„Hiszen minden ott jó és szép, ahol helyénvaló, rossz azonban és rút, ahol helytelen”
(Xenophón)
Mikor Caesart március idusán – vagy a görög naptár szerint Anthesterión havának közepe táján – a szenátusban meggyilkolták, gyilkosainak, Cassiusnak, Brutusnak és a többieknek szembe kellett nézniük azzal: a nép szerette Caesart, és ezért várható volt, hogy nem fogja szó nélkül hagyni a merényletet. Róma meglehetősen durva hely volt akkoriban, egy praetort például úgy téptek szét – pedig csak a neve volt azonos a keresett személlyel –, hogy eltemetni valót sem hagytak belőle; és egyébként is gyakoriak voltak a római démosz hasonló látványos megnyilvánulásai. A tetejében a városban voltak Caesar elbocsátott katonái, akik egyrészt istenítették volt imperátorukat; másrészt várták, hogy megkapják az ígért jutalmakat, és ez – az ígérettevő halálával – veszélybe kerülni látszott. Ebben a fenyegető helyzetben a tettesek – mai szóval – kommunikációs tervet készítettek, amely két, alapvető üzenetből állt. Egyrészt azt mondták, hogy ők most visszaadták a népnek az olyannyira áhított szabadságot, amit a zsarnok elvett tőlük, másrészt pénzt ígértek ugyanennek a népnek. Ahogyan Appianos írja, két ellentmondónak tűnő dolgot szerettek volna egyszerre: azt, hogy a nép szabadságszerető legyen, ezzel együtt pedig korrupt. Appianos nem kis rezignációval megjegyzi, hogy ez utóbbira volt inkább esély. A dolog működött is kis ideig, később azonban – többek között a kommunikáció kudarca – a Filippi melletti csatatérre vezetett, ahol is megnyílt az út Octavianus előtt, hogy Augustus Caesar néven Róma első császára legyen – ez azonban már egy másik történet.
A szabadságvágy aktuális terepe a művészet, a harc a Kulturkampf egyik hadszínterén a művészet szabadságáért folyik. Ez ugyan fogalmilag is ostobaság, mert ha meggondoljuk, a művészet, erre mifelénk mindig szabad – legfeljebb nem fizetnek érte. Bárki, bármit alkothat, amit csak akar, mi több, mutogathatja is, legfeljebb nem veszik meg, de mint tudjuk, egy igazi művésznek ez mit sem jelent. A visszatarthatatlan alkotási vágy felülkerekedik benne a kicsinyes anyagiakon. „Inter arma silent Musae” – mondták a régiek, de hát mit tudtak ők Spiró fennkölt költészetéről, Esterházy szellemes megjegyzéseiről vagy Dopemanról? A mi kis Kulturkampfunk kifejezetten kedvezni látszik a múzsák tevékenységének. Szinte nap mint nap keletkeznek új és még újabb performance-ok, kiállítások, installációk és még ki tudja mik a művészet szabadságát hirdetve, védve azt a kulturális diktatúrától. Fekete György sajátságos, reneszánsz frizurája a leggyakrabban látható formák egyike lett.