Megfontolások a Jobbik ideológiai alapvetéséhez

2012. február 26. 10:40

A mai és valódi hungarizmusnak nem az a feladata, hogy Szálasi Ferencet rehabilitálja, hanem az, hogy a hungarizmusnak korszerű kereteket teremtsen. Akinek ez szentségtörés, annak ajánlom Szálasi alábbi gondolatát: „Ha elbuknék e harcban, tapossatok rajtam keresztül és vigyétek győzelemre a zászlót.”

2012. február 26. 10:40
Őry Mihály
Barikád

„Elsőként a következő megállapítást kell tennünk. A négy eszmei alap között, amennyiben azokat helyesen és jól fogjuk fel, tisztán és logikusan illesztjük egymásba, nincs ellentmondás. Egy mai magyar ember nyugodtan lehet egyszerre tradicionalista, monarchista, turanista és hungarista is. Ezek igazából számtalan ponton összefüggnek, kiegészítik, magyarázzák és megvilágítják egymást.

A második megállapításunk szorosan kapcsolódik az elsőhöz, kiegészítve azt. Ugyan a négy elem között elvileg nincs ellentmondás, illetve az értő kezekben feloldható, de ahhoz, hogy ez megtörténjék szükséges tisztázni a négy eszmei alap egymáshoz fűződő viszonyát, azon belül is elsősorban a rangsorát. Az általam írt felsorolás már ezt a hierarchiát tükrözte. Vagyis az első és legfontosabb alap a tradicionalitás, a második a monarchizmus, a harmadik a turanizmus, a negyedik a hungarizmus. Ennek a felállítása egyáltalán nem esztétikai, szimpátia alapú elrendezés, hanem nagyon komoly gyakorlati útmutatást ad. Azt jelenti ugyanis, hogy egy-egy vitás kérdéshez való hozzáállást mindig a rangsorban felette álló alap iránymutatása dönt el. Vagyis, ha a hungarizmus és a turanizmus között nézetkülönbség alakul ki egy gyakorlati probléma megoldásában, akkor a rangsorban felette álló turanizmusnak van joga eldönteni az ügyet, és így tovább. Végül minden esetben a tradicionalitás a legfelsőbb döntőbíró és iránytű. A dolog természetesen nem csupán lentről felfelé, hanem fentről lefelé is működik. Vagyis előbb vagyok tradicionalista, mint monarchista, de előbb vagyok monarchista, mint turanista, végül előbb vagyok turanista, mint hungarista. Itt persze fontos hangsúlyozni, hogy vegytiszta eszmék rangsoráról beszélünk, és nem az eszméket nem egyszer kisajátító képviselők, hangadók rangsoráról. Leegyszerűsítve: a monarchizmus, mint eszme felette áll mind a turanizmus, mind a hungarizmus eszméjének, de ettől még egy torz gondolkodású monarchista (már amennyiben ilyen esetben az illető egyáltalán monarchistának minősül) nem áll felette egy tiszta gondolkodású turanistának vagy hungaristának. És hogy hogyan lehet legegyszerűbben felismerni a tiszta gondolkodású egyéneket? Pontosan a hierarchia elfogadása vagy elutasítása által. Aki a fenti hierarchiát belátja, érti és magáévá teszi, tiszta gondolkodású, aki nem, aki küzd ellene, akiben kognitív disszonancia lép fel a rangsor hallatán, annak eszmeisége még nem letisztult, vagy nem is fog soha letisztulni.

A harmadik megállapításunk a négy eszmei alapnak a történelmi időhöz, időbeliséghez való viszonyával kapcsolatos. A rangsor ugyanis nem csupán létrendi magasabbrendűséget fejez ki, hanem időbeliséget is. A tradicionalitás igazából nem is időben elhelyezhető eszmeiség. Olyan értékrendet képvisel, amely az emberi történelem előtti, még pontosabban afeletti. Mondjuk úgy: örök. A monarchizmus már elhelyezhető az időben, de nyugodtan mondhatjuk, hogy mivel szorosan következik a tradicionalitásból ezért ősi és alapvető eszmeiség. Mondjuk azt, hogy egyetemes. A turanizmus már sokkal inkább elhelyezhető időben, és a magyarság legkorábbi gyökereihez, történelméhez kötődik. Mondhatjuk úgyis, hogy ősi. A hungarizmus a legmodernebb eszmei alap, amely érdekes elegyét adta a kereszténységnek, a nacionalizmusnak és a szocializmusnak (ez utóbbi befolyás óriási problémát jelentett és jelent). Mondjuk azt, hogy korszerű. Jól látható tehát, hogy ideológiai megalapozásunk során a fenti rangsorban felfelé haladva egyre ősibb és egyben magasabb érvényű eszmeiségeket találunk.

