„A XIX. század második felétől aztán az egész világban kialakult a piaci alapon működő sajtó: A lapkiadás üzleti vállalkozássá vált, amelyben a nyereség legalább olyan fontos tényező lett, mint a hírérték és a hitelesség (Magyarországon diktatúrák, háborúk akadályozták e gazdasági ágazat fejlődését). Az elv azonban, hogy a politikai lapok legyenek a pártoktól és a politikusoktól függetlenek, nem épült be a gyakorlatba. Már a XIX. század második felében kétfelé szakadt Magyarországon a politikai sajtó, a pártok törésvonalainak megfelelően. A szakadás fennmaradt a későbbiekben is, csak a diktatúrák hoztak újabb változást, hogy a rendszerváltás után ismét a pártokhoz való viszony alapján szerveződjön újjá a sajtóélet.
Nem magyar jelenség ez, a nyugati világban is liberális, baloldali és konzervatív sajtóról beszélnek, a politikai hovatartozás alapján.
Nincs tehát a hatalomtól, pártoktól független piaci sajtóvilág, tértől, időtől, politikától független szakmai mérce, még ha bizonyos erők azt állítják is, hogy a sajtó legfontosabb feladata a hatalom ellenőrzése. A sajtónak legalább ugyanolyan fontos másik feladata a mintaadás, a kulturális befolyásolás - ennek eltitkolása is kőkemény politika.”