Megújult, úgy csillog-villog a Hungaroring, mint még soha: íme a részletek!

2024. július 17. 23:13

A több éven át tartó rekonstrukciónak köszönhetően idén már új a főbejárat és nagyobb a paddock a Formula 1 magyar helyszínén. Számba vettük az idei változásokat és a terveket.

2024. július 17. 23:13
Mogyoród,,Hungary,-,06.20.2024,-,Aerial,Close,Up,View,Of
Kiss B. László

Nyitókép: Shutterstock 

Ha kicsit húztuk volna még az időt, talán a világörökség részévé nyilváníttathattuk volna a Hungaroringet. Ez lehetett volna a kilencedik a Magyarországról szóló részben. A kor, a patina, az ódon stílus sok esetben növeli egy-egy épület vagy helyszín rangját, ám a Formula 1-es versenypályák nem tartoznak ebbe a kategóriába. Kár szépíteni, az 1985-ben épített ring a legelavultabb lett az autósport királykategóriájának helyszínei közül, talán csak a brazil Interlagos van még hasonlóan megviselt állapotban. Már azt is pedzegették az F1-es futamok jogtulajdonosánál, a Liberty Media Corporationnél, hogy a magyar nagydíj kikerülhet a naptárból, ha a mogyoródi pálya nem újul meg a kor követelményeihez igazodva. A magyar szerződés 2027-től 2032-ig tartó meghosszabbításának az egyik feltétele volt a Hungaroring fejlesztése. A felújítás egyébként nyolc-tíz éve esedékes lett volna, hiszen a maholnap negyvenéves főépület nem tudja teljes mértékben ellátni a feladatát.

Látványos változáson esett át a paddock, és megduplázódott a főlelátó mögötti nézőtéri terület”

A jogdíj kapcsán sikerült kedvező megállapodást kötni a Liberty Mediával. A korábbi szerződéshez képest 2032-ig 107 milliárd forintot spórol a magyar állam, ez pedig fedezi a felújítást. A kormány azért is döntött így, mert Magyarországnak érdeke, hogy a száguldó cirkusz továbbra is ellátogasson hazánkba, hiszen az A kategóriás esemény minden évben lökést ad a turizmusnak.

GYULAY Zsolt
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója beszél a versenypálya felújításáról tartott sajtótájékoztatón február 12-én. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A 78 milliárd forintból megvalósuló újjáépítés első szakasza az alapokat érintette, vagyis a közműfejlesztést. A szakemberek szerint az új vezetékrendszer negyven-­ötven évig el tudja látni az igényeket. A második ütem nagyobb volumenű és látványosabb volt, így a július 21-én rendezendő 39. magyar nagydíjon már friss arcát mutatja a Hungaroring: megújult a paddock, és megduplázódott a főlelátó mögötti nézőtéri terület.

Idén is telt ház lesz, a három nap alatt háromszázezer nézővel számolnak”

Az utóbbi hónapokban elképesztő tempót diktáltak a munka­gépek és pilótáik a Hungaroringen, hogy az F1-­futamon egyértelmű jele legyen a megújulásnak. Az eredeti elképzelés szerint elsőként a rendezvénytér támfalai készültek volna el, ám a kivitelező úgy döntött, hogy elvégzi a paddock szélesítését, és szerkezetkészre építi a célegyenes alatti két alagutat is. Ezzel előteljesít, és megkönnyíti, felgyorsítja a 2024-es futam utáni folytatást.

Nagyobb felbontásért kattintson a képre jobb egérgombbal, majd válassza ki a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

Négy toronydaru és öt autódaru dolgozott a területen, 390 kilométernyi vezetéket építettek be, 3200 tonnányi betonacélt, 1674 köbméternyi előregyártott vasbeton szerkezetet, valamint 32 ezer köbméternyi betont használtak fel, s megmozgattak 170 ezer köbméternyi földet. A lelátó mögötti rendezvénytér támfalai összesen 450 méter hosszúak. Megépült egy új lépcső, amely a nézőtérhez vezet. A határidők betartása végett sokszor napi 24 órában zajlottak a munkálatok a bokszutcában, egyszerre 400-500 ember dolgozott a területen, és 1500 ember munkájának köszönhető a végeredmény. Az alsó depóban elbontották az épületeket. Az új paddock 8300 négyzetméteres, a korábbi csak 5000 négyzetméteres volt. Idén új főbejárat fogadja a versenyzőket, a csapatokat és a vendégeket, ehhez új irodaházat is építettek. Emellett látványos kertépítési munka is zajlott.

„Elképesztő volt végigkövetni, hogy milyen ütemben zajlanak a munkálatok, s hogy hétről hétre mennyit változik a versenypályánk – meséli Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – A futamra érkezők látni fogják, hogy elkezdődött a 2026-ig tartó megújulási folyamat, és máris látványos változásokat hozott. Évek óta mondom, hogy az új érában megváltoztak az igények, megváltozott az F1 körüli üzleti világ, manapság a futamok már négynapos fesztiválnak tekintendők, s ezekhez az igényekhez a pályáknak is alkalmazkodniuk kell. Még szélesebb körű kiszolgálást kell nyújtani a szurkolóknak. Most megtettük az első lépést: a világbajnoki sorozat legkisebb depóját kiszélesítettük, szerkezetkész a két alagút, visszaaszfaltoztuk a célegyenest, és a lelátó mögötti területet is fejlesztettük: a nézőknek fenntartott részen a duplájára nőtt a tér, a fél dombot elhordtuk. A nagydíj alatt több színpad is kiszolgálja majd a szurkolókat. A napokban itt jártak a Formula One Management szakemberei, és a visszajelzések arról árulkodnak, hogy elégedettek voltak a látottakkal.”