A negyedik és utolsó megállapításunk egyenesen a harmadikból következik. Az időbeliség rangsora ugyanis nem csupán azt jelenti, hogy történelmünk során melyik eszmeiség milyen régóta kísér bennünket, hanem azt is, hogy az adott eszmei alap mennyire van kitéve a változás lehetőségének vagy éppen szükségének. Ebből a szempontból a rangsor ismét irányadó. A tradicionalitás, ahogy azt fentebb említettük örök, vagyis annak rendszerén, igazságain semmiféle változás nem szükséges és nem elképzelhető. Tanítása koroktól, történelmi helyzetektől függetlenül érvényes és iránymutató. A monarchizmus esetében már elképzelhető valamiféle rugalmasság, bizonyos korszakokhoz való idomulás, de nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ennek mértéke minimális, és a rugalmasság mértéke nem érintheti a monarchizmus alapvető talapzatát. Ebben a szigorú, de kötelező felfogásban például a mai monarchiák már nem is igazán tekinthetőek valódi és hiteles királyságoknak, hanem csupán valamiféle tragikomikus paródiái, élettelen csökevényei annak. A turanizmus már egy sokkal flexibilisebb eszmei alap, amely térben és időben változhat, alakulhat, de természetesen ennek is megvan a maga határa és mértéke. Az a fajta esztétikai turanizmus, amely kimerül a hagyományőrzésben, keleti rokonainkkal való közös, könnyfakasztó fesztiválozásban, de az odaérkezők és onnan távozók mindennapjaiban a modern, nyugati életforma sokkal erőteljesebb, mint a turáni-keleti életfelfogás és életszemlélet, megint egy torzulásnak, eszmei immunhiánynak tekinthető. Végül az időbeli változásnak leginkább kitett és kitehető eszmeiség a hungarizmus. A jelenlegi hungaristák alaptévedése pont az, hogy ezt képtelenek felismerni. Hungarizmusuk során ragaszkodnak olyan időbeli, személyekhez kötődő struktúrákhoz, amelyeknek érvénye már régen nem áll fenn, miközben azon kérdésekben pedig, amelyeket meg pont, hogy nem kezdhetne ki az idő múlása (tradicionlitás, monarchizmus) a köreikben is ugyanúgy található következetlenség, mint bármelyik más modern ideológiát valló közösségben. Ez egy idealizáltan és rosszul felfogott hűség. Ahhoz hűek, amin túl lehetne, sőt, túl kellene lépni, abban pedig nem, amit őrizni kellene mindenáron. A szűkebb értelemben vett hungarizmus ezért ma egymással viaskodó kis csoportok küzdőtere, ahelyett, hogy megtalálva a kor szavát széles társadalmi hatást fejtene ki. Amikor tehát én Szálasi Ferenc hungarizmusának meghaladását követelem, akkor azt nem valamiféle politikai korrektségből vagy gyávaságból teszem, hanem józan megfontolásból. A mai és valódi hungarizmusnak nem az a feladata, hogy Szálasi Ferencet rehabilitálja, hanem az, hogy a hungarizmusnak korszerű kereteket teremtsen. Akinek ez szentségtörés, annak ajánlom Szálasi alábbi gondolatát: »Ha elbuknék e harcban, tapossatok rajtam keresztül és vigyétek győzelemre a zászlót.« Ezt persze a fiatal és militarista hungaristák valamiféle közvetlen harci felhívásnak tekintik, és pont az ellenkezőjét értik bele, mint amit valójában jelent. Ez ugyanis nem azt üzeni, hogy a jövőben, a megváltozott körülmények között is éltessük Szálasi nevét, hanem épp fordítva, hogy nem a név fontos, hanem az eszme, amelyet tovább kell vinni, felismerve a kor szavát és lehetőségeit. A Szálasi-féle hungarizmus tehát nem hogy megváltoztatható, hanem kötelességünk megváltoztatni, korszerűvé tenni. Kivenni belőle azt, ami idejét múlt, azt is, ami eleve rossz volt (legfőképpen a szocializmus hatása) és megtartani belőle azt, ami érték.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 129 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gondolkodók
2012. augusztus 05. 08:42
