonjában beindul az össznépi kulturkampf: nevezzünk-e el utcát, teret, szobrot, emléktáblát Tormay Cécile-ről, Nyirő Józsefről, Wass Albertről; avagy ideológiai eltévelyedésük okán ne büszkélkedjünk velük. Páratlan évszakokon pedig érkezik a lamentálás, hogy megfosszuk-e magunkat Lukács Györgyről és Karl Marxról elnevezett köztereinktől, esetleg maradjon minden a régiben. Általában ugyanazokról a nevekről van szó, és egy idő után kissé unalmas, amikor például ezredszer olvassa fel Hiller István az ATV-ben, miket mondott Nyirő Hitlerről.
Tormay csupán egy közepesnél nem sokkal jobb írónő volt, még ha életében nagy népszerűségnek is örvendett (mint manapság Vass Virág vagy Fejős Éva). Munkássága nem predesztinálja az irodalmi kánonba való bekerülésre, életműve alapján jogosan nem ítélték neki oda a Nobel-díjat. Felesleges is volt bemennie ebbe az utcába Tarlós Istvánnak: mint azt már többen is leírták, irodalmi Nobel-díjra az ajánlásra jogosult szervezetek, személyek bárkit jelölhetnek. Miért ne lehetettek volna antiszemiták a Tormayt jelölő irodalmárok között? Ma is a választékos zsidóelleneessége miatt szokás bizonyos körökben lelkesedni az egykori írónőért, így a maga korában is hozzájárulhatott ez az elismeréshez – hiszen akkoriban elég bevett dolog volt az antiszemitizmus bizonyos polgári körökben. Ezt sajnos nem érdemes tagadni, Tormay sem lógott ki környezetéből zsidóellenes megnyilvánulásaival. Ugyanakkor az őt jelölők egyike egy zsidó családba született író, Pap Károly volt, aki 1945-ben egy koncentrációs táborban vesztette életét. Jelölte őt továbbá Horváth János Kossuth-díjas irodalomtörténész, akinek a nevét ma az ELTE BTK egyik terme is viseli.
A Nobel-díjra való jelölés természetesen nem jelent feltétlenül irodalmi kiválóságot. Ahogy Nyáry Krisztián is idézi Korrarits Krisztina írását: a Nobel-bizottság elismerte Tormay műveinek esztétikai értékét, de hiányolta a fantáziát, a „meggyőzés erejét”. A jelöléssel nem szükségszerűen járó zsenialitást már csak az is jelzi, hogy a kor nagyszerű szerzőinek egyike sem részesült hasonló elismerésben: sem Kosztolányi, sem Babits, sem Weöres. Szomorú vagy sem, úgy tűnik, akkoriban a konzervatív irodalmi tudományos élet nem nagyon akart kilépni bizonyos keretekből. Az utókor (és sokak esetében az akkori olvasóközönség is) persze meghálálta a hozzáértést: József Attila ma éppúgy az irodalomtanítás részét képezi, mint mondjuk Radnóti Miklós vagy Tóth Árpád. Tormayt ellenben, úgy tűnik, leginkább csak az erősen antiszemita Bujdosó könyv tartja felszínen, illetve az a téveszme, hogy a mellé való besorolással lázadni lehet valami „nemzetietlen”, valami „liberális” kultúrafelfogás ellen.