Miként veszélyeztetik az európai gyűlöletbeszéd-törvények a szólásszabadságot? Ezt elemzi rövid kötetében Paul B. Coleman, a témakör bécsi szakértője, jogász, egyetemi tanár, az Alliance Defending Freedom munkatársa. A könyv vizsgálja a gyűlöletbeszéd elleni törvények kialakulását, súlyos hiányosságait és cáfolja az alátámasztásukra használt érveket. A kötet esetkatalógust is tartalmaz, valamint függelékében összegyűjti az európai országok vonatkozó jogszabályait.
Amikor a szólásszabadság Európán kívüli megsértéséről van szó, például Pakisztánban vagy Indonéziában, a nyugati civilizáció egységesen hördül fel. Ha újságírókat bírságolnak meg és börtönöznek be iszlám országokban vagy bárhol máshol, felemeli szavát az EBESZ: „nem szabadna kriminalizálni a véleményt”. Azonban míg Indonéziában valaki öt év börtönnel nézett szembe, amiért azt posztolta ki a Facebookra, hogy „Isten nem létezik”, egy ír püspök ellen azért nyomozott a rendőrség, mert kijelentette: Írország kultúrája „szekurális és istentelen”. Melyik a jobb, tehetnénk fel a szónoki kérdést.
A gyűlöletbeszédet nehéz definiálni, mivel általában azt jelenti, amit akarnak, hogy jelentsen, a gyűlöletbeszéd elleni törvények igen különbözőek tartalmukat és egyértelműségüket tekintve is: számos gyűlöletbeszéd elleni törvény igen homályos, általános és sok szubjektív elemet tartalmaz – sőt, előfordul, hogy a gyűlöletbeszédnek minősített kijelentésnek még csak hamisnak sem kell lennie, azaz a gyűlöletbeszéddé való minősítés nem feltétlenül függ a minősítendő kijelentés igazságtartalmától. Emellett nem szükséges, hogy a gyűlöletbeszédnek konkrét áldozata legyen, elég hozzá egy csoport, aki magára értelmezi és megsértődik rajta.
Coleman kötetének első részében az európai gyűlöletbeszéd elleni szabályozások eredetét vizsgálja, amelyek három szövegre vezethetőek vissza: Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatára; a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányára; valamint a Faji Megkülönböztetés Minden Formájának Felszámolásáról Szóló Nemzetközi Egyezményre. Hogy ne nyúljon túl hosszúra a poszt, nem részletezem, amit a könyv amúgy is megtesz, csak egy példát hoznék arra, miként alakította a Szovjetunió és a kommunista blokk a gyűlöletbeszédről szóló mai felfogásunkat. A fenti dokumentumok megszövegezése közben ugyanis nyilvánvaló ellentét feszült a szabad, nyugati világ és a kommunista blokk felfogása közt. A komcsik mindig megpróbálták átnyomni a saját elképzelésüket, amelyeket többnyire elhárítottak a szabad nemzetek, de nem minden esetben.