A TURANIZMUS a magyar dákó-román elmélet. A turani népeket nyelveket Max Müller németországi nyelvész találta ki 1861-ben, 1874-ben meghívták őt Budapestre előadást tartani Vámbéry Árminék és így kezdődött el a turán hit karrierje. Érdekes a feltaláló Max. Müller pár év múlva elvetette turáni elméletét. NOS, vajon miféle elmélet lehet mégis az amit maga a feltalálója is kidobott a szemetesbe? Hazai zászlóvivői pedig zsidó származású orientalisták voltak mint PL: Vámbéry Ármin (Theodore Herzl legjobb barátja) és a másik pedig Hevesy Vilmos szintén cionista. Egyetlen magyar és külföldi lexikon sem támogatja (Encyclopedia Britannica, E. Americana Német Brockhaus Francia Larousse , Encarta Encyclopedia) a turáni származáselméletet. Egyetlen magyar vagy külföldi valódi kortárs tudós (értsd akadémikus = azaz valamelyik országban egy tudományos/tudós társaság tagja) sem támogatja! Persze tudom , tudom, biztos mind globálisan összeesküdtek a tudósok és akadémiák Delhitől-Montevideóig, Sydney-től Fokvárosig, Tokiótól Ottawáig a magyarság ősi-hősi turanista múltja ellen. Nagyon hihető! A halott Habsburg uralkodók tartják őket ma is rettegésben! Az összes nagy nemzetközi genetikai kutatóintézetet egyetemet is mind befolyásuk alá vonták globálisan az anti-turanista erők. Mivel a magyarok legközelebbi biológiai valós rokonai az osztrákok lengyelek csehek és szlovákok. Az is rettentően problémás helyzet a turanizmusnak, hogy legtöbb szláv nyelvű népben sokkal magasabb a keleti mongoloid genetikai haplocsoport (PL: a Q és N)markerek aránya mint a magyarokban. (Ez égető probléma kedves turán hívők!!!) Érdekes módon a szlávok mégsem akarnak maguknak a fehér mellé színesbőrű mongoloid ősöket mint hibrid kevercs származást. Talán mivel rühellik az általuk jól nagyon ismert határos közép-ázsiai ferdeszemű sárga mongoloid nomád "kulturát"? FELHÍVOM A FIGYELMET: A hazai turanizmus pontosan 100%-ban azonos nézeteket vall a magyargyűlölő szlovák román szerb kocsmatöltelék magyarokról és származásukról alkotott véleményével és elképzeléseivel! Ők nagyon is jól tudják mivel járathatnak le bennünket magyarokat Európában legjobban, itthon meg hasznos idiótaként segíti őket ebben a tudtán kívül pár turanista futóbolond! Ha utánanéznek a turanista eszméknek könyvekben, megtalálják róla hogy a sárga mongoloid fajt és kultúráját is magasabbrendűnek tekintette a fehér Európainál. Ezek után a sértő pofátlanságok után meg csodálkoznak és méltatlankodnak a turanisták h. Európa nemzeti gondolkodású része sem érez a magyarokkal együtt Trianon miatt. Ez egy tökéletes munició a kisantant államoknak, Trianonkor is sikeresen felhasználható volt ! Minimális olvasás után olyan európai népek fiaiban is sikeresen kialakíthatja az ellenérzést amelyekkel soha semmi háborúnk, vitánk nem volt a történelem folyamán (Spanyolok Írek Litvánok stb...) és a legrosszabb esetben sem tekinthetők elfogult magyarellenesnek. A Turanisták romantikus lázálmaik közben elfelejtik amit földrajzórán tanultak: Magyarország Közép-Európában fekszik! QUI PRODEST: KINEK ÉRDEKE MAGYARORSZÁG ELSZIGETELÉSE Európában? Miközben turanistáink hagymagőzös légvárakat építenek a közös határról a sok ezer km-re fekvő távoli Közép Ázsiai nomád apró török népekkel, vagy segítséget várnak az 1000km-re fekvő Török o.-tól hogy majd lebontja nekünk Trianont, mindenét kockáztatva pusztán szeretetből. (Hozzáteszem: miért tennék ezt? amúgy se erejük se pénzük lehetőségük se szándákuk sincs ilyesmire, és megtapasztalhattuk már a történelem folyamán a nagy szeretetüket). Csak önjelölt érettségi bizonyítvánnyal rendelkező "táltos tudósok" fantasy könyvei támogatják ma már ezeket a baromságokat, a kiszemelt célcsoportjuk pedig a hiszékeny tanulatlanabb képzetlenebb szakmunkás szakközepes melós proletár réteg. Minél fantasztikusabb baromságokat írnak le annál jobban veszik a könyveiket a prolik. A Magyar nép sosem szerette ezeket a teljesen eltérő kinézetű származású mongoloid keletieket, nemhiába vannak és voltak rájuk és fura kinézetükre régi pejoratív kifejezések: "kutyafejűek" "ferdeszeműek", sárgák citromok stb... Hogy mi jót tett velünk a sok keleti? Elsősorban érdemes felidézni a genocdiumaikat (tatárjárás, törökdúlás ) amivel lassan de biztosan megásták a szomszédból a genocidiumok után beözönlő népekkel együtt Magyarország sírját. TEGYETEK ÚGY MINT A FELTALÁLÓ: MAX MÜLLER: Dobjátok el a szemétbe a turanizmust!
