Adj gázt!-stop – Elég-e bízni a jó királyban?

2013. április 11. 09:33

Elhihetnénk, hogy a történelem miatt jó adag szkepticizmusra tanító, bonyolult világunkban talán ez a legkevésbé rossz rendszer.

2013. április 11. 09:33
Rajcsányi Gellért
Mandiner

Igen. Voltak jó királyok. Ritka kivételekként a hatalom által megrontottak között. Kár, hogy a történelemmel és az örök emberi természettel kapcsolatos tapasztalatok szerint még a jó királyok is elkanászodhattak – vagy ha jók is maradtak, esetleg jött és legyőzte őket egy másik, még gátlástalanabb aspiráns. Persze ez utóbbi is nyilván jó királynak tartotta magát. Sőt, tudunk egyáltalán mondani olyan gonosztevő uralkodót a történelemből, aki magát nem a lehető legjobbnak tartotta?

Mire elég hát a jó király jó döntésében való bizakodás?

A hatalomtól való ódzkodás csak a mesékben és rég letűnt, tán igaz se volt korokban emelhetett hatalomra embereket. „A legalkalmatlanabb feladat bármely ember számára, még a szentek számára is (akik azt legkevésbé vonakodtak magukra vállalni), más emberek fölött hatalmaskodni. Egymillió közül egy sincs, aki megfelelő lenne erre a feladatra, és legkevésbé azok, akik a lehetőséget keresik rá. Csupán az emberek egy kis csoportja alkalmas, akik tudják, ki az ő uruk. Nagyon is igazuk volt a középkoriaknak, amikor a nolo episcopari (»Nem akarok püspök lenni«) kijelentés volt a legfőbb érv, amit egy ember adhatott másoknak, hogy püspököt csináljanak belőle” – írta Tolkien a hatalom akarásáról és nem akarásáról. Persze a Tolkien által is képviselt konzervatív anarchizmus vagy anarcho-monarchizmus a világ legcsekélyebb jelentőségű politikai eszméje, ami mindig csak ráérő filoszok szellemi társasjátéka marad, távol a politika valóságától.

De azért tudunk példát mondani arra is, hogyan találtak valódi nemzetek valódi megoldást a jó királyok esetleges eltévelygése ellen. Ha már Tolkien, vegyük az angolokat, akik először jártak ennek a témának a végére. Nem volt nekik sem könnyű menet. Évszázados, véres küzdelmek, jó királyok meggyilkolása, rossz királyok lefejezése meg katonai diktatúra után a dicsőséges forradalom szinte vértelenül – és láthatóan minden öröknek szánt diktatúránál tartósabb időre – megoldotta a hatalom dilemmáját a sokat látott szigetországban. A Bill of Rights nevű, absztrakt jogelveket tartalmazó papiros tartósan szabályozta a király, a parlament, az igazságszolgáltatás és a polgárok viszonyrendszerét. Az addigra már bármilyen felfordulástól óvakodó, egyszerűen élni, megélni és békében gyarapodni akaró angol polgárok előbb Hollandiából, aztán Németföldről importáltak maguknak királyt, s különösen az utóbbi, I. György volt számukra a legjobb választás. Az angolul szinte nem is tudó, már 1714-es trónra lépésekor is elég idős Györgyöt nem nagyon érdekelte Anglia, s továbbra is hosszú időszakokat töltött szülőhazájában, Hannoverben. A király gyakori távolléte alatt az angol társadalom és elitje szépen tovább szervezte a maga politikai, gazdasági, kulturális és hétköznapi életét és a nemzet egyre növekvő gyarmatbirodalmát. Innentől kezdve, ha még egy rossz király is került volna hatalomra, csak nemzeti kataklizma árán tudta volna szándékait akadálytalanul keresztülvinni a megerősödött polgári társadalmon. S amíg a kontinens 1789-től 1989-ig kísérletezett szép új világok, kései abszolutista monarchiák, megváltónak szánt parancsuralmi rendszerek megteremtésével, Anglia fényes elszigeteltségével, lassú fejlődés által kialakult államrendjével kiállta az idők próbáját.

