Gáz van, ahol nincs

2011. június 14. 16:47

Európa vagy nyer egy Nabuccót, de elszenved egy gazdaságfilozófiai vereséget, vagy maradnak a szép elvek gáz nélkül.

2011. június 14. 16:47
Deák András
Komment.hu

„Nyilván a nyugati döntéshozók számára más szempontok is fontosak. Biztosan számít az eddigi jelentős elköteleződés a Nabucco mellett, amit feladni presztízsveszteség lenne. Moszkva heves ellenállása is nagyon nehézzé teszi a meghátrálást, hisz csak el kell képzelni az újságok szalagcímeit a Nabuccóról való lemondást követő napon. Stratégiai szempontok, a siker kényszere, a majdan átvágandó szalagok egyaránt motiválhatja a döntéseket. Csak éppenséggel ez a megoldás erősen ellentmond a ma uralkodó nyugati gazdaságfilozófiának, az európai szabályozásnak, a kormányzati be nem avatkozásnak, a szállítási és kereskedelmi tevékenység szétválasztásának vagy a piaci megtérülésű projektfinanszírozás mítoszának. Ki kellene mondani, hogy sajnos nem volt igazunk, stratégiai megfontolások befolyásolják döntéseinket, és a kérdés túl fontos ahhoz, hogy ebben a fránya globális játéktérben a cégeket és profitszempontjaikat magukra hagyjuk. 

És végképp nem tudnánk mit mondani az oroszoknak. Egy megtöltött Nabucco közepes gázárakkal számolva is évi 9-10 milliárd dollárnyi gázt szállítana Európába évente. Ha ennek csak a kisebb része is orosz gázt szorítana ki a piacról, akkor is tetemes veszteséget okozna a Gazpromnak és rajta keresztül az összes orosz állampolgárnak. Naná, hogy minden pénzt megér az ellehetetlenítése! A Déli Áramlat ebből a szempontból amolyan orosz PPP-projekt. Projektszinten a Nabucco ellehetetlenítése a Déli Áramlat révén a Gazprom számára erősen veszteséges, kisebb agyrém, de hát a gázipar teljes vertikumát és az orosz közjót nézve összességében jelentős hasznot hajtana Oroszországnak.

 Európa vagy nyer egy Nabuccót, de elszenved egy gazdaságfilozófiai vereséget, vagy maradnak a szép elvek gáz nélkül. Tessék választani, és aztán kimagyarázni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bmucsai
2011. június 14. 21:32
Ha én ránézek a térképre, két fontos szakaszt látok a Nabukkón. Az egyik Bulgáriáig, a másik Németországig. Az északi résszel norvég és orosz gázt vásárolhatunk Ukrajnát megkerülve. (az északi áramlat megépült) Ha a "Déli áramlat" Bulgáriánál becsatlakozik a Nabukkóba, megint csak van Ukrajnát elkerülő gázvezeték. A törökországi szakaszba csatlakozhat Irán, Irak, Türkmenisztán, esetleg déli leágazással Egyiptom felé. Németország felől biztosan, de Horvátországban épített cseppfolyós gázfogadó építése esetén egyéb gázvásárlási lehetőség is adódik. Tehát ez egy stratégiai gerincvezeték. Minden ország ellátási biztonságát növeli.
vizipipa
2011. június 14. 18:24
Az egész cikket elolvasva is az a benyomásom, hogy az illetőnek volt egy gondolata és írt hozzá egy cikket. A tények picit mások. A Nabucco nem a mai gázfogyasztásról szól. A 2016 (vagy 17-18) utániról. És minden előrejelzés a gázfelhasználás növekedéséről szól. Vagyis az oroszok nem lesznek kiütve. Csak a jövőbeni többletfogyasztás nem lesz kizárólag az ő forrásaikra alapozva. A Nabucco és a Déli Áramlat lehetnek egymás konkurensei, ha közel egyszerre készülnek el. És akkor az így lesz 4-6 évig. Utána már mindkettő kelleni fog. Kivéve ha belépnek olyan források/technológiák amikről ma még nem tudunk. Így persze nem is kalkulál velük senki.
pascal
2011. június 14. 17:00
Az egész világ így Európa is elszenvedte már a gazdaságfilozófiai vereséget 2008-ban. Legkésőbb eddigre már minden épeszű közgazdásznak nyilvánvalóvá vált, hogy a "majd a piac maga megoldja" neoliberális agyrém nem működik. Nem lehet az összes hasznot a magánszférába terelni, az ebből keletkező szociális és pénzügyi problémákat viszont az államra hagyni. Valami új közgazdasági irányzat kell, ami mind a szocializmus mind a kapitalizmus hibájából tanulva teremt egy "igazságosabb", működőképesebb, ökobarátabb gazdasági környezetet. Vagy mehetünk mindannyian a levesbe rövid időn belül.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!