pimepime
2012. február 27. 21:39
Az ideológiai párt víziója - Tallós Emil reagálása a Megfontolások a Jobbik ideológiai alapvetéséhez című írásra Hogy egy, a mai viszonyok között működő politikai pártot szétziláljunk, kudarcokra kárhoztassunk, vagy szerencsésebb esetben csupán marginalizáljunk, annak az a legbiztosabb módszere, ha ismeretelméleti, ontológiai, társadalombölcseleti és egyéb más, alig definiálható doktrínákban megfogalmazódó „ideológiai alapvetéssel” ruházzuk fel. Ez ugyanis garantáltan kicsapja a biztosítékot valahol. Nálam és a kommentálók egy részénél is kicsapta Őry Mihály eszmefuttatása, amely Vona Gábortól vett idézetének bevallott rövidítésével már okfejtésének indításában is durván torzít. A pártelnök a „nem vagyunk demokraták” kitételt ugyanis nem önmagában, hanem egy, a tagadásnál jóval fajsúlyosabb megállapítással összefüggésben használta. A hangsúly tehát nem azon van, amit (legnagyobb mulatságomra megértési nehézségeiket pregnánsan bizonyítva) az ellenérdekű politikai erők is megpróbáltak kihasználni, hanem éppen azon, amit Őry a rövidítés okán ugyancsak kihagyott: már ha demokrácia alatt a mai általános szóhasználatban demokratikusnak nevezett politikai rendszereket értjük. Azaz Vona nem tett egyebet, mint megfogalmazta a huszonegyedik századi úgynevezett politikai demokráciák kritikáját. Helyesen tette: rátapintott a beteg pulzusára és pontosan diagnosztizált, ahogy ma ezt például bármely munkanélküli a faluvégi kiskocsmában, utolsó filléreit utolsó pohár borára költve megteszi. Vona ugyanis pontosan tudja, hogy ott, abban az ócska kiskocsmában esetenként még a Kádár-korszak iránt megnyilvánuló nosztalgia sem a korszak utáni valódi vágyakozást, hanem a jelenkori „demokrácia” teljes csődjét igazolja. Ha már hibás a kiindulópont, természetesen hibás a következtetés is. A Szent Korona említésével ugyanis az elnök egyáltalán nem a demokráciával szemben állított fel – ráadásul homályosan – egy választható alternatívát, amit történelemtanárként már csak azért sem tehetett meg, mert a Szent Korona-eszme és a demokrácia – mint erről magam is írtam már ezen a portálon – nem egymást kizáró fogalmak, sőt! Pusztán leegyszerűsítette, azaz kézzelfoghatóvá tette azt az alapvető értéket, az államalkotó közösséget az elsődleges érdekérvényesítés központjába helyező ama egyetlen felkiáltójeles mondatot, amely ott, az előtte álló pulpituson szembeszökően virítva a jobbik politizálásának centrumát verbálisan, jelmondatként is kifejezi: „Csak a nemzet!” A Szent Korona mint fizikai tárgy ugyanis nem csupán beavató korona, hanem az adott szövegkörnyezetben jelkép is: a több mint ezeréves magyar államiságot a maga történelmi teljességében, és ennek szuverénjét, az államalkotó magyar politikai nemzetet (csak, hogy tessék mindenkinek megérteni: tehát nem csupán az etnikailag egységes domináns nemzetrészt!) szimbolizálja, vagy ha úgy tetszik: képviseli. Vona a Barikád egyes szerzőivel ellentétben persze biztosan tudja, hogy Deák Ferenc a Sanctio Pragmatica elemzése kapcsán maga is ebben az értelemben említi a koronát. Ha tehát a beszédnek e részletét tekintve bárki homályosan lát, a homály okát nem az előadó szófukarságában kell keresnie. Egyetlen politikai pártnak sem feladata, hogy hívei, tagjai és támogatói számára konyhakész ideológiát adjon. A párt politikai artikulációiból, verbális és praktikus megnyilvánulásaiból nem ideológiának, hanem vállalható és vonzó