A 1510/2008. (VIII. 27.) számú ORTT határozat azért állapította meg az emberi jogok megsértését, mert a Hír TV riportere magát Veres János kampányfőnökének kiadva, telefonbeszélgetést kezdeményezett több szabolcsi roma kisebbségi önkormányzati képviselővel. Az információk megszerzése a hatóság szerint nem történhet korlátok nélkül, így nem indokolja más személy alapvető személyiségi jogainak figyelmen kívül hagyását. A korrupció-gyanús cselekmények felderítése össztársadalmi érdek, azonban a jogi vagy erkölcsi normák áthágására utaló eltitkolt információk napvilágra kerülésének elősegítése csak jogszerű módszerekkel történhet. A műsorban a leleplezés eszközéül alkalmazott egyes módszerek alapjogokat sértett (elsősorban a magántitok védelmét).
A 1511/2008. (VIII. 27.) számú ORTT határozat azért állapította meg az emberi jogok megsértését, mert a Hír TV Célpont c. műsorszámában – amely részletesen foglalkozott a Kabai cégcsoporttal és annak tevékenységével – rejtett kamerával, titkos lehallgatással készült felvételeket, kézírásos levélrészleteket mutattak be. A műsorszámban magánlevelezést, magánjellegű közléseket hoztak nyilvánosságra, valamint bemutattak mind képben, mind hangban olyan személyeket, akik a műsorban való szerepléshez nem járultak hozzá (ezzel a magántitokhoz való jog sérelmét okozva).
A 1707/2008. (IX. 17.) számú ORTT határozat előzményeként a Hír TV Vonalban c. műsorszámában az alábbi mondat hangzott el: „(…) magyar nemzet néked Fletó megbocsát, ha alulról szagolod az ibolyát (…)”. A testület úgy vélte, hogy a miniszterelnöknek és Dávid Ibolyának közszereplőként többet kell eltűrniük, mint egy átlagos polgárnak, azonban a műsorban elhangzott dal a közszereplők esetében alkalmazandó „magasabb ingerküszöböt” is elérte, illetve meghaladta. Az a körülmény, hogy valakinek a halálát kívánják, még közszereplők esetében sem elfogadható. (E döntéshez írt Majtényi professzor úr különvéleményt, amelyben vitatta a jogsértés megtörténtét.)
A 1825/2008. (X. 1.) számú ORTT határozatban az ORTT megállapította, hogy a TV2 Aktív c. műsorszámában sérült a bemutatott, a pszichiátrián kezelt beteg emberi méltósághoz való joga, azáltal, hogy őt kiszolgáltatott helyzetben, ágyhoz szíjazva mutatták be, rejtett kamerával forgattak kórtermében, álláspontjának ismertetésére kísérletet sem tettek.
A 12/2009. (I. 7.) számú ORTT határozat az emberi jogok megsértését állapította meg, miután a Story TV A nagy lehetőség c. műsorszámában 12 kiválasztott hajléktalan „emberhez méltó körülmények közé” költözött, hogy 25 héten keresztül bizonyíthassák, tudnak élni a felkínált lehetőséggel. A legvitathatóbb momentumnak a versenyzők egészségi állapotára vonatkozó különleges adatok nyilvánosságra hozatala számított, ugyanakkor kifogásolható az elvetélt asszonnyal készült interjú, illetve egyes szereplők alkoholfüggőségének, vagy büntetett előéletének nyilvánosságra hozatala. A műsorszám szereplői a nézettségért és a reklámbevételek növeléséért folytatott verseny eszközévé váltak, amikor magánszférájukat oly mértékig bocsátották áruba, amely rájuk nézve emberi méltóságot sértő, megalázó szituációk sorához vezetett. (E döntéshez szintén különvéleményt csatolt Majtényi professzor úr.)
A 952/2009. (IV. 29.) számú ORTT határozat amiatt állapított meg jogsértést, mert az MTV Híradójában tudósítottak egy hírről, miszerint társai megaláztak egy 16 éves fiút Kalocsán, és a műsorszámban bemutatták a mobilfelvételt, ahogyan térdelve beszél valakihez, majd kétszer megcsókolja a cipőjét. Az áldozatot szemből és oldalról is mutatta a kamera, a felvételen a fiú arca nem volt kitakarva, így felismerhetővé vált.