A paddock huszonegy méterrel hátrébb került. A régi már az F1-es motorhome-okat is alig bírta el, így égető volt ezzel kezdeni. Az egyik alagút a sportszakma és a versenyzők, a másik a nézők közlekedésére szolgál majd a lelátó és a paddock között. Ez azt is jelenti, hogy eltűnik majd a célegyenesben az ikonikus átjáró, amit a köznyelv csak Marlboro hídnak hív.

„Havonta be kell számolnunk az F1 jogtulajdonosának arról, hogyan állunk, hiszen a televíziós közvetítés miatt elvárás, hogy nem lehet félbehagyott épület vagy építkezés a területen. Ezzel nem lehet gond, kipróbált csapatunk minden kihívásnak áll elébe” – fogalmaz Gyulay.

Apró újdonság lesz még idén a pályán, hogy az egyik fenti S kanyarban a rázóköveket brazil színekre, zöld-sárgára festették, a Hungaroring így emlékezik a harminc éve elhunyt F1-es legendára, Ayrton Sennára.

Budapest,,Hungary.,01-04/08/2019.,Grand,Prix,Of,Hungary.,F1,World,Championship
Fotó: Shutterstock

Történelmi verseny lesz az idei, mert a főlelátó és a paddock épülete utoljára fogja vendégül látni a versenyzőket és a szurkolókat, a főépület bontását már a versenyt követő héten megkezdik. Erre külön rendezvénnyel készülnek, pilótákkal búcsúztatják majd a paddocképületet.

„Nem lesz egyszerű, mert 260 napjuk lesz a szakembereknek arra, hogy lebontsák a régit, és felhúzzák az újat. A 21 méter széles, 31 017 négyzetméter alapterületű főépület négyemeletes lesz, plusz két pinceszint. A bokszok is megújulnak, nagyobbak, kényelmesebbek lesznek, 330 méter hosszúságban. A jövő évi, jubileumi nagydíjra mindennek állnia kell. Emellett más szempontból is készülünk a változásra: az új üzletpolitika révén minden szegmens megújul, számos szolgáltatással bővülünk, és új logót is kap a pálya, hogy a 2026-os versenyen új arculattal várja a mezőnyt és a nézőket” – mondja Gyulay.

Új lesz a Super Gold lelátó is 2025-ben, a fedett részről majdnem tízezer néző láthatja majd a futamot. Korábban szó volt arról is, meghosszabbítják a ringet, hogy több előzési szakasz legyen. „Jó volna a további harmincezer ülőhelyet is felújítani, de látni kell, hogy most nem vagyunk abban a gazdasági helyzetben. Rengeteg mindent kellene még fejleszteni, és számtalan ötletünk van, hogyan tehetnénk jobbá, szebbé, komfortosabbá a Hungaroringet” – jegyzi meg az elnök-vezérigazgató. Az már az év elején kiderült, hogy idén is telt ház lesz, a három napra háromszázezer nézővel számolnak. Ahogy a korábbi években, a legtöbb szurkoló Hollandiából, az Egyesült Királyságból, Ausztriából és Németországból érkezik Mogyoródra. A magyarországi szurkolók aránya 25-30 százalékos.

A Formula 1 első magyar nagydíjának rajtja a Hungaroringen 1986. augusztus 10-én. Fotó: MTI / Németh Ferenc

A magyar futamot általában egyaránt szeretik a csapatok, a pilóták és a drukkerek is. Ennek egyik oka, hogy a helyszín közel van a fővároshoz, és ilyenkor felfedezik Budapestet. Nem csupán a nagydíj alatt tartózkodnak itt, hanem korábban érkeznek vagy később mennek. A másik csábító dolog, hogy Magyarország még mindig olcsónak számít, igaz, nem annyira, mint öt-tíz éve vagy a koronavírus-járvány előtt. Az ország fekvése előnyös, hiszen repülővel néhány óra alatt Európa bármely részéről felkereshető.

Gyulay Zsolt a korábbiakhoz hasonlóan idén is izgalmas futamot vár. „A Hungaroring a lassabb pályák közé tartozik, hiszen nem olyan könnyű rajta előzni, így a papírforma itt nem annyira érvényesül. Persze ettől még simán győzhet idén is Max Verstappen, de például három éve Esteban Ocon tudott nyerni, akinek az volt az eddigi egyetlen győzelme. Amúgy nincs személyes kedvencem, nem drukkolok senkinek, minden évben azért szurkolok, hogy változatos versenyt lássunk, s remélem, idén is így lesz.”

 

 

 

 

Összesen 76 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SimplyRed
2024. július 21. 10:24
Nagyon helyes tessék csak fejlesztgetni, a károgó szarosfaszúakkal és a megtérülésszámoló prolikat telibe kell szarni.
Camael
2024. július 19. 17:37
szépen fejlődik ... de nem kellene a lelátók fölé valami árnyékolót tenni?
anegy_
2024. július 18. 10:12
Ez is hasznos beruházás, mint a többi! A mindenszarisok meg le vannak s.arva, meg szarunk a Tiszátokra petikémmel együtt.
salmonella
2024. július 18. 05:45
Néhány kátyú nem ártana, hogy a magyar valóság visszatükröződjön. Ez ugyanis hungarikum.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!