Kampányban

2012. december 03. 21:59

Óriásplakátok hirdetik a Jövőt, az Okosságot, a Jogot, az Értéket, az Összefogást. Sehol sem hallok vagy olvasok a szolidaritásról.

2012. december 03. 21:59
Láng Zsolt
Transindex

„Kampányfelkészítőn a politikusok a hétköznapi életről hallgatnak előadásokat. Mennyi a tanárok fizetése, az orvosé, a varrónőé, mennyibe kerül egy buszjegy, mennyibe egy liter tej. Külön szakember foglalkozik ezzel, minden órán átismétlik az előző óra anyagát. Nyugaton vagy fenn Skandináviában a képviselők fizetése átlagos, nálunk az átlag tízszerese. Arrafelé az előrelátás élesebb, a politika inkább szakma. Errefelé az érdeklődés inkább érdek-lődés, a politizálás pedig ennek az érdeknek az érvényesítése.

Berlinben láttam azt, hogy az emberi élet mértéke a szolidaritás. Lépten-nyomon. Sokszor mesélem, milyen döbbenetes élmény volt az Ulrichban a szőlőt megdézsmáló szegényember után csörtető boltvezető, aki nem forgatta ki a szegényember zsebeit, ellenkezőleg, hozott neki egy ajándék szőlőfürtöt. Kedvenc esetem azonban a Günther Schollé, akinek a Fond Verlag nem adta ki elkészült regényét (mert műfajában eltért a korábban leadottétól), mire minden szerzője otthagyta a kiadót (kivéve: F. és P.). Mi az hogy „műfaji eltérés”? (Berlinben érzékenyen figyelnek minden »fajisággal« kapcsolatos fogalomra.)

Akinek kedve van Apor Péterrel kampányolni, mondhatja: Erdélyben is volt egykor szolidaritás. Sőt, talán ma is van! Sőt és mi több. Ám mielőtt hinnénk neki, figyelembe kell vennünk egy fontos dolgot. A fenti berlini példákat idézve: az nem szolidaritás, amikor nem a szegényemberrel, hanem a meglopott Ulrich-kal érzem magam együvé tartozónak. Vagy amikor a Kiadót dicsérem következetességéért, a szerzőkollégát pedig csalással vádolom. Az sem nevezhető szolidaritásnak, amikor az egykori besúgók, ügynökök kilétét a felebaráti szeretet nevében elhallgatom. A szolidaritás nem vallási fogalom.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Thasaidon
2012. december 04. 10:49
"Kampányfelkészítőn a politikusok a hétköznapi életről hallgatnak előadásokat. Mennyi a tanárok fizetése, az orvosé, a varrónőé, mennyibe kerül egy buszjegy, mennyibe egy liter tej." Ez mekkora! :-D A politikusoknak úgy kell tanítani, milyen a hétköznapi emberek élete. Mintha a pillangók párzásáról vagy a vízibolhák életciklusáról tartanának nekik kurzust. Beszarás. XD "Sokszor mesélem, milyen döbbenetes élmény volt az Ulrichban a szőlőt megdézsmáló szegényember után csörtető boltvezető, aki nem forgatta ki a szegényember zsebeit, ellenkezőleg, hozott neki egy ajándék szőlőfürtöt." Na, oké, de egyrészt kérdés, ez mennyire jellemző statisztikai méretekben, másrészt ezek szerint a német boltos ezt megengedhette magának, sőt valószínűleg a tulaj volt, nem alkalmazott. Magyarországon ez egyrészt kézzelfogható veszteség a boltosnak, amikor minden fillér számít, másrészt precedenserejű lenne a többi dézsmáló számára. (Most vajon kódoltan cigányoztam? Vagy csak azzal cigányoztam kódoltan, hogy megkérdeztem, hogy kódoltan cigányoztam-e? Vagy...) "Kedvenc esetem azonban a Günther Schollé, akinek a Fond Verlag nem adta ki elkészült regényét (mert műfajában eltért a korábban leadottétól), mire minden szerzője otthagyta a kiadót (kivéve: F. és P.). Mi az hogy „műfaji eltérés”? (Berlinben érzékenyen figyelnek minden »fajisággal« kapcsolatos fogalomra.)" Ja, hogy a műfaji kérdés is faji kérdés. Aha, értem. Újabb pipát húzhatok a kis egótupírozó noteszkémbe: ezeknél is normálisabb vagyok. "az nem szolidaritás, amikor nem a szegényemberrel, hanem a meglopott Ulrich-kal érzem magam együvé tartozónak" De.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!