Fábry, a magyar Dean Reed

2012. május 14. 08:48

Most, hogy ő is disszidált a saját NDK-jába, megszabadulva a vérszívó kapitalistájától, meg lehet nézni a végeredményt. Hiába a tehetség, ha nincs meg a közeg, ami kiaknázza.

2012. május 14. 08:48
Papp László Tamás
Hírszerző

„Fábry nem egyéb, mint Reed jobbos-keresztény mutációja. Lóránth Zoltán producereket bemutató könyvében Kovács Kristóf lenyilatkozta, de azóta a bulvársajtó is kiteregette ellentmondásos, »se veled, se nélküled«  viszonyukat. Fábry nehezen viselte a nála jóval fiatalabb producerét, úgy volt vele, mint Dean Reed a kapitalizmussal. Sértődöttség, gyűlölködés, komplexusok. De mégis, ahogy Reed a szabadpiaci kultúrában aratta a sikereit, Fábry is abban a miliőben teljesített legjobban, ahol ostorral hajtotta egy Jay Leno műsorában edződött profi. Most, hogy ő is disszidált a saját NDK-jába, megszabadulva a vérszívó kapitalistájától, meg lehet nézni a végeredményt. Hiába a tehetség, ha nincs meg a közeg, ami kiaknázza. A jó munkakapcsolat olyan, mint a jó házasság: veszekedéseken, gyűlöleten, tányértöréseken át vezet az orgazmushoz. Ehelyett mi van? Egy bárgyú, tiszteletteljes közeg, amely nem mer ellentmondani a nagy előadónak. Akármilyen gyenge is. Meg egy olyan konglomerátum, amely azt sugallja, hogy pénz nem számít, mert megtehetjük, a mi kutyánk kölyke, akármekkorákat bukik is.

A narancsrezsim televíziójába kétféle típus bocsáttatik be: az eleve a táborhoz hűek, illetve a megtértek és megalkuvók. A megélhetést kétségtelenül gazdagon biztosítja ez a rendszer, de nagy árat fizettet érte. Jáksó és Fábry sorsán, hanyatlásán, karakter-öngyilkosságán kívül ott van intő példaként D. Tóth Kriszta, Bagi Iván, Nacsa Olivér, Jakupcsek Gabriella, akik zsinórban múlják alul, égetik szénporrá magukat. És még az sem hozható fel mentségükre, hogy tekintélyuralmi rendszerben eleve nem lehet jó a kabaré, a show. Lehet. Erre példa Hofi Géza, a Mikroszkóp Színpad, a Rádiókabaré, a Parabola. De ott is volt ösztönző: a félelem. '56-ban a pártmunkások, ávósok kisebbik részét felakasztották, meglincselték, a nagyobbik rész pedig a lakásán, a villájában reszketett, hogy őt is szétszedi a tömeg. Három pillére volt a kádárizmusnak. A rubelalapú testvéri földgáz, a dolláralapú kapitalista hitel, plusz az, hogy megtanulták: ha engedjük a népnek, hogy kiröhögjön bennünket, ha jól szórakoztatjuk, kevesebb az esély rá, hogy begurul. Ez a garnitúra még nem tart itt fejlettségben. Majd megtanulják.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
smogger
2013. szeptember 22. 13:40
Hülyesőgor! És hhez nekem mi közöm?
Hajdú Sógor
2013. szeptember 22. 13:40
"a politikai szexmánia terepére tévedt Dávid Ibolya, akinél afféle kapuzárás előtti politikaerotikai pánikrohamra lehetünk figyelmesek." "bárkivel ágyba bújik, aki esélyt nyújt arra, hogy a következő ciklusban is érje a Nap, amely ugyebár ritkán süt be a börtön ablakába". Hehe. A Panamai Bajszossal rábaszott.
Barnabox
2013. szeptember 22. 13:40
Fábri régen szellemes,humoros volt.Egy idő óta inkább alpári stílusa volt rá jellemző! Talán 5-6 éve láttam személyesen Gyulán fellépését. Hát egyszerűen gyomorforgatóan undorító volt! Azóta sem javult!
Hajdú Sógor
2013. szeptember 22. 13:39
”Hofi Géza, a Mikroszkóp Színpad, a Rádiókabaré, a Parabola” Ávósok, ügynökök.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!