Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
Amikor megláttam az első A Gyűrűk Urá-t, a haveroknak poénkodtam azzal, hogy a bal kezemet odaadnám, hogy annál a cégnél dolgozhassak. Mindenki röhögött rajtam a kocsmában. Interjú.
„Hogy jött az első komolyabb filmes meló?
A következő 3D-fesztiválra csináltam egy fotorealisztikus elefántot. Lemodelleztem, beleraktam egy szavannai háttérbe. Elég jól sikerült, gyakorlatlan szem még most sem mondaná meg róla, hogy nem fotó. Megmutattam egy Peter Muyzers nevű supervisornak, aki a Moving Picture Companynál dolgozott, épp a Harry Potter második részét csinálták. Ő vett fel textúrázónak a Harry Potter következő részére. A Fúriafűz nevű fán dolgoztam. Mást sem csináltam két hónapig, mint kéregmintázatokat és mohát festettem, már erről álmodtam a végén. Így indult a filmes karrierem.
Meddig maradtál ott?
Mindenképpen világítani szerettem volna, azt csinálom most is: számítógépes grafikát világítok be. Mi majdnem a legvégén vagyunk a munkafolyamatnak, a pipeline-nak, tőlünk megy ki a végleges kép. Amikor a textúrát készítettem ahhoz a fához, egyből kértem, hadd világíthassak, így kaptam egy tesztmelót ezen a fán. Van egy jelenet, amelyben Harry és Hermione áll a fa mellett. A fa legalsó része valódi volt, a mellett álltak a színészek a forgatáson, de onnantól kezdve az egész fa számítógéppel készült és mozgott. Megkaptam azt a feladatot tesztmunkaként, hogy csináljam meg úgy, hogy ne tudják megmondani, hol ér véget a valódi fa és honnan kezdődik a számítógépes. Egy hét alatt megcsináltam, és annyira meg voltak vele elégedve, hogy végül az én világításomat használták ebben a jelenetsorban. Így lettem ún. lighting TD. 2005-ig voltam a Moving Pictures Companynél, ahol dolgoztam az Alien Vs. Predator-on, a Charlie és a csokigyár-on, a Mennyei királyság-on, és a Harry Potter és a tűz serlegé-n is. Egészen addig, amíg fel nem vettek a King Kong-ra a Wetához.
A Weta számít a szakma csúcsának?
Akkoriban két cég volt fej fej mellett: az ILM, George Lucas cége, és a Weta Digital, amely pedig Peter Jacksoné. Azóta négy vagy öt Oscart is nyertünk. Nyert anno A Gyűrűk Ura-sorozat, a King Kong, nyert az Avatar is. Ha azt nézed, hogy ki mennyit nyert eddig összesen, akkor persze az ILM vezet, mert már több mint 35 éve léteznek. Elfogultság nélkül mondhatom, hogy ez a két cég a csúcs.
Ezt már akkor is így láttad? Konkrétan arra hajtottál, hogy a Wetánál helyezkedhess el?
Amikor megláttam az első A Gyűrűk Urá-t, a haveroknak poénkodtam azzal, hogy a bal kezemet odaadnám, hogy annál a cégnél dolgozhassak. Mindenki röhögött rajtam a kocsmában.
És hogy jutottál végül be hozzájuk? Simán csak jelentkeztél a King Kong-ra?
Kijött az első trailer, és abban King Kongnak az egyik foga kilógott. Halál nyomorékul nézett ki. Hússzor megnéztem a trailert, és csak arra tudtam gondolni, hogy ebből sose lesz jó film. Beszélgettem a haverokkal, és mindenki azzal jött, hogy nagyon jó film lesz. Kételkedtem, de minél többször mondták, annál jobban elkezdtem hinni benne. Akkor nekem ebben dolgoznom kell. Na jó, próbáljuk meg! Nem ismertem senkit a Wetánál, engem sem ismert senki, ezért elkezdtem küldeni nekik showreeleket. Random embereknek, hetente egyet FedEx-szel Londonból. Küldtem a HR-nek is, hogy azért nekik is meglegyen, de főleg supervisorokat néztem ki. Megnéztem, hogy kik nyertek Oscart A Gyűrűk Urá-ért, és nekik küldözgettem az anyagaimat. Az édesapám rajztanár, és úgy nevelt, hogy ha csinálok valamit, akkor csináljam tökéletesen. A showreelemet nagyon szuperül megtervezett DVD-tokban küldtem, magát a lemez is megcsináltam szépen, a kísérőlevél kinyomtatva benne volt a tokban. Egyszer csak írtak, hogy oké, fel vagy véve.”