értékeknek kell kiszűrődniük. A választók, az elemzők és az ideológusok dolga, hogy aztán utóbb ezekből az artikulációkból milyen, akár ideológiai következtetéseket vonnak le. Nem szeretnék most egy komplett párttipológiai eszmefuttatásra vetemedni, megtettem ezt tanárként már 1993. elején a Pesti Hírlap hasábjain, amikor az MDF miniszterei, pártjukat jellemezvén, hetet-havat összehordtak ideológiai pártról, választási pártról, programpártról, mifenéről. A politológia tudományából annyit mégis hadd emeljek ki: a Jobbiknak, ha sikeres akar lenni, a pars pro toto (a rész az egészért) törvénye alapján olyan értékeket kell artikulálnia és olyan érdekeket kell érvényesítenie, amelyek a társadalom különböző világnézetű, ideológiájú rétegeiben egyaránt pozitív visszhangra találnak, nem mellékesen pedig választ is adnak az adott kor aktuális kérdéseire. Kétségtelen, hogy ezek mögött gyakorta valamennyire konzekvens ideológiai tartalom is húzódik, vagy legalábbis ilyesmi utóbb kikövetkeztethető, bár nem feltétlenül. Ámde ha ilyen háttértartalommal találkozunk is, akkor sem lehet szó előre kinyilvánított doktrínáról, még kevésbé uniformizált dogmáról, mert az a pártot magát zárná el az érvényesüléstől. Nem tenne boldoggá, ha a jövőben egy, a gnoszticizmusról az iszlám hitre áttért, szabadkőműves francia (Guénon) filozófiai tradicionalizmusán építkezve kéne megmagyaráznom gyermekemnek, hogy például keresztyénsége átmenetileg nem időszerű, mert vallása önmagában is ellentmond a kötelező ontológiai és ismeretelméleti dogmáknak. Nem derítene fel az sem, ha át kéne értékelnem például Bartoniek Emma, Tóth Zoltán József vagy Zétényi Zsolt megállapításait, avagy éppen saját kutatásaimat a Szent Korona eszme hatalomfelfogását illetően, amely dokumentálhatóan épp a monarchát, a kizárólagos egyeduralkodót tagadja. A turanizmus pedig antropológiai, etnogenetikai, komparatív nyelvtörténeti, etnográfiai és kulturális antropológiai szaktudományos nézetek igencsak szerteágazó, esetenként vitatott halmaza, elképzelni nem tudom, miként jelenhetne meg a politikai artikulációban egy politikai párt ideológiai alapvetéseként. Mi, az idősebb nemzedék átéltünk már egy olyan időszakot – életünk nagyobbik részét – amikor egy politikai párt kizárólagossá tett ideológiájának téziseit kellett elfogadnunk, pontosabban: nyilvánosan azt kellett vallanunk, még ha magunkban nem is fogadtuk el. Ismerjük tehát a hivatalos pártideológia „áldásait”. Erről a brutális ideológiai manipulációról mondtunk ítéletet az ezerkilencszáznyolcvanas évek végén. Akkor még nem sejtve, hogy a helyébe tolakodó, úgynevezett „plurális demokrácia” és „szabadság” rejtőzködő politikai szalonok által megfogalmazott, értékrendszernek álcázott eszmehalmaza semmivel sem lesz kevésbé brutális és manipulatív, ámde sokkal veszélyesebb, mert lévén kevésbé direkt és kevésbé ideologikus, ezért sokkal megtévesztőbb. Ez a sajnálatosan adott helyzet azonban a Jobbik útját is kijelöli: nem tudományos ideológiát, hanem alternatív értékrendszert kell mind megnyilvánulásaiban, mind gyakorlatában felmutatnia, amelyhez esetenként még az is elég, ha kimutatja az egyébként pozitív értékekkel történő visszaéléseket. Tallós Emil (Kuruc.info) További részletek: http://kuruc.info/r/7/92679/#ixzz1ncIIvdsM
neeskens
2012. február 27. 09:35
"1741-ben a magyar rendek például kényszer hatása alatt álltak ki egy emberként Mária Terézia mellett." Mármint szerinted.
