Két számmal leírható a teljes EU-s gazdaság: egyik tragikusabb, mint a másik
Elszomorító gazdasági elemzést közölt a Telegraph.
Egy olyan piac, amelyről a hírek államcsődesélyekről, adósságválságról szólnak, még mindig növekedik.
„Igen, rosszak a makrogazdasági számok, igen, viszonylag rugalmatlanok az európai cégek, meg kell nézni a német, a francia vagy az olasz szakszervezeteket, bizony kevés a kártékonyabb, versenyképességet rombolóbb intézményrendszer, mint az örökölt jogosultságot konzerváló, a gazdaság gyors alkalmazkodóképességét és a mobilitását gátló szakszervezeti fék. Dolgozz keveset, lehetőleg ott, ahol nem vagy hatékony – nagyjából így fordítható le az üzenetük a munkavállalók felé. Egyfelől igaz, borzalmas állapotban vannak az állami, államközeli mamutok.
Másfelől a világ legversenyképesebb cégei is innen jönnek. Az indiaiak és a kínaiak elkezdtek tejet inni. Ki a legjobb ebben az iparágban? A Danone. A kínaiak ma is századannyi, legfeljebb tizedannyi csokit esznek, mint az amerikaiak, de már esznek. Ebből ki profitál? Svájci és osztrák cégek. A kínaiak veszik az európai autókat, mint a cukrot. Melyik cég a legsikeresebb? A Volkswagen. Az oroszok már nem csak a vodkát szeretik, döbbenetes ütemben nő a sörfogyasztás? Melyik a 40 százalékos szelettel bíró piacvezető márka? A Carlsberg.
Lehet azon panaszkodni, hogy Kína lett a világ gyára, és sok európai termelés áttevődik az olcsóbban gyártó ázsiai országba. Ám mindenhol ott vannak az európai nyertesek. A kínai textilipar fő megrendelői, nyilván a nyereségek bezsebelői is az észak-európai, német és spanyol divatmárkák, illetve sportruházat-gyártók. Bizony, a vagyonosodó kínaiakban sincs elég hazai tudatosság, nemcsak kínai termékeket vesznek, hanem sok globális, részben európai termékből kezdtek el fogyasztani. Sok a betegség, de azért vannak egészséges szerveink is.”