A filmművészet nem mérlegel

2012. április 05. 11:05

A film alkotói reflexió, amelynek gyújtópontja a romagyilkosságok. Ez nem a megtörtént események dokumentálása, hanem fikció. Interjú.

2012. április 05. 11:05
Mécs Mónika
MNO

Az eddigi magyar visszhangok fényében mit gondol, helyes volt a témaválasztás?

Ezt a történetet fel kellett dolgozni, úgy, ahogyan a rendező látni és láttatni akarja. Egyelőre a német reakciókat ismerem, nagyon kedvező visszajelzéseket kaptunk,ami megható. A Csak a szél egyik legfontosabb erénye számomra az, hogy párbeszédet kezdeményez, kérdéseket vet fel. A félelemről szól, amely beférkőzik ezeknek az embereknek a hétköznapi életébe. Olyanokat mutat be, akik akár mi is lehetnénk. Egy producer nem témát választ, hanem egy ötlet vagy a forgatókönyv alapján hoz döntést. Nagyfokú empátiára van szükség, hogy bele tudjak helyezkedni azoknak az embereknek a karakterébe, akik a filmben szerepelnek. A Csak a szél egy általános és univerzális téma körül fogant: ártatlan embereket kegyetlenül megöltek. Az ilyen rasszista indíttatású gyilkosság a világ bármely pontján előfordulhat, ilyen volt a mostanság Toulouse-ban történt megmagyarázhatatlan gyilkosságsorozat is. Bízom benne, hogy a nézők nyitottak és képesek szembenézni a kegyetlenséggel, azonosulni tudnak azokkal a karakterekkel, akiket a filmben láthatnak.

Ha ilyen, a társadalom egészét érintő témát akartak feldolgozni, miért nem választottak egy kevésbé megosztó témát, mint a romagyilkosságok? Ebben a témakörben szinte az utcán hevernek a jó ötletek, ha lehet ilyet mondani.

A kérdés jó, viszont úgy gondolom, hogy a művészet, a filmművészet ilyenkor nem mérlegel. Van egy téma, egy történet, amely megérinti az alkotót, és az ő szemével, kifejezési eszközeivel vászonra viszi. Nem mondom, hogy tabukat döntöget a Csak a szél, viszont óhatatlanul elindít folyamatokat. Ha amiatt aggódnánk, hogy mit szólnak egy-egy filmötlethez, akkor nem készítenénk filmet, mert mindig akad olyan érzékeny pont, amely valakinek fájdalmat okoz.

Többen szóvá tették, hogy a teljesebb képhez meg kellett volna várni a nyomozati szakasz lezárását. Erről mi a véleménye?


A film alkotói reflexió, amelynek gyújtópontja a romagyilkosságok. Ez nem a megtörtént események dokumentálása, hanem fikció. Ezért sem merült fel bennünk, hogy dokumentumfilmet készítsünk a történetből. Játékfilmötlettel keresett meg a rendező Fliegauf Bence, és az volt a feladatom, hogy producertársaimmal megteremtsem a film létrehozásához szükséges hátteret. Mivel játékfilmről beszélünk, a filmnek nincs köze a valós nyomozati anyaghoz. A mi történetünkben egy család négy tagjának egy napját követjük nyomon, kora reggeltől másnap hajnalig. A film a családról, az életük egy napjáról, a környezetükben élő emberekről, és nem a bűnelkövetőkről szól.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ZolieM
2012. április 20. 03:41
Fontos és kell a romák félelmeiről beszélni. Meg filmeket csinálni. De beszélni kellene mások félelmeiről is akkor. Meg filmeket csinálni. Úgy lenne igazságos, ha minden perspektívát felvillantanánk.
Csaba Sz
2012. április 19. 15:59
Milyen "szabadcsapatok", Te agyoniskolázott? Azokra gondolsz, akik 3-4 fős társaságban, késsel a zsebben ténferegnek az utcán és azt nézik hová lehet betörni? Vagy hogy melyik gyerektől lehet elvenni a telefonját? Azon pedig ne lepődjünk meg ha egyszer kiderül, hogy a gyilkosságok politikai megrendelésre készültek. Tényleg, a áldozat néni hová emigrált, akinek felgyújtották a fekete ruhások a házát (látta is őket) és majdnem bennégett? Ha látjátok szóljatok már neki hogy hazajöhet mert elmúlt a veszély, elfogták a gonosz gyilkos bácsikat. Őt meg körözik, mert kiderült hogy saját maga "fűtött be" jobban a kelleténél, hogy felvegye a biztosítási pénzt, aztán meg léc. Majdnem belőle is hiteles "égő áldozat" lett, de túlélte csodával határos módon...
Zokni
2012. április 19. 15:58
M'ér'? Az igazság, hogy beteg állatok lőttek halomra ártatlanokat, az emberek többségének felháborodására, az nem a reális kép Magyarországról? Az nem a hiteles kép rólunk, hogy a politikusok egyéni karriervágya megengedi, sőt ösztönzi, hogy a szunnyadó őrület sorozatgyilkossággal ébredjen öntudatára?
Öreg
2012. április 19. 15:58
Mekkora filmtéma a nyomorultak kizsákmányolása, azaz a csicskázás. Történet már van, kiküldetésben Kanadában született, de a mai magyar valóság. Van valamelyik "filmmüvészünkben" kurázsi, hogy ebből filmet csináljon? Vagy azt is betiltanák, mert sértené egyesek érzékenységét?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!