blogen
2012. február 27. 01:27
Az az elképzelés, hogy egy magasabb átlagos IQ-val rendelkező társadalom sikeresebb lesz a teljes félreértése annak, hogy mit jelent evolúciós léptékben a "siker" fogalma. Kizárólag a túlélést jelenti. Namost joggal hivatkozol arra, hogy az erőszakos bűnözők között alacsonyabb az IQ, ez így igaz: http://pic.plover.com/Nevin/Nevin2000.pdf Csakhogy ezek determinálja, hogy a magasabb IQ-val rendelkező populáció túlélési rátája alacsonyabb lesz bármilyen a nichék egy részét kisöprő természeti vagy társadalmi katasztrófa esetén, márpedig ez, a katasztrófa a mind a biológiai, mind a társadalmi evolúció motorja. Aki túléli a válságot, az sikeres. Nézd meg mi történik a valószínűleg intelligensebb és békésebb magyarokkal a cigányfertőzött területeken! Nem elég agresszívek, hogy megvédjék mindazt, amit a magasabb intelligenciájuk teremtett, így az jobbára a szociokulturális környezete miatt alacsonyabb intelligenciájú népesség lép mind kulturálisan, mint fizikailag is a helyükbe. Ez szükségszerű. Minél intelligensebb, annál gyengébb a közösség. A nyers erőszak gátlástalan alkalmazása, a tervezés és előrelátás hiányából fakadó kockázatvállalás, az igénytelenség okozta szaporaság. Ezek a sikeres létformák alapvetőbb tulajdonságai közé tartoznak hosszú távon, akkor is, ha az intelligensebb létformák rövid távon hatalmas civilizációkat emelnek. De baszhatják, Róma helyét sötét és barbár germánok foglalták el, Kínát sötét és barbár mongolok rohanták le, a mai Nyugatot sötét és barbár migránsok fenyegetik dettó. És ők a jövő, ők a sikeresek. Ha te biológiai úton intelligensé teszed a komplett közösséget, akkor azoktól az egyedeitől fosztod meg, akik potenciális túlélők lehetnének, így létrehozol egy végletekig selejtes trogloditapopulációt aminek ugyan 140-es IQ-ja van, de a történelem első hűvös szellőjébe belepusztul, mert hiányoznak belőle azok a túléléshez nélkülözhetetlen tulajdonságok, amik az alacsonyabb IQ-val járnak kéz a kézben. A túl intelligens egyedek nem cél, hanem hab a populáció tortáján. Még inkább mintegy káros melléktermék, méreganyag kibocsájtás. A zseni a társadalom számára az, mint az emberi testnek a genny a pattanásban. Megszabadul tőle, a közösségen kívülre taszítja. Ennek a kitaszításnak az útja az individualitás, ami szükségszerűen együtt jár az intelligenciával. Az intelligens egyed saját magát vezeti ki, az intelligenciáján kifejlődő individualitása által a közösségből. A közösségből, ami evolúciós úton jött létre azért, hogy minden korábbinál hatékonyabbá tegye az adott génállomány fennmaradását. És amely közösségnek nem az ész és a zsenialitás, hanem az együttműködés, az erő és a szaporaság az eszköze erre. Ha az intelligensek aránya túllép a kényelmesen kitaszíthatók számán, akkor kényszerűen a társadalom részei maradnak és rákos daganatként feszítik szét annak a társadalomnak a kereteit. Ibn Fadlan tizedik századi arab utazó írja a volgai bolgárok szokásairól: "Ha egy olyan embert figyelnek meg, aki gyors észjárásával és ismereteivel tűnik ki, azt mondják: "Ehhez az emberhez inkább illik, hogy az Urunkat szolgálja." Megfogják, kötelet akasztanak a nyakába, felakasztják egy fára, és addig hagyják ott, amíg el nem rohad..."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!