És hogy mire föl ez a sokaknak nyilván nem sok újat mondó kis törilecke? Csak emlékeztetőül arra, hogy azok a bizonyos absztrakt jogelvek csak addig maradnak absztraktak, amíg a társadalmi és politikai elit azokat nem ismeri el a józan ész, a bölcs belátás és a hagyomány erejének engedve, magára nézve kötelezőnek. Rule of Law, ugye.

Na de hogy mégis mi köze ennek a magyar közállapotokhoz? Nagyon is sok. A csodás Adj gázt! provokációról és az arra adott orbáni válaszról van szó, megint. A Mandineren Turul főszerk kolléga és k|M kolléga is elmondta a véleményét a témáról. Saját, az évek során gyakran hangoztatott álláspontom nagyjából megegyezik Turuléval. Mindketten a magyar közélet azon perverz kisebbségéhez tartozunk, akik szerint a véleménynyilvánítás szabadságát a lehető legtágasabban kell értelmezni; és ezzel szemben életveszélyes az a tendencia, amely véleményeket (ha azok nem ütköznek közvetlenül alapvető, természetes büntetőjogi kategóriákba) büntetni avagy legalábbis elhallgattatni szándékozik. Részemről vállalom, hogy ebben a kérdésben liberálisabb vagyok a magyarliberálisoknál.

Persze tudjuk: Tilcsákbeországban nagy népszerűsége van annak a felfogásnak, hogy a Vitapartner Ellenség nézeteit lehetőleg hallgattassa el az Állam. Innen pedig beindul a méricskélés, hogy melyik sértőnek érzett nézet fér bele és melyik nem a véleménynyilvánítás korlátozni szándékozott szabadságába, amit aztán a néphangulat és az éppen hatalmon lévők politikai szándékai tovább tologathatnak. És sajnos nálunk az a történelmi tapasztalat, hogy inkább a szabadságjogok korlátozása, mintsem azok kiterjesztése a népszerűbb megoldás.

Az Adj gázt!-provokáció és annak miniszterelnöki szóval való betiltása jogosan vált vitatémává. És nem azért, mert nem Orbánnál lenne az erkölcsi igazság. A maroknyi motoros bohóc (akik jó magyar nemzeti radikálishoz méltóan most sem merik felvállalni, hogy csak kuruckodva oda akartak vágni egyet a zséknek) ízléstelen címmel és időzítéssel akarták provokálni a magyar történelem magyar áldozataira emlékező menetet. A miniszterelnök jogosan emelte fel a szavát a provokáció ellen.

Mégis, hiába volt sejthető hogy az orbanofóbok „van sapka, nincs sapka”-jellegű támadásra fogják felhasználni az ügyet és annak komoly dilemmát okozó kezelését; a kormányfő utasítása a nyomorult motorosok elhallgattatására leginkább a kormányzat közvetlen, napi politikai érdekeinek felelt meg. Viszont veszélyes precedenst teremt. Hiába bízunk abban, hogy van egy jó király, aki most jó döntést hozott; a jó király máskor hozhat rossz döntést is. Sőt, egyszer eljön az idő, amikor egy újabb király kerül majd a helyére, aki esetleg nem lesz annyira jó, de majd hivatkozhat effajta döntésekre, hogy ilyen és olyan véleményeket hangoztató gyülekezéseket tiltson be – természetesen a közjó érdekében, mint mindig, mindenhol a történelem során.

A rapid betiltás helyett (akár megtámadják azt a bíróság előtt, akár nem) egy másik, többek által már felvetett megoldást is lehetett volna választani: Orbán Viktor esetleg elmehetett volna az Élet Menetére. Sőt, magával vihette volna a Fidesz vezérkarát. Sőt, csatlakozhatott volna hozzájuk a Békemenet is, amely fennállása során először nem a kurucos hevület szítását, hanem nevéhez méltóan a nemzeti béke felé való törekvést szolgálhatta volna. És minden békemenetes hozhatott volna magával még egy embert. Fideszes százezrek álltak volna néhány bőrbe bújt motoros bohóccal szemben... Na, ez lett volna az a bizonyos megígért orbáni két pofon. Sőt, kétszer kettő, mert a magyar jobboldal egészét a szélsőjobbal összemosó, orbánista konzervdiktatúrát vizionáló kül- és belföldi látnokoknak is hatalmas fityiszt mutathatott volna a Fidesz.

