Felsőokosítás 7. – Kiskáté reformereknek II.

2012. március 01. 15:10

Magyarországon ott cseszték el a rendszert: úgy szabadították rá a tömeget a hagyományosan elitképzést folytató intézményekre, hogy nem adtak nekik pénzt, infrastruktúrát, új státuszokat.

2012. március 01. 15:10
Kínai Kálmán és Trágár Tóni
Mandiner

„– Mégiscsak abszurd, hogy minden hülyének diplomája van.

– Az eltömegesedésre és a diplomák leértékelődésre volt egyfajta válasz a bolognai rendszer bevezetése – egész Európában. Ennek a lényege, hogy BA szintre gyakorlatilag mindenkit felvesznek, aki korábban legfeljebb az érettségiig jutott volna el. Ők aztán három év után kapnak egy BA vagy BSc papírt. A mesterképzés felel meg a korábbi egyetemi szintnek, a PhD pedig továbbra is a tudományos utánpótlást biztosítja. Vagyis a tömegképzés és az elitképzés elvileg elkülönül. A tömegek csak a BA diplomáig jutnak. Magyarországon ott cseszték el a rendszert, hogy úgy szabadították rá a tömeget a hagyományosan elitképzést folytató intézményekre, hogy nem adtak nekik pénzt, infrastruktúrát, új státuszokat. Így ugyanannak a professzornak kell kétszáz – többségében nem a szellem légtornászának számító – elsőéves esszéit javítania, akinek a doktoranduszokkal kéne heti sok órát egyenként foglalkoznia. És mellette világszínvonalú kutatást végeznie, olyan amerikai és brit tudósokkal versengve, akiknek heti 90 percnyi órájuk van, két gondosan kiválasztott doktorandusszal. Mindezen viszont nem segít, hogy ezentúl kevesebb hallgatót és ezzel kevesebb oktatót finanszíroznak – a rossz tanár-diák arány, vagyis az eltömegesedés legnagyobb rákfenéje így továbbra is megmarad.

– Azért egyeseknek egy BA diplomával is óriási pofájuk van.

– Ez így van. Aztán az élettől kapnak néhány pofont, és kisebb lesz a pofájuk. Évtizedekkel korábbról itt maradt az a hozzáállás, hogy akinek valamilyen diplomája van, az valakinek érzi magát. Lassan kezd kiderülni, hogy tévednek – és ez nagyon helyes. Ha valaki élete csúcsteljesítménynek a diplomaszerzését tekinti, az meg fogja szívni, szintén nagyon helyesen. Az is tény, hogy egyes oktatók sem tudták megemészteni, hogy hagyományosan az ország szellemi elitjének tartják magukat, de a napjaikat favágással – és tarhálással – töltik. Majd megszokják. Mindenesetre a nagy pofán semmilyen reform nem segít, de ez nem is lehet cél.

– Akkor tehát összességében minden rendben van a magyar felsőoktatással?

– Szó sincs róla. Mint minden más területen, a felsőoktatásban is óriási problémák vannak. A legfőbb probléma az, hogy sem a hallgatók, sem az oktatók nem igazán motiváltak arra, hogy minőségi teljesítményt nyújtsanak. Letaníthat az ember egy életet úgy az egyetemen, hogy soha, egyetlen egyszer sem vizsgálja meg senki: jó tanár-e. Ezzel szemben egész karrier épülhet arra, hogy valaki féloldalas recenziókat közöl norvég és kanadai szakszemlékben. És még: egyes szakok feleslegesen túlnépesedtek, elszaporodtak a minősíthetetlen színvonalú bizniszfőiskolák. És még: nincsenek elválasztva az elitegyetemek a gyengébbektől. És még: a szükségesnél jóval nagyobb mértékű feudalizmus itatja át az egész rendszert. És még: az eszetlen bürokrácia mindent megbénít. Napestig lehetne sorolni, hogy min kéne változtatni – ezt majd egyszer talán külön sorozatban megtesszük. Azonban a jelenlegi változtatások szinte semmilyen problémát nem oldanak meg, viszont termelnek egy csomó újat. Az intézkedések nincsenek összhangban a kitűzött célokkal: például a reálgazdaság igényeire hivatkoznak, de a mérnöki és természettudományos képzések keretszámait is csökkentik. A keretszámok utolsó pillanatban történt radikális megváltoztatása kifejezetten felháborító. A legfőbb baj: fogalmunk sincs, hogy a kormány milyen felsőoktatási rendszert szeretne látni mondjuk öt év múlva. Annyit tudunk, hogy kevesebbet akar költeni rá – ez azonban mind víziónak, mind programnak, de még társadalom-mérnökösködésnek is kevés.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kulalak
2012. március 01. 19:02
Elolvastam az eredetit. Sok jo meglatas es leiras van bennuk, epp mint egy kiskateban. Megjegyzesem csak annyi, hogy a magyar felnőttoktatas (nem felsőoktatas!) problemaja hianyzik a szorasbol. Munkaugyi kozpontok, atkepző tanfolyamok. Azt veszem eszre, hogy mi itthon mindent tudunk, mig mashol a folyamatos tovabbkepzes ellen nem pruszkol senki, hanem termeszetesnek veszi. A felnőttoktatas talan valasz lehet a rugalmas munkaerő kialakitasara. Tobb karriert egy elet soran!
trendo
2012. március 01. 15:54
A rendszerváltás/export piacváltás problémáit nem tudta politikai osztályunk megoldani, a gyengébb ellenállás irányába, szőnyeg alá sepréssel kezelte. A csődbement iparágak aktív dolgozóit "lerokkantosítva" a nyugdíj- és eü. ellátórendszerre terhelte (jut eszembe: a komcsi hatalmi ágak, BM, HM, Munkásőrség hivatásosait dettó!); a sorállomány felszámolásával csellengővé tett fiatalokat meg, hogy ne nőjön látványosan a munkanélküliség, a színvonal leengedésével ingyenélő, parkolópályán züllő eltartott réteggé szocializálta (tisztelet a kivételnek) Minden porbafingó településen presztízsből főiskolát kreáltak (miközben minden kis köcsög fő célja az, hogy a szülők belepofázásától távoli helyen tanuljon) Na most, ezt kell rohadt drágán visszacsinálni. Először is a diákok MÁV kedvezményének visszanyírásával, mely eddig is a buliba járáshoz nyújtott főleg adófizetői segítséget.
kjkj945
2012. március 01. 15:40
""Magyarországon ott cseszték el a rendszert: úgy szabadították rá a tömeget a hagyományosan elitképzést folytató intézményekre, hogy nem adtak nekik pénzt, infrastruktúrát, új státuszokat. "" Hol él ez??? Az oktatást magyarországon rákosi kezdte tönkretenni, amikor a jezsuia tanárokat irtotta, attól kezdve kádár és a gengszterváltás után minden kormány olyan intézkedéseket hozott, ami egyre jobban tönkrette az oktatást. Nem tanították meg az oktatókat tanítani! Egy rossz döntés 100 évre teszi tönkre az oktatást 2-3 generáció.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!