A 1129/2009. (V. 28.) számú ORTT határozat szerint az RTL Klub Mónika show-jában egy vendég ingén ötágú vörös csillag, illetve sarló-kalapács volt látható. A testület álláspontja szerint az önkényuralmi jelképek az elnyomó diktatúra ideológiáját és bűneit felidézve sérthették azok emberi méltóságát, akik a kommunista rezsim és az egypártrendszer áldozataivá váltak az adott történelmi periódusban.
Az utolsó, a 1254/2009. (VI. 17.) számú ORTT határozat azért döntött a jogsértés megállapítása mellett, mert a TV2 Mokka c. műsorszámában Szili Katalin parlamenti házelnökkel kapcsolatosan az alábbi sms-üzenet volt olvasható: „Ha már a kutyáknál tartunk, pécsiek! Nehogy a vörös szukát válasszátok!” A testület szerint az üzenet rendkívül sértő tartalma – amely Szili Katalin személyében és női mivoltában is érzékenyen érinthette – alapján emberi méltósága sérült.
Itt és most nincs hely és szükség e döntések részletes elemzésére, de néhány általános kérdés felmerül e gyakorlat alapján, amelyek megválaszolását a fenti ORTT-döntések elmulasztották.
1. Miért nem tett kísérletet a hatóság, hogy elkülönítse a médiaszabályozást a többi jogágtól, és ezáltal okafogyottá tegye azon, a szabályozást ért kritikát, amely szerint a médiaszabályozás feleslegesen növeli egy adott tartalom miatti lehetséges eljárások számát, ezzel sértve a sajtószabadságot?
2. A megfelelő jogági elválasztás hiányában miért nem alkalmazta legalább a testület a becsületsértő kijelentések esetén az ilyen esetekre vonatkozó alkotmánybírósági és rendes bírósági mércéket, különösen az AB 36/1994. (VI. 24.) számú határozatában foglaltakat? Magyarázatra szorult volna annak indoka, hogy miközben egy adott vélemény a polgári és a büntetőjog szerint feltehetően megengedett volt, a médiahatóság mégis szankcionálja a médiaszolgáltatót?
3. Miért nem vette több esetben sem figyelembe a hatóság a sérelmet szenvedettek közszereplői minőségét, a közéleti-politikai vita nyíltságához és korlátozatlanságához fűződő érdeket?
4. Miért nem kísérelte meg megmagyarázni a hatóság, hogy mit ért az „emberi jogok” védelmén, mi az a katalógus, amely az ide tartozó jogokat felsorolja? Miért döntött úgy, hogy becsületsértő tartalmakat az emberi méltóság megsértésének értékel (a becsület, mint emberi jog nem szerepelt az Alkotmányban)?
5. Miért nem védte a hatóság jobban az oknyomozó újságírást? Egyértelműen egyéni jogsérelmek miatt miért korlátozta a közönség információkhoz való jogát?
Zárásképpen
Remélem, a fentieket a professzor úr nem értékeli majd – a cikkében elemzett döntésünkhöz hasonlóan – a „nemzeti-kollektivista-álkeresztény hadova delíriumában fogant” tudatatlanság megnyilvánulásaként. Megemlítendő, hogy a hatóságon belül a döntés-előkészítésben részt vevő jogászok kevés kivétellel azonosak a professzor úr elnöksége alatti állománnyal, és remélhetőleg jelen kritika nem kérdőjelezi meg visszamenőleg az akkor általuk végzett szakmai munka minőségét.
Az emberi méltóság médiaszabályozásbeli védelmének és a kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettségének természetesen lehetséges eltérő értelmezése is. Lehetséges az is, hogy az AB szintén téved 2007-es és 2011-es döntéseiben. Ha Majtényi professzor úr cikke, és e kevéssé méltó válaszadási kísérlet hozzájárul az e kérdések feletti szakmai diskurzus elmélyítéséhez, akkor a médiajog tudománya (ha létezik ilyen egyáltalán) abból csak nyertesen kerülhet ki.