Volna, volna, volna... Hát igen, ez az a szcenárió, ami nem történik meg. Persze, egyszerre lett volna túl egyszerű és túl bonyolult a mi kölcsönös görcsöktől deformált közéletünknek.

Végül pedig tessék megfontolni: a mindig jó király mindig jó döntéséért aggódó reménykedés helyett inkább azokat az absztrakt jogelveket kellene megtölteni tartalommal. Elhihetnénk, hogy a történelem miatt jó adag szkepticizmusra tanító, bonyolult világunkban talán ez a legkevésbé rossz rendszer. Hiszen nem mindig a király dönt: néha nekünk is döntéseket kell hoznunk, mellette, alatta, helyette, utána, és legfőképpen, tőle függetlenül. Ilyenkor csak jól jönnek a nehezen mozdítható alkotmányos pilléreken, a hatalmi ágak szétválasztásán, a világosan meghatározott jog- és hatáskörökön alapuló mechanizmusok. Amik a jó király után és utánunk is működőképesek maradnak. Valahol itt kezdődik a jó állam, azt hiszem.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 140 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ottapont
2013. április 11. 17:57
"A rapid betiltás helyett (akár megtámadják azt a bíróság előtt, akár nem) egy másik, többek által már felvetett megoldást is lehetett volna választani: Orbán Viktor esetleg elmehetett volna az Élet Menetére. Sőt, magával vihette volna a Fidesz vezérkarát. Sőt, csatlakozhatott volna hozzájuk a Békemenet is, amely fennállása során először nem a kurucos hevület szítását, hanem nevéhez méltóan a nemzeti béke felé való törekvést szolgálhatta volna." Tudod mikor lenne valódi nemzeti béke ergé? Ha a világháború MINDEN áldozatára emlékeznének együtt, egyazon menetben az emberek. Kíváncsi vagyok az élet menetében vonulók részt vennének-e a kommunizmus áldozatainak vagy a második világháborúban elesett magyar katonáknak az emlékére tartott megemlékezésen vagy meneten?
Akitlosz
2013. április 11. 16:35
Ha buták lennénk persze elhihetnénk. Magyarországon a királynak nem volt abszolút hatalma, szóval nem volt diktátor. "Egymillió közül egy sincs, aki megfelelő lenne erre a feladatra," De több mint kilencmilliónyian vagyunk, szóval akadhat kilenc is, annyi pedig még sok is. "és legkevésbé azok, akik a lehetőséget keresik rá." Valamilyen módszerrel csak ki kell választani, hogy kik vezessék az országot. Az sem olyan jó, ha olyanokat helyezünk oda, akiknek nincsen ambíciója a pozícióra. Az nem árt, ha az ember szereti is csinálni, amivel foglalkozik. "Nem akarok püspök lenni«) kijelentés volt a legfőbb érv, amit egy ember adhatott másoknak, hogy püspököt csináljanak belőle" Akarata ellenére senkiből nem lehet püspököt csinálni, szóval ez kamu, mese. Anglia eléggé rossz példa. Ott örökletes a királyság. Az szerintem elég kevés indok valakinek a királlyá tételéhez, hogy az apja is volt. A királyt jobb helyeken választják. Aztán meg Anglia a világ egynegyedére kiterjedő legnagyobb országból éppen jelentéktelen országgá zsugorodik. Már csupán a dicső múltból élnek. Ez mondjuk rokon vonásuk Magyarországgal. A skótok is lehet faképnél hagyják őket jövőre, aztán végképpen oda az angol nagyhatalmi ábrándoknak. Amúgy az angol államrend csak azért állta ki az idők próbáját, mert nem veszítettek háborút, amiben nagy szerepe van annak, hogy szigetország. Magyarországon is eléggé más világ lenne, ha győzünk Mohácsnál, ha győz Rákóczi, ha győz Kossuth, ha nem veszítjük el a világháborúkat. Az átjáróház Kárpát-Medencében azonban