Felsőokosítás 6. – Kiskáté reformereknek I.

2012. február 27. 12:21

Az az összeg, amit most kivonnak, összeomlás szélére juttatva az egész magyar felsőoktatási rendszert, kevesebb mint egy heti nyugdíj megtakarítását jelenti.

2012. február 27. 12:21
Kínai Kálmán és Trágár Tóni
Mandiner

„Na szóval akkor: minek annyi ingyenélő?

Magyarországon nemzetközi összehasonlításban egyáltalán nem sok az egyetemista. A fiatalok körében a főiskolát/egyetemet elkezdők aránya az EU- és OECD-átlag körül van, a diplomát szerzők 30%-os aránya jóval alatta. Az EU célkitűzése, amihez elvileg a magyar kormány is csatlakozott, az, hogy 2020-ra a fiatalok 40%-a szerezzen diplomát. Ettől nagyon messze vagyunk. Persze lehet, hogy az EU hülye, de talán Magyarországnak nem magán kéne kikísérleteznie, hogy miként lehet betanított munkások tömegeivel leelőzni Finnországot, Hollandiát vagy Németországot. Sőt, a legtöbb területen Magyarországnak egyáltalán nem kéne kísérleteznie magán. A tények azt mutatják, hogy minél több a diplomás valahol, annál gazdagabb az adott ország.

Ne keverjük az okot és okozatot! Nem azért lett gazdag egy ország, mert sok volt a diplomása, hanem azért lett sok a diplomása, mert a gazdag országban a fiatalok megtehetik, hogy az egyetemen lébecolnak, amíg csak tudnak.

Ez egyáltalán nem biztos. Tény, hogy az első körben fejletté váló országok először gazdagodtak meg, és csak utána tömegesítették el felsőoktatásukat. A második–harmadik körben felzárkózó országokból azonban sok olyan példát ismerünk, amelyek előbb – még viszonylag szegényen – erőn felül költöttek (felső)oktatásra, majd meggazdagodtak. Ilyen például Finnország, Taiwan, Szingapúr. Olyan példát viszont egyet sem ismerünk, amikor egy ország sokat fektetett oktatásba, aztán megbánta, mert mégis szegény maradt.

Mindennek ellenére Magyarország a jelenlegi gazdasági helyzetben egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy annyit költsön felsőoktatásra, amennyit eddig.

Magyarország eddig is szégyenletesen keveset, a GDP-nek mindössze 0,9%-át fordította felsőoktatásra. Ezzel az egész OECD-ben a tökutolsó helyen vagyunk, Olaszországgal és Szlovákiával holtversenyben (adatok itt, 219. o.). Vagyis a valamire való országok között nincs, amelyik kevesebbet költene nálunk, sőt már számos fejlődő ország is beelőzött. Ez az arány a kormány tervei alapján a GDP 0,7–0,75%-ára csökken. És itt nem az abszolút értékekről van szó, hanem a GDP-arányos költésről, vagyis arról, hogy saját erejéhez képest mennyit fektet egy ország a felsőoktatásba. Magyarország nagy bajban van, de korántsem annyira, hogy ez a szánalmas arány indokolt legyen. Más oldalról közelítve: a felsőoktatásra az állam eddig évi 180–190 milliárd forintnyi összeget költött, ez most egy-két év alatt nagyjából a negyedével–ötödével csökken. Összehasonlításul: 2012-ben csak öregségi nyugdíjra több mint 1,8 ezer milliárd megy el, vagyis a felsőoktatásra fordított összeg tízszerese. Az az összeg, amit most kivonnak, összeomlás szélére juttatva az egész magyar felsőoktatási rendszert, kevesebb mint egy heti nyugdíj megtakarítását jelenti. Az egész felsőoktatás nagyjából annyit kap, mint amennyibe annak idején a hülye 13. havi nyugdíj került. Megéri ezzel a pár tízmilliárddal baszakodni?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
füst
2012. február 27. 19:56
Milyen megszorításokról beszéltek? A legjobb 30% most is ingyenesen tanulhat. A tehetségesek ingyen tanulhatnak. A többiek fizessenek! (Ami hiányzik, az az állami elvárás és pénz, hogy a BME ill. ELTE legalább a top 100 egyetem közé bekerüljön.)
nick1
2012. február 27. 17:54
Nagyon remek meglátások, tök jól összefoglalták a lényeget. Mindössze a baj az, hogy a kormány elég valszeg nem a megtakarítás miatt nyírja ki a felsőoktatást. Ezzel szembe kell nézni, mert, ahogy az adatok remekül mutatják a cikkben, az így "megtakarított" pénz szinte elhanyagolható, a következmények viszont iszonyú drasztikusak. Sajnos nagyon úgy tűnik, hogy az egyetemi rendszer tudatos leépítéséről van szó, különösen olyan szakirányokban, amelyek potenciális "veszélyt" jelentenek a hatalom számára, lévén, hogy általában jogászokból és közgazdászokból lesznek a politikusok. Csak a vak nem látja. Piszok durva ügy.
Csigorin
2012. február 27. 14:25
1. Kell a diplomas, de nem AKARMILYEN diplomas, hanem aminek haszna is van. 2. Kell, hogy aki kapja ezt a tamogatast, abban valahogy tudatositsuk, hogy NEM INGYEN VAN. Meg kell erte dolgozni, ki kell erdemelni: szorgalommal, eredmennyel, kesobbiekben a haza udvere vegzett termelo munkaval. Egyszoval MEG KELL BECSULNI, es aki nem becsuli meg, az nem erdemli. 3. Ezutan, es CSAK EZUTAN beszelhetunk arrol, hogy noveljuk a felsooktatasra forditott penzeket. Ugyanis mielott egy lyukas zsakba ontunk valamit, eloszor be kell foltozni. ELOSZOR racionalizalni kell, UTANA lehet novelni a tamogatast. +1: revidealjak kicsit azt a statisztikat. Nem csak kozvetlen koltsegek vannak, de rengeteg kozvetett koltseg is, amit nem szamolnak bele abba a "par tizmilliardba". A diakok utazasi kedvezmenyei peldaul, az ilyen-olyan diakkedvezmenyek, de eppen az az adobevetel kieses is, hogy ezek a munkakepes koru emberek nem dolgoznak, nem adot fizetnek, hanem a koz penzen kepzik magukat. Ami persze nem rossz, sot jo, ha ez a hosszu tavu befektetes mindket fel szamara megterul.
OmegaMale
2012. február 27. 14:08
Nem vagyok a felsőoktatás ellen, se a hallgatók ellen (valaha én is érintett voltam a két témában). De ami most tapasztalható: 1. A hallgatók elkezdik és nem fejezik be. Külön identitást lehet ma erre alapozni, egy kis fingreszelés és/vagy bukás, évkihagyás, hogy lazán 7-8 év alatt elvégezzük a 3 éves képzést... 2. A hallgatók zöme természetesnek veszi, hogy ha kitalálja magának, hogy mit SZERETNE tanulni, akkor lesz is munkahely, amit betölthet, akármekkora csiribiriséget is választ. Ennek következménye, hogy 3. Befejezik és utána valami egészen mást csinálnak, rendszerint olyasmit, amit egy érettségizett gimnazista vagy éppen szaktudással bíró szakközepes is meg tud csinálni. És annyit is kapnak érte pont,mint egy gimis. A diploma nem cél, hanem eszköz. Hasztalan önmagában. A 40%-os diploma arányt SZÓ SZERINT értelmezni végzetes hiba. 4. Mindig voltak fizetős szakok. És voltak államilag finanszírozottak is. Nem hiszem, hogy abban a helyzetben lennénk hogy túl sok a színötös jelentkező és nehéz válogatnia jobbnál jobb jelöltek között... Régen a gyengébbekből is jutott be rendesen. Még azt se mondom, hogy nem lett belőlük jó szakember, mert lett (az eloszlás nem mutatott soha semmilyen összefüggést a felvételi eredménnyel, se a társadalmi helyzettel: aki akart, az tudott). Régen is kőkemény szerződés, társadalmi felelősséggel, kötelességgel járt együtt a jog a továbbtanulásra. Valamiért ezt még pár éve is értették. Mára jutottunk el odáig, hogy gyakorlatilag szerződést kell kötni a hallgatókkal. 5. A felsőoktatás nem a kiképzett emberek szakmai színvonalának a felelőse. Az egyetem v. főiskola nem tud a hallgatók helyett teljesíteni. 6. A HaHa olyan megnyilvánulásai, hogy az iskola az ÖVÉK, arcpirító pofátlanság. Nullakilométeres kiscsirkék, akik semmit nem tettek még le az asztalra, passzátszelet fújnak... 7. Már 10 éve is volt, aki diákhitelből tolta végig a sulit (anno én is vettem fel vége felé, amint a képességeidnek/papírodnak megfelelő munkát vállalsz el, a visszafizetésben is felgyorsulnak az események :D). Nem is engedhette meg magának senki, hogy kevesebbért bocsássa áruba a szakmai és munkavégző képességét, mint amire kiképezték és amit maga MEGTANULT. 8. Érdekes módon nem hallok senkit, aki visszakövetelné a hallgatói oldalon a spagetti előtti rendszert... 9. A külföldi egyetemek vagiznak, hogy majd felszipkázzák azokat, akik itthon *nem tanulhatnak*... Sok szerencsét a szlovák egyetemeken, vajon milyen nyelven fogtok tanulni???
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!