sokkal nehezebb kiállni az idők próbáját, mint egy a kontinenstől elzárt szigeten. Meglepődnék, ha az angol hadseregnek nem lenne haditerve a csalagút gyors lerombolására. --- A motoros felvonulás ügyében nem dönthetett jól a hatalom. Tök mindegy mit döntenek, így is, és úgy is támadják őket a politikai ellenfeleik, akiknek úgysem jó semmi, amit akormány csinál. Ha engedéylezik a motoros felvonulást, akkor antiszemiták, sőt nácik, ha nem egedélyezik, akkor korlátozzák a szólásszabadságot, építik a diktatúrát. Tipikus nyuszika történet, ha van rajta füstszűrős sapka az a baj, ha meg nincsen rajta füstszűrős sapka akkor meg az a baj. A vörös liberális társaságnak semmi egyéb nem tesz a kedvére csak az, ha övék a hatalom. --- Amúgy a kuruckodás dicsőséges magyar hagyomány, a hazaszeretet és a szabadságvágy kifejeződése. A labanckodás, az ellenséggel kollaborálás minimum megvetést érdemel. Szívem szerint csúnyábbat írtam volna. --- "Mégis, hiába volt sejthető hogy az orbanofóbok „van sapka, nincs sapka”-jellegű támadásra fogják felhasználni az ügyet" Talán mert teljes mértékben az. Ha a miniszterelnök nem ezt tette volna, akkor tele lett volna a MANDINER is antiszemitázó, nácizó cikkekkel. Ezt maga a szerző is pontosan tudja, hiszen okkal feltételezhető, hogy ismeri a mandiner szerkesztési elveit. --- "Orbán Viktor esetleg elmehetett volna az Élet Menetére." Ja értem! Ne rend legyen, hanem folyamatos "osztályharc". Az miért lenne jó az országnak, ha az utcán zajlanak a konfliktusok? Úgy tűnik az élet menetesek ezek szerint a szemita náci mizéria folyamatos fenntartásában érdekeltek, s ezért provokálják folyamatosan a magyarokat. Nagyobb szükségük van a "nácikra", az életükhöz, mint a vízre. "a nemzeti béke" Melyik nemzetét? Éppen kettő különböző nemzet érdekeinek ütközéséről szól ez a történet. A magyarok jó része nem akarja, hogy az Élet menetesek nemzetének igényei szerint formálüdjon, alakuljon át ez az ország. Meg szeretnék őrizni magyarnak, oylan országnak, ahol tiszteletben áéllnak a magyar jelképek, a turul madár, az árpád sáv, a korona stb. Úgy tűnik a szerző nem a magyar nemzet szekerét tolja, hanem azét a másik nemzetét. akik hivatalosan nem is léteznek ebben az országba, akikről beszélni sem szabad, hiszen akkor rögtön "antiszemitává" válik az ember. --- Magyarországon a királyság alkotmányos volt, már a fejedelemség is. A Vérszerződés a magyar alkotmányosság alapja. De már írtam fentebb, szóval kár a Magyarországra szerencsére nem jellemző Nyugat-európai királymintát alapul venni.
bookmark
2013. április 11. 12:42
A motorosok a TASZ erőltetésére elszalasztották azt a történelmi lehetőséget, hogy emelt fővel jöjjenek ki a kérdésből. Mondhatták volna azt, hogy nem értünk egyet a döntéssel, de mivel tényleg nem akartunk senki sem megbántani, és azért mert ez újabban támadási felületet adhatott volna az ország ellen, akaratunk ellenére, megváltoztatjuk az időpontot, az útvonalat és a megnevezést, így mutatva ki sajnálatunkat a történtek miatt. Ezzel szemben mit csináltak?
Ouroboros
2013. április 11. 12:37
Respect. Ez egy nagyon jó cikk. Külön köszönet a Tolkien-forrásért. Azt tudtam az öregről, hogy anarchista volt a szó legnemesebb értelmében, hiszen a Gyűrűk Ura egy anarchista főtémára épül („Semmi hatalmat nekem”), de azt nem, hogy erről a regényen